Handeln är stadens motor

Hur vi handlar förändras över tid och under de senaste åren har förändringen skett snabbare än någonsin förr. Framtidens handel är både fysisk och digital. Detta påverkar kommunernas strategier och planer, inte bara i stadskärnan, utan även i köpcentrum och på handelsplatser.
Trygghetsfrågan är en central del av rapporten. Handelns brottsutsatthet har cementerat sig på allt för höga nivåer, vilket i slutändan riskerar att slå hårt mot handelns roll i den framtida staden. Rapporten visar att otrygghet direkt påverkar företagares vilja att driva verksamhet och skapa arbetstillfällen samt att det styr kunderna i val av handelsplats.
- Kommunernas arbete med trygghetsfrågan har blivit allt viktigare. Butiker bidrar i allra högsta grad till att skapa tryggare städer. Att vi nu på olika platser i landet ser butiksägare stänga ner sina butiker på grund av upprepad brottslighet är ett direkt hot mot den levande staden, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Även i den återkommande frågan om hyror varnar Svensk Handel för att butiksstängningar är att vänta ifall hyresnivån inte står i proportion till butikernas omsättning. Något som gäller i såväl små som stora städer.
Felaktig bild av att butikshandeln är på väg att försvinna
- Butikernas läge och utformning blir en allt viktigare pusselbit i handelns affärsmodeller. Det borde ligga i fler hyresvärdars intresse att möta upp handelns behov, för att på så vis säkerställa attraktiva stadskärnor och underlätta för framtidens handel, säger Mats Hedenström och fortsätter:
Mediabilden om att butikshandeln i våra städer är på väg att försvinna är felaktig. Men det blir extra viktigt för politiker och fastighetsägare att lägga örat mot rälsen och lyssna av vad som krävs för att handeln även fortsättningsvis ska vara motorn i våra städer.
Med denna rapport vill Svensk Handel belysa de utmaningar, men också de stora möjligheter som städerna nu möter. Svensk Handel och våra medlemmar står till förfogande i det arbete som nu måste vidtas för att anpassa förutsättningarna för en levande handel i Sveriges kommuner.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Tillträdesförbud till butik – en svag lag med potential4.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler ansöker om tillträdesförbud och antalet beviljade ansökningar ökar. Men fortsatt avslås nästan hälften av alla ansökningar. Svensk Handel är kritiska och menar på att lagen om tillträdesförbud till butik inte ger handlarna det skydd som utlovats.
3 av 10 handlade second hand i oktober3.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
3 av 10 svenskar handlade second hand i oktober och försäljningen uppgick till drygt 1,3 miljarder kronor, vilket nästan exakt motsvarar försäljningssiffran för oktober 2024. Det är andra månaden i rad som utvecklingen följer fjolårets mönster.
Framtidstron inom dagligvaruhandeln stärks27.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Läget i handeln är fortsatt avvaktande, men även om förväntningarna framåt präglas av försiktighet finns några ljusglimtar. Handelsbarometern för november visar att framtidsförväntningarna inom dagligvaruhandeln stärktes, medan de var oförändrade inom sällanköpsvaruhandeln och föll inom partihandeln.
E-handeln går starkt inför årets mest intensiva veckor24.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för oktober månad till 13,1 miljarder kronor. Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.
Rekordmånga planerar att handla under Black Week20.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
57 procent av svenskarna planerar att handla under Black Week 2025 och 64 procent uppger att de kommer köpa julklappar under veckan. Enligt Svensk Handels prognos kommer årets försäljning uppgå till 10,2 miljarder kronor, vilket är en ökning från 9,7 miljarder år 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


