Halvering av fimpar tack vare kampanj

Dela
En rekordeffektiv informationskampanj minskade i sommar nedskräpningen av fimpar i Göteborg. Tack vare informationsskyltar, klistermärken och insamlingskärl hamnade 61 procent färre fimpar på marken i Majorna och vid Sillviksbadet.
Ballot bin, där rökare kan svara på frågor genom att fimpa. Foto: Håll Sverige Rent
Ballot bin, där rökare kan svara på frågor genom att fimpa. Foto: Håll Sverige Rent

Under juni månad genomförde Håll Sverige Rent, Beteendelabbet, Göteborgs stad och Philip Morris en informationskampanj i Majorna och vid Sillviksbadet i Göteborg. Målet var att minska nedskräpningen av fimpar från cigaretter. Fimpar är Sveriges vanligaste skräp och enligt Håll Sverige Rents undersökningar kastas en miljard fimpar på marken varje år.

Genom att informera om fimparnas skadliga miljöpåverkan via klistermärken och på så kallade ”ballot bins”, där rökare kan svara på en fråga genom att kasta sin fimp i ett av två hål i en låda, lyckades nedskräpningen minska markant på de utvalda platserna. Metoden kallas för nudging och bygger på beteendevetenskap och målet är att skicka enkla signaler till människor om hur de kan fattas rätt beslut. I det här fallet handlar det om att få rökare att inte slänga sin fimp på marken.

"Det här är vår mest lyckade nudgingkampanj någonsin. Det känns verkligen jättekul att kunna se vad som fungerar för att minska nedskräpningen, så att vi alla får en renare miljö att vistas i", säger Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent.

Kampanjmaterialet satt uppe under vecka 24 på platser i Majorna och vid Sillviksbadet på Hisingen. Inför och efter kampanjen genomfördes skräpmätningar på platserna för att kunna se förändringen. Dessutom jämfördes resultatet med referensplatser.

I Majorna minskade fimpnedskräpningen med 65 % under mätperioden. På referensplatsen Tredje Långgatan minskade nedskräpningen med 27 % under perioden.

Vid Sillviksbadet minskade fimpnedskräpningen med 53 % under mätperioden. På referensplatsen Lilleby badplats syntes ingen minskning alls.

"Det är viktigt att insatser görs på rätt ställen, där de gör störst skillnad. Då är nudging verkligen effektivt, som vi kan se av resultatet av den här kampanjen", säger Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent.

"Vi är jätteglada att vi fick vara en del av kampanjen och kul att den fick så bra resultat. Vi letar ständigt efter effektiva sätt att minska antal fimpar som hamnar på våra gator och detta ger oss ytterligare bevis för att nudging är ett bra sätt", säger Ulrika Barkman, planeringsledare Stadsliv på Göteborgs stad.

"Detta är ett fantastiskt resultat och visar att riktade kampanjer gör det möjligt att förändra beteendet hos rökare", säger Anette Rosengren, VD på Philip Morris. "Det ska vara lätt att göra rätt och genom produktutveckling och innovation kan vi i framtiden erbjuda rökarna produkter som inte måste kastas på marken. Nya produkter som inte behöver några askkoppar eftersom de inte brinner och behöver släckas. Ju fler rökare som går över till rökfria produkter desto mindre nedskräpning och miljöpåverkan", fortsätter Rosengren.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ballot bin, där rökare kan svara på frågor genom att fimpa. Foto: Håll Sverige Rent
Ballot bin, där rökare kan svara på frågor genom att fimpa. Foto: Håll Sverige Rent
Ladda ned bild
Informationsmaterial på marken. Foto: Håll Sverige Rent
Informationsmaterial på marken. Foto: Håll Sverige Rent
Ladda ned bild
Majorna i Göteborg. Foto: Håll Sverige Rent
Majorna i Göteborg. Foto: Håll Sverige Rent
Ladda ned bild

Om

Håll Sverige Rent
Håll Sverige Rent
Rosterigränd 4
117 61 Stockholm

08-505 263 00http://www.hållsverigerent.se

Skräpet finns överallt – i staden, i naturen och i havet. Håll Sverige Rent arbetar för att förebygga och motverka nedskräpningen. Vi samlar kunskap, driver opinion och tar fram konkreta verktyg och lösningar för att stoppa skräpet.

Håll Sverige Rent är en ideell obunden stiftelse. Vi har 90-konto och är därmed en del av Svensk insamlingskontroll.

Facebook

Instagram

Följ Håll Sverige Rent

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Håll Sverige Rent

Nu har vi resultat från Sveriges största plastexperiment9.4.2024 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Plastexperimentet är ett rikstäckande forskningsprojekt där Håll Sverige Rent, Vetenskap & Allmänhet och Göteborgs universitet samarbetar för att kartlägga hur mycket plastskräp det finns i olika miljötyper. Med hjälp av privatpersoner, föreningar och skolelever har vi under två år undersökt en area på nästan 830 000 kvadratmeter och samlat in 60 000 plastobjekt. Resultatet från medborgarforskningen visar att fimpar, förpackningar och plastpåsar är de identifierade plastskräp som är vanligast.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye