Halvering av fimpar tack vare kampanj
Under juni månad genomförde Håll Sverige Rent, Beteendelabbet, Göteborgs stad och Philip Morris en informationskampanj i Majorna och vid Sillviksbadet i Göteborg. Målet var att minska nedskräpningen av fimpar från cigaretter. Fimpar är Sveriges vanligaste skräp och enligt Håll Sverige Rents undersökningar kastas en miljard fimpar på marken varje år.
Genom att informera om fimparnas skadliga miljöpåverkan via klistermärken och på så kallade ”ballot bins”, där rökare kan svara på en fråga genom att kasta sin fimp i ett av två hål i en låda, lyckades nedskräpningen minska markant på de utvalda platserna. Metoden kallas för nudging och bygger på beteendevetenskap och målet är att skicka enkla signaler till människor om hur de kan fattas rätt beslut. I det här fallet handlar det om att få rökare att inte slänga sin fimp på marken.
"Det här är vår mest lyckade nudgingkampanj någonsin. Det känns verkligen jättekul att kunna se vad som fungerar för att minska nedskräpningen, så att vi alla får en renare miljö att vistas i", säger Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent.
Kampanjmaterialet satt uppe under vecka 24 på platser i Majorna och vid Sillviksbadet på Hisingen. Inför och efter kampanjen genomfördes skräpmätningar på platserna för att kunna se förändringen. Dessutom jämfördes resultatet med referensplatser.
I Majorna minskade fimpnedskräpningen med 65 % under mätperioden. På referensplatsen Tredje Långgatan minskade nedskräpningen med 27 % under perioden.
Vid Sillviksbadet minskade fimpnedskräpningen med 53 % under mätperioden. På referensplatsen Lilleby badplats syntes ingen minskning alls.
"Det är viktigt att insatser görs på rätt ställen, där de gör störst skillnad. Då är nudging verkligen effektivt, som vi kan se av resultatet av den här kampanjen", säger Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent.
"Vi är jätteglada att vi fick vara en del av kampanjen och kul att den fick så bra resultat. Vi letar ständigt efter effektiva sätt att minska antal fimpar som hamnar på våra gator och detta ger oss ytterligare bevis för att nudging är ett bra sätt", säger Ulrika Barkman, planeringsledare Stadsliv på Göteborgs stad.
"Detta är ett fantastiskt resultat och visar att riktade kampanjer gör det möjligt att förändra beteendet hos rökare", säger Anette Rosengren, VD på Philip Morris. "Det ska vara lätt att göra rätt och genom produktutveckling och innovation kan vi i framtiden erbjuda rökarna produkter som inte måste kastas på marken. Nya produkter som inte behöver några askkoppar eftersom de inte brinner och behöver släckas. Ju fler rökare som går över till rökfria produkter desto mindre nedskräpning och miljöpåverkan", fortsätter Rosengren.
Nyckelord
Kontakter
Pontus TengbyKommunikationschef Håll Sverige Rent
Tel:+46 707 23 44 93pontus.tengby@hsr.seJohanna RagnartzVD Håll Sverige Rent
Tel:+46 769 41 01 89johanna.ragnartz@hsr.seBilder
Om
Skräpet finns överallt – i staden, i naturen och i havet. Håll Sverige Rent arbetar för att förebygga och motverka nedskräpningen. Vi samlar kunskap, driver opinion och tar fram konkreta verktyg och lösningar för att stoppa skräpet.
Håll Sverige Rent är en ideell obunden stiftelse. Vi har 90-konto och är därmed en del av Svensk insamlingskontroll.
Följ Håll Sverige Rent
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Håll Sverige Rent
Så kan sopslarvet i avfallsrummen minska20.11.2024 09:15:00 CET | Pressmeddelande
Fler bostadsbolag rapporterar problem med nedskräpning, dumpning och felaktig avfallshantering i och runt om soprum. Det kan leda till ökade kostnader och skapa otrivsel bland boende. Men det finns lösningar: en nyligen genomförd beteendestudie av Håll Sverige Rent, Nordic Behaviour Group och Stadsmissionen Östergötland hos ett större bostadsbolag visar att insatser för att minska olovlig dumpning gett tydliga resultat – 38 % färre olovliga dumpningar och 57 % förbättrad miljö i grovsoprummen.
Håll Sverige Rent nominerade till Signumpriset14.11.2024 15:15:00 CET | Pressmeddelande
Signumpriset uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda och förvalta sitt varumärke – både kommunikativt och juridiskt. Signumpriset är instiftat av Groth & Co och delas 2025 ut för 30:e gången. Håll Sverige Rent är en av de nominerade till priset.
Den vita prillan – ny miljöbov12.11.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Fimpar och snus är det vanligaste skräpet i stadsmiljö. Nya mätningar från Håll Sverige Rent visar att mängden skräpiga fimpar minskar medan snusprillor ökar. Det är det vita snuset som står för störst del av snusskräpet. Den 1 november sänktes skatten på snus med 20 procent, något som kan driva på försäljning och därmed nedskräpningen ytterligare.
Nu utser vi årets mest hållbara skolor – här är vinnarna11.11.2024 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Idag firas Hållbarhetsdagen av tiotusentals barn och unga runt om i landet. I samband med firandet delas priser ut till årets mest hållbara förskola, grundskola och gymnasium. Skolorna som tävlat ingår i Håll Sverige Rents utbildningsprogram Grön Flagg och de bedöms på hur väl de har arbetat med hållbarhet i undervisningen under året. Nu står det klart vilka som vinner.
Pantbeteende i skärgården – vad hindrar besökare från att göra rätt?4.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
De allra flesta skärgårdsbesökare vill göra rätt val för miljön, bara de får rätt förutsättningar. Det visar en ny rapport från Håll Sverige Rent, Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) och Coca-Cola i Sverige. Tydligare ansvarsfördelning, bättre samarbeten samt lättillgänglig information och material till besökare är nyckelåtgärderna som kan minska nedskräpningen och öka insamling i skärgården.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum