Handelns brottsutsatthet ökar: ”Kriminaliteten största hotet”
Nästan 4 av 10 handlare utsattes för en stöld den senaste veckan och var fjärde handlare drabbades av hotfullt beteende från en besökare eller kund enbart den senaste månanden. Det är den näst högsta siffra som uppmäts sedan Trygghetsbarometern startade sina mätningar för tre år sedan.
– Brottsligheten som drabbar handelns företag blir allt grövre och utvecklingen går dessvärre åt fel håll. För många handlare är den växande kriminaliteten och ökade otryggheten det enskilt största hotet mot företagets framtid, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.
Svenskt Näringslivs mätning av det lokala företagsklimatet bekräftar bilden. Handeln sticker ut som den bransch där företagen upplever sig vara mest negativt påverkade av brott och otrygghet. Nästan hälften av handlarna vill att kommunen prioriterar brott och otrygghet i högre utsträckning.
– På vissa platser är situationen så pass allvarlig att butiker och annan nödvändig samhällsservice riskerar att försvinna. Priset för att driva sitt företag vidare blir helt enkelt för hög. Vi måste bryta den negativa utvecklingen innan det är för sent, säger Per Geijer.
Motvärnsrånen fortsätter att öka
Svensk Handels Trygghetsbarometer visar också att de så kallade motvärnsrånen, där hot eller våld används i samband med stöld, fortsätter att öka. I Trygghetsbarometern för andra kvartalet anger 13 procent av handlarna att de utsatts enbart den senaste månaden.
– Det är en oroande utvecklig, inte minst eftersom vi vet att brotten mot handeln ofta är en inkörsport till grövre kriminalitet, säger Per Geijer.
Trygghetsbarometern mäter handlarnas utsatthet för stölder, hot, våld och bedrägerier. Säkerhetsindex är det sammanfattande måttet på butikernas utsatthet för brott. Under andra kvartalet var nästan varannan handlare (45 %) utsatta för minst ett av brotten den senaste månaden.
Nyckelord
Kontakter
Hans Tjernström CarraroPresschef
Tel:+46 767 81 86 96hans.tjernstrom@svenskhandel.seSvensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder

Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
Carl Cason-stipendiet till fyra unga talanger inom mode15.12.2025 14:16:06 CET | Pressmeddelande
Carl Casons stipendium är en möjlighet för modetalanger att accelerera sina karriärer inom modebranschen och genom det bidra till modeindustrins utvecklingstakt. Hanna Lind, Albin Söderberg, Josephine Lönnqvist och Sly Wolters tilldelas Carl Casons stipendium 2025.
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
