Halvering av fimpar tack vare kampanj

Under juni månad genomförde Håll Sverige Rent, Beteendelabbet, Göteborgs stad och Philip Morris en informationskampanj i Majorna och vid Sillviksbadet i Göteborg. Målet var att minska nedskräpningen av fimpar från cigaretter. Fimpar är Sveriges vanligaste skräp och enligt Håll Sverige Rents undersökningar kastas en miljard fimpar på marken varje år.
Genom att informera om fimparnas skadliga miljöpåverkan via klistermärken och på så kallade ”ballot bins”, där rökare kan svara på en fråga genom att kasta sin fimp i ett av två hål i en låda, lyckades nedskräpningen minska markant på de utvalda platserna. Metoden kallas för nudging och bygger på beteendevetenskap och målet är att skicka enkla signaler till människor om hur de kan fattas rätt beslut. I det här fallet handlar det om att få rökare att inte slänga sin fimp på marken.
"Det här är vår mest lyckade nudgingkampanj någonsin. Det känns verkligen jättekul att kunna se vad som fungerar för att minska nedskräpningen, så att vi alla får en renare miljö att vistas i", säger Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent.
Kampanjmaterialet satt uppe under vecka 24 på platser i Majorna och vid Sillviksbadet på Hisingen. Inför och efter kampanjen genomfördes skräpmätningar på platserna för att kunna se förändringen. Dessutom jämfördes resultatet med referensplatser.
I Majorna minskade fimpnedskräpningen med 65 % under mätperioden. På referensplatsen Tredje Långgatan minskade nedskräpningen med 27 % under perioden.
Vid Sillviksbadet minskade fimpnedskräpningen med 53 % under mätperioden. På referensplatsen Lilleby badplats syntes ingen minskning alls.
"Det är viktigt att insatser görs på rätt ställen, där de gör störst skillnad. Då är nudging verkligen effektivt, som vi kan se av resultatet av den här kampanjen", säger Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent.
"Vi är jätteglada att vi fick vara en del av kampanjen och kul att den fick så bra resultat. Vi letar ständigt efter effektiva sätt att minska antal fimpar som hamnar på våra gator och detta ger oss ytterligare bevis för att nudging är ett bra sätt", säger Ulrika Barkman, planeringsledare Stadsliv på Göteborgs stad.
"Detta är ett fantastiskt resultat och visar att riktade kampanjer gör det möjligt att förändra beteendet hos rökare", säger Anette Rosengren, VD på Philip Morris. "Det ska vara lätt att göra rätt och genom produktutveckling och innovation kan vi i framtiden erbjuda rökarna produkter som inte måste kastas på marken. Nya produkter som inte behöver några askkoppar eftersom de inte brinner och behöver släckas. Ju fler rökare som går över till rökfria produkter desto mindre nedskräpning och miljöpåverkan", fortsätter Rosengren.
Nyckelord
Kontakter
Pontus TengbyKommunikationschef Håll Sverige Rent
Tel:+46 707 23 44 93pontus.tengby@hsr.seJohanna RagnartzVD Håll Sverige Rent
Tel:+46 769 41 01 89johanna.ragnartz@hsr.seBilder



Om
Skräpet finns överallt – i staden, i naturen och i havet. Håll Sverige Rent arbetar för att förebygga och motverka nedskräpningen. Vi samlar kunskap, driver opinion och tar fram konkreta verktyg och lösningar för att stoppa skräpet.
Håll Sverige Rent är en ideell obunden stiftelse. Vi har 90-konto och är därmed en del av Svensk insamlingskontroll.
Följ Håll Sverige Rent
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Håll Sverige Rent
Kronprinsessan deltar i Skräpplockardagarna – engagerar sig tillsammans med skolbarn25.4.2025 10:24:23 CEST | Pressmeddelande
Torsdagen den 24 april besökte Kronprinsessan Victoria skolan Nya Elementar i Stockholm tillsammans med Stiftelsen Håll Sverige Rent. Besöket genomfördes inom ramen för Skräpplockardagarna, Sveriges största kampanj mot nedskräpning, där just nu över en halv miljon barn och unga deltar i år.
Skräpdykskampen drar igång – nu rensas Sveriges vatten22.4.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu går startskottet för årets upplaga av Skräpdykskampen, en nationell insats som sätter fokus på det skräp som gömmer sig på havs- och sjöbottnar. Bakom initiativet står Håll Sverige Rent och Svenska Sportdykarförbundet, som uppmuntrar alla dykare och dykklubbar att delta genom att dyka, dokumentera och rapportera in det skräp de hittar.
Skräpet – en festmåltid för råttorna16.4.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vårsolen lockar fler människor ut på stan, och med uteserveringar och picknick ökar också mängden skräp i våra städer. Men det vi lämnar efter oss blir en festmåltid för en oönskad gäst – råttan.
Här är de bäst i Sverige på att engagera barn i skräpplockning14.4.2025 08:35:00 CEST | Pressmeddelande
Håll Sverige Rents stora Skräpplockardagar har varit i gång sex veckor och redan nu är nästan 600 000 personer anmälda, varav 500 419 barn. I Stockholm plockar nu drygt var tredje barn skräp, i Göteborg var fjärde och i Malmö var femte. Bäst av alla är de just nu i Arjeplog i Norrbottens län där 9 av 10 barn i åldern 1–16 år i kommunen plockar skräp.
Nya siffror: så mycket skräpar vi ner i Sverige8.4.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
I dag släpper Håll Sverige Rent sin årliga Skräprapport med ny statistik, fakta och analyser om nedskräpningen i Sverige. Rapporten följer trender kring nikotinskräp – fimpar, snus och vejps – samt lustgastuber, och granskar det förbjudna och reglerade skräpet, såsom plastkorkar, engångsmuggar och plastpåsar. Nya mätningar visar hur många skräp du passerar under en kilometers promenad till jobbet, och en djupdykning i skräpet på svenska stränder avslöjar alarmerande nivåer längs Västerhavets kust. LADDA NER SKRÄPRAPPORTEN 2025 - KLICKA HÄR
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum