Handelns dystra trend – ett år med negativ framtidstro
I ett års tid har alltså framtidsindikatorerna för detaljhandeln, e-handeln och partihandeln befunnit sig under det neutrala värdet 100, vilket innebär att branschen ser negativt på kommande tre månader utifrån försäljning, antalet anställda samt lönsamhet. Mycket talar dessutom för att läget kommer att bli sämre innan det blir bättre.
- Handeln genomgår en exceptionellt tuff period. Vi tvingas konstatera att svenska handlare aldrig tidigare haft en så lång period av pessimistiska framtidsutsikter. Vi måste ta siffrorna på allvar och inse vad som står på spel. Det finns tyvärr stor risk att vissa handlares livsverk försvinner, och arbetstillfällen med dem, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Lönsamhet oroar butikshandeln – stort tapp från föregående år
Butikshandeln noteras i månadens mätning för en mindre ökning på 2,3 enheter. Det medför ett indikatorvärde på 74,2. Noterbart är att handlare inom både dagligvaru- och sällanköpshandeln tror på svag lönsamhet under kommande tre månader. Bland annat har synen på lönsamhet inom dagligvaruhandeln sjunkit med nästan 20 enheter på ett år.
- Hyreschocken som trädde i kraft vid årsskiftet och det faktum att köpkraften sjunkit i botten pressar handeln hårt. Riksbankens räntehöjningar slår nu till med full kraft. Det kommer dessvärre bli värre innan det kan bli bättre, säger Sofia Larsen.
Ännu en dyster månad för e-handeln
Framtidsförväntningarna inom e-handeln fortsätter att falla. I månadens mätning är tappet 4,2 enheter vilket resulterar i ett indikatorvärde på 77,8. Ett stort tapp noteras i e-handlarnas förväntningar på att anställa. Det är ett illavarslande tecken, givet att regeringen nu i månadsskiftet planerar att höja arbetsgivaravgifterna för unga mellan 19–23.
- Att en regering som säger sig värna jobb och företagande gör det svårare för unga människor att få in en fot på arbetsmarknaden kan inte ses som annat än ett aprilskämt. Tajmingen är sämsta tänkbara. Vi kommer fortsätta att belysa regeringen om vinningarna som sänkta arbetsgivaravgifter medför, avslutar Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad. Inom modesegmenten närmar sig försäljningen en halv miljard kronor. Vidare handlades det mer online än i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum