Halvering av fimpar tack vare kampanj
En rekordeffektiv informationskampanj minskade i sommar nedskräpningen av fimpar i Göteborg. Tack vare informationsskyltar, klistermärken och insamlingskärl hamnade 61 procent färre fimpar på marken i Majorna och vid Sillviksbadet.

Under juni månad genomförde Håll Sverige Rent, Beteendelabbet, Göteborgs stad och Philip Morris en informationskampanj i Majorna och vid Sillviksbadet i Göteborg. Målet var att minska nedskräpningen av fimpar från cigaretter. Fimpar är Sveriges vanligaste skräp och enligt Håll Sverige Rents undersökningar kastas en miljard fimpar på marken varje år.
Genom att informera om fimparnas skadliga miljöpåverkan via klistermärken och på så kallade ”ballot bins”, där rökare kan svara på en fråga genom att kasta sin fimp i ett av två hål i en låda, lyckades nedskräpningen minska markant på de utvalda platserna. Metoden kallas för nudging och bygger på beteendevetenskap och målet är att skicka enkla signaler till människor om hur de kan fattas rätt beslut. I det här fallet handlar det om att få rökare att inte slänga sin fimp på marken.
"Det här är vår mest lyckade nudgingkampanj någonsin. Det känns verkligen jättekul att kunna se vad som fungerar för att minska nedskräpningen, så att vi alla får en renare miljö att vistas i", säger Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent.
Kampanjmaterialet satt uppe under vecka 24 på platser i Majorna och vid Sillviksbadet på Hisingen. Inför och efter kampanjen genomfördes skräpmätningar på platserna för att kunna se förändringen. Dessutom jämfördes resultatet med referensplatser.
I Majorna minskade fimpnedskräpningen med 65 % under mätperioden. På referensplatsen Tredje Långgatan minskade nedskräpningen med 27 % under perioden.
Vid Sillviksbadet minskade fimpnedskräpningen med 53 % under mätperioden. På referensplatsen Lilleby badplats syntes ingen minskning alls.
"Det är viktigt att insatser görs på rätt ställen, där de gör störst skillnad. Då är nudging verkligen effektivt, som vi kan se av resultatet av den här kampanjen", säger Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent.
"Vi är jätteglada att vi fick vara en del av kampanjen och kul att den fick så bra resultat. Vi letar ständigt efter effektiva sätt att minska antal fimpar som hamnar på våra gator och detta ger oss ytterligare bevis för att nudging är ett bra sätt", säger Ulrika Barkman, planeringsledare Stadsliv på Göteborgs stad.
"Detta är ett fantastiskt resultat och visar att riktade kampanjer gör det möjligt att förändra beteendet hos rökare", säger Anette Rosengren, VD på Philip Morris. "Det ska vara lätt att göra rätt och genom produktutveckling och innovation kan vi i framtiden erbjuda rökarna produkter som inte måste kastas på marken. Nya produkter som inte behöver några askkoppar eftersom de inte brinner och behöver släckas. Ju fler rökare som går över till rökfria produkter desto mindre nedskräpning och miljöpåverkan", fortsätter Rosengren.
Nyckelord
Kontakter
Pontus TengbyKommunikationschef Håll Sverige Rent
Tel:+46 707 23 44 93pontus.tengby@hsr.seJohanna RagnartzVD Håll Sverige Rent
Tel:+46 769 41 01 89johanna.ragnartz@hsr.seBilder



Om
Skräpet finns överallt – i staden, i naturen och i havet. Håll Sverige Rent arbetar för att förebygga och motverka nedskräpningen. Vi samlar kunskap, driver opinion och tar fram konkreta verktyg och lösningar för att stoppa skräpet.
Håll Sverige Rent är en ideell obunden stiftelse. Vi har 90-konto och är därmed en del av Svensk insamlingskontroll.
Följ Håll Sverige Rent
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Håll Sverige Rent
Håll Bohuslän Rent - kraftsamling för ett renare Bohuslän28.6.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Håll Bohuslän Rent – så lyder uppmaningen när Västkuststiftelsen kraftsamlar tillsammans med Bohusläns kommuner, Turistrådet Västsverige och Håll Sverige Rent för att underlätta för strandstädning och sophantering i den bohuslänska skärgården. Syftet är att minska nedskräpningen i hela Bohuslän och att motivera människor till att ta hand om sitt eget skräp genom att lyfta befintliga initiativ och utveckla nya där det behövs.
Snus och plast vanligaste skräpet i fjällorter14.6.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Pudersnö, sol på uteserveringar och glada barn i backen. Det är det vi oftast förknippar med en resa till fjällen på vintern. Men även snusprillor, plastbitar och cigarettfimpar som slängts på marken är numera en vanlig upplevelse i fjällen, visar en ny undersökning av Håll Sverige Rent och SkiStar.
Ny rapport: Så påverkar nedskräpningen människors känslor13.6.2022 09:43:10 CEST | Pressmeddelande
Nedskräpning är inte bara ett miljöproblem. Den påverkar människors bild av sina grannar, samhällets institutioner och kan i förlängningen även påverka hur trygga de känner sig. Det visar en ny rapport från Håll Sverige Rent.
Nära 800 000 deltog i Skräpplockardagarna - över 30 000 i Östergötland9.6.2022 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Håll Sverige Rents årliga kampanj Skräpplockardagarna är över. Nära 800 000 svenskar deltog, ungefär 90 procent av dem var barn och unga. Detta gör kampanjen till Sveriges största miljöaktion (mot nedskräpning). Tillsammans fyllde deltagarna motsvarande 200 stora skåpbilar med knappt 9 miljoner liter skräp. I Östergötland deltog över 30 000.
Nära 800 000 deltog i Skräpplockardagarna - över 20 000 i Örebro län9.6.2022 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Håll Sverige Rents årliga kampanj Skräpplockardagarna är över. Nära 800 000 svenskar deltog, ungefär 90 procent av dem var barn och unga. Detta gör kampanjen till Sveriges största miljöaktion (mot nedskräpning). Tillsammans fyllde deltagarna motsvarande 200 stora skåpbilar med knappt 9 miljoner liter skräp. I Örebro län deltog över 20 000.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum