Hanna Wendelbo skapar levande blomsterkonstverk på Skansen

"Att få möjligheten att lyfta in något så kortvarigt som blomster i rum med anor från 1700-talet gör att tanken om tidsperspektivet svindlar", säger Hanna Wendelbo. Under maj förvandlar designern, formgivaren och trädgårdsfantasten den anrika Skogaholms herrgård till ett levande konstverk. I en blomsterutställning smyckas 1700-talsrummen med vårens svenska slow flowers.
Hanna Wendelbo skapar utställningen Sköna majs blomstrande flor på Skansen.

Under helgerna 6–7, 13–14 och långhelgen 18–21 maj blir parken kring Skogaholms herrgård plats för Skansens Trädgårdsdagar. Dessutom slås portarna till den vanligtvis stängda herrgården upp där gäster får kliva in i utställningen Sköna majs blomstrande flor, signerad Hanna Wendelbo. I utställningen visas både blommor, arrangemang och akvareller.

Hanna Wendelbo är designer och formgivare som arbetar med blommor och mönster, gärna i kombination. Hanna är även en av initiativtagarna till den svenska slow flower-rörelsen som arbetar för ett hållbart synsätt på hur vi odlar och väljer svenskodlade blommor i säsong. I utställningen är just vårens svenska slow flowers i fokus.

Basen i utställningen är tulpaner odlade från ekologisk blomsterlök ackompanjerat av säsongens blomstrande kvistar. Blommorna är odlade i samklang med naturens gång och maj är högsäsong för de frilandsodlade tulpanerna.
– Med utställningen vill jag visa på skönheten i det vår jord kan producera utan att tillsätta mineralgödsel eller bespruta med kemikalier. Vårens slow flowers vill inspirera till att njuta av det som finns just nu. Det är inte fel att längta och vänta på blommorna, det gör dem bara mer åtråvärda när de kommer, som svenskodlade primörer, säger Hanna Wendelbo och fortsätter:

– Att få möjligheten att lyfta in något så kortvarigt som blomster i rum med anor från 1700-talet gör att tanken om tidsperspektivet svindlar. Blommorna är hållbart odlade och i takt med tiden, men dess cykel är så försvinnande kort i jämförelse med den historiska miljön i Skogaholms herrgård. Kanske har liknande blomsterflor prytt salarna förr, men aldrig just dessa. Blommornas korta liv gör att vi förstår något om oss själva i tidens sammanhang, både i historien och i framtiden. Blommorna är tidlösa, men ändå helt förgängliga.

Det är ett synsätt som går hand i hand med Skansens egen vision och arbete med att förvalta och bevara Sveriges kultur- och naturarv. Genom museet levandegörs och skapas nya insikter om historien och utställningen är ett unikt tillfälle att uppleva en samtida tolkning av en 1700-talsmiljö.

– Det är så fantastiskt roligt att vi får samarbeta med Hanna Wendelbo. Vi ser fram emot att öppna den vackert smyckade herrgården för gäster och samtidigt lyfta ett mer hållbart synsätt på blommor, säger Karin Ringholm, parkchef på Skansen.

Utanför herrgården blir det trädgårdsmarknad med försäljning, utställare, odlingsexperter och organisationer. Trädgårdsdagarna bjuder även på sticklingsbyte, trädgårdshistoria, naturpyssel, pop-up trädgårdskafé och mycket mer.

Förra året stod trädgårdsmästaren och blomsterdekoratören Andreas Graveleji för utställningen i herrgården, då på temat Lustgården – en lustfylld hyllning till både 1700-talet och allt som grönskar och blommar.

För intervjuer eller pressbesök kontakta press@skansen.se

Sköna majs blomstrande flor
med Hanna Wendelbo, assisterad av blomsterdesigner Marie Johansson