Handelns framtidsförväntningar stiger från låga nivåer

Det generella ekonomiska läget fortsätter att försvåra för svenska handelsföretag. Och Handelsbarometern för maj månad visar på att den dystra trenden, med negativa framtidsförväntningar, fortsätter. Svenska handlare har nu i över ett års tid haft negativ syn på den närmsta framtiden, utifrån försäljning, antalet anställda samt lönsamhet.
- Vi är givetvis glada över att fler handlare nu upplever lite medvind. Anledningarna till detta är flera, men givetvis spelar vårens ankomst en stor roll. Därutöver väntar också för handeln student och midsommarfiranden, vilket brukar generera ökad omsättning. Vi hoppas givetvis att så även är fallet i år, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Partihandelns utmaningar kvarstår
Partihandelns utmaningar består. Konkurrensen är hård och den svaga kronkursen innebär ett stort problem för delbranschen. Trots detta stiger partihandlarnas framtidsförväntningar från låga nivåer. En ökning av indikatorvärdet med 3,1 enheter medför att månadens resultat blir 78,2.
- Partihandelns utmaningar kvarstår. Handeln är en importerande bransch och partihandeln gör majoriteten av inköpen i andra valutor, så den svaga kronkursen är en av anledningarna till att partihandlarnas pessimism kvarstår, säger Sofia Larsen.
Butikshandeln tror på ökad försäljning
Butikshandeln är den delbransch som ökar mest i månadens Handelsbarometer. Maj månads ökning på 4,7 enheter innebär att indikatorvärdet landar på 76,6, vilket dock fortsatt är lägst bland delbranscherna.
- Det är framför allt dagligvaruhandeln som driver butikshandelns uppgång denna månad. Viktiga försäljningsperioder stundar och särskilt midsommar är viktig för dagligvaruhandeln. Förra året ökade merförsäljningen med cirka 1 miljard under midsommarveckan och det är dessutom då man passar på att ta in sommarpersonal, säger Sofia Larsen.
Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Det våras för studenten5.6.2023 10:07:45 CEST | Pressmeddelande
Försommarens intåg innebär i vanlig ordning att det är dags för tusentals unga människor att ta studenten. Det är inte bara en viktig dag för studenterna själva, utan även för handeln, som förbereder med varor som bidrar till ett lyckat studentfirande.
1,25 miljarder förväntas spenderas inför Mors dag24.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
I över 100 år har Mors dag firats, och mamma glöms inte bort i år heller. Totalt väntas dagen omsätta 1,25 miljarder kronor, vilket är en minskning jämfört med förra året, då skattningen låg på 1,4 miljarder.
E-handeln minskade med 2 procent i april22.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för april månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, minskade med 2 procent jämfört med samma månad föregående år och med 5 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.
Försiktiga vårvindar i modehandeln?11.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sol och plusgrader i hela landet innebär att många uppdaterar sin vårgarderob. Det återspeglas i månadens Stilindex, där både kläd- och skohandeln uppvisar en liten ökning i försäljningen. Ett välkommet skifte, givet det tuffa ekonomiska läget som slår hårt mot branschen.
Handlare prisades på Nalen – här är alla vinnare i Retail Awards 20239.5.2023 07:28:50 CEST | Pressmeddelande
Några av handelns bästa aktörer skulle koras i nio olika priskategorier när handelns stora gala Retail Awards för sextonde året avgjordes under gårdagskvällen. Lova Lindgren blev Årets butikssäljare, Djerf Avenue vann kategorin Årets digitala satsning, Chimi tog hem Årets internationella expansion och These Go To 11 korades till Årets butik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum