Svensk Handel

Handelns framtidsförväntningar stiger från låga nivåer

Dela
Vårens ankomst, i kombination med lägre energikostnader och indikationer på att inflationstoppen är nådd, gör att handlarna ser något mer positivt på kommande tre månader. Men ökningen sker från låga nivåer och läget är fortsatt svårt för många svenska handelsföretag. Det visar Handelsbarometern för maj månad.

Det generella ekonomiska läget fortsätter att försvåra för svenska handelsföretag. Och Handelsbarometern för maj månad visar på att den dystra trenden, med negativa framtidsförväntningar, fortsätter. Svenska handlare har nu i över ett års tid haft negativ syn på den närmsta framtiden, utifrån försäljning, antalet anställda samt lönsamhet.

- Vi är givetvis glada över att fler handlare nu upplever lite medvind. Anledningarna till detta är flera, men givetvis spelar vårens ankomst en stor roll. Därutöver väntar också för handeln student och midsommarfiranden, vilket brukar generera ökad omsättning. Vi hoppas givetvis att så även är fallet i år, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Partihandelns utmaningar kvarstår

Partihandelns utmaningar består. Konkurrensen är hård och den svaga kronkursen innebär ett stort problem för delbranschen. Trots detta stiger partihandlarnas framtidsförväntningar från låga nivåer. En ökning av indikatorvärdet med 3,1 enheter medför att månadens resultat blir 78,2.

- Partihandelns utmaningar kvarstår. Handeln är en importerande bransch och partihandeln gör majoriteten av inköpen i andra valutor, så den svaga kronkursen är en av anledningarna till att partihandlarnas pessimism kvarstår, säger Sofia Larsen.

Butikshandeln tror på ökad försäljning

Butikshandeln är den delbransch som ökar mest i månadens Handelsbarometer. Maj månads ökning på 4,7 enheter innebär att indikatorvärdet landar på 76,6, vilket dock fortsatt är lägst bland delbranscherna.

- Det är framför allt dagligvaruhandeln som driver butikshandelns uppgång denna månad. Viktiga försäljningsperioder stundar och särskilt midsommar är viktig för dagligvaruhandeln. Förra året ökade merförsäljningen med cirka 1 miljard under midsommarveckan och det är dessutom då man passar på att ta in sommarpersonal, säger Sofia Larsen.

Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye