Han skapade konst av din julgran

Många var de gotlänningar som gav sina julgranar till konstnär Peter Lindberg när julen var över. Nu har granarna fått nytt liv, och blivit ett konstverk som visualiserar cirkularitet och hur beroende vi är av varandra. Projektet är ett samarbete med Skogsindustrierna. Den 18 april startar en auktion där pengarna oavkortat går till återuppbyggandet av Ukraina.
Fotograf: Linnea Ronström

– Projektet visar hur vi tillsammans kan driva på omställningen mot ett cirkulärt samhälle där visionen är att inget ska gå till spillo, oavsett vilken produkt vi tillverkar, säger Skogsindustriernas vd Viveka Beckeman.

När julen hade dansats ut påbörjades arbetet i studion hos konstnär Peter Lindberg. Uppdraget var att utforska hur han kunde återanvända gamla julgranar och temat var cirkularitet.

För Peter Lindberg väckte temat även frågor om ordet ”tillsammans”, och det blev hans utgångspunkt. Installationen, som utstrålar hopp, består av flera olika delar. Kedjan är passivt aktiv: den är öppen men kan slutas. Den kan vara en förlängning, visa på engagemang, skydda eller utesluta.

– Det är verkets mest centrala del och symboliserar hur vi är alla sammanlänkade. Tillsammans är vi en enhet. Du är också en del av kedjan, en cirkulär process. Allt som du gör påverkar andra. Det andra gör, påverkar dig. Hur sluter du cirkeln? frågar sig Peter Lindberg.

Peter Lindberg är född i Uppsala, men är nu verksam i Visby. I över tjugo år har han skapat konst under namnet plindberg. Han vill bredda konstvärlden. Hos Peter kan man exempelvis leasa en tavla. Ett jämställdhetsbeslut enligt honom själv.

Du kan nu bli ägare till Peter Lindbergs verk. Verket ska auktioneras ut och pengarna från auktionen går oavkortat till återuppbyggandet av Ukraina via organisationen ReStart Ukraine.

Från och med den 18 april är det möjligt att buda på installationen och exklusiva signerade, orginal print via Tradera

Även modedesignern Ida Klamborn har skapat ett verk av gamla julgranar för projketet och även hennes verk finns att buda på hos Tradera.