HANTVERK – handgjord kollektion skapar arbetsmöjligheter
HANTVERK kollektion är ett samarbete mellan IKEA och fem sociala företag i Indien, Thailand, Jordanien och Rumänien, där alla har bidragit med att sätta sin unika prägel på varje föremål. Iina Vuorivirta och Mikael Axelsson, formgivare på IKEA, har utformat kollektionen i tätt samarbete med hantverkarna. Arbetsprocessen har varit belönande berättar Mikael Andersson.
– Jag har lär mig massor av hantverkarna, om tekniker och materialegenskaper.
HANTVERK består av inredningsdetaljer som handgjorda korgar, vaser, och textilier i naturliga, hållbara material som bananfiber, handgjort papper, keramik och bomull från mer hållbara källor. Iina Vuorivirta beskriver att hon ville ge föremålen ett skandinaviskt uttryck. Ett exempel är de vackert vävda korgarna i bananfiber där hon lånade vävtekniken från traditionella skandinaviska näverkorgar.
– Det unika ligger i de handgjorda elementen – detaljer som inte sticker ut, men som samtidigt är helt avgörande, berättar hon.
De sociala entreprenörer som IKEA samarbetar med för att skapa HANTVERK har alla affärsidéer som bygger på att skapa arbetstillfällen i regioner där de behövs som mest och för de människor som behöver dem mest. Sedan 2013 får mer än 20 000 hantverkare och småskaliga jordbrukare en fast inkomst genom det långsiktiga samarbetet med IKEA. Över 5100 personer är involverade i tillverkningen och skapandet av de handgjorda föremålen i HANTVERK kollektion, 85% av hantverkarna är kvinnor.
Partnerskapet med Jordan River Foundation, JRF, startade 2017 som ett brådskande svar på den pågående krisen i Syrien. Initialt skapades arbete för 100 jordanska kvinnliga hantverkare och syriska flyktingkvinnor. I dagsläget arbetar 250 kvinnor med de produkter som säljs på IKEA.
– Jag hoppas att vårt partnerskap kommer fortsätta och expandera och att det kommer att hjälpa oss att få fler företag intresserade av liknande samarbeten. Att arbeta med IKEA är en kvalitetsstämpel som öppnar nya dörrar, säger Enaam Al Barrishi, generaldirektör Jordan River Foundation.
Genom partnerskapen med sociala entreprenörer får IKEA möjligheten att vara en del i att skapa nya arbetstillfällen och dessutom bidra till ökad inkludering och jämlikhet.
– Om IKEA kan vara en del av att göra sociala företag mainstream och hållbara på lång sikt är det fantastiskt, säger Vaishali Misra, affärsledare, sociala entreprenörer IKEA of Sweden.
Läs mer i pressmaterialet
Ladda ner högupplösta bilder i bildbanken
Säljstart på IKEA varuhusen i Sverige: 18 oktober 2019.
Ej online eller på varuhusen i Haparanda, Örebro, Gävle och Linköping.
Fakta om HANTVERK kollektion:
- Designer: Iina Vuorivirta och Mikael Axelsson
- Består av krukor, vaser, fat, korgar, kuddfodral, plädar, handdukar, hängare, krans och presentpåsar.
- Tillverkade i hållbara naturmaterial som bananfiber, handgjort papper och bomull från mer hållbara källor.
- Varje föremål är handgjort av skickliga hantverkare i Indien, Jordanien, Thailand och Rumänien.
- Kollektionen är skapad i samarbete med fem sociala företag – Rangsutra, Industree i Indien, Doi Tung DP i Thailand, Jordan River Foundation i Jordanien och MBQ i Rumänien. De har alla affärsidéer baserade på att skapa arbetstillfällen i regioner där de behövs som mest och för de människor som behöver dem mest.
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Abeer Almnajed, sömmerska, Jordanien
Bilder
Om
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA hyllar djärva och mångsidiga designikoner i den senaste Nytillverkad-kollektionen5.12.2024 11:00:17 CET | Pressmeddelande
Den sjätte upplagan av Nytillverkad-kollektionen återskapar en rad solitära sittmöbler från 60- och 70-talet, liksom anpassningsbara hyllor, lekfulla textilier och kurviga vaser som garanterat kommer att göra intryck.
IKEA höjer priset på varmkorv igen och introducerar korv med stöd4.12.2024 10:44:42 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på den ikoniska varmkorven från fem kronor till tio kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som Sveriges Stadsmissioner gör för att ge människor i utsatthet både gemenskap och mat i jul.
Januarinyheter på IKEA2.12.2024 10:00:20 CET | Pressmeddelande
Plötsligt känns våren inte så långt borta! Det firar vi med att lansera ett brett sortiment av färgglada, lekfulla och vackra nya sovrumsprodukter. Men inte enbart med nya produkter. Vi har också nya idéer om hur du kan fräscha upp ditt hem med en stram budget.
IKEA hjälper gamers att levla med sömn på Dreamhack22.11.2024 10:11:26 CET | Pressmeddelande
Många svenskar, inte minst barn och unga, kämpar med sin sömn och sitter uppe sent eller hela nätter och spelar. Med en av gamingvärldens största samlingspunkter runt hörnet tar IKEA sin expertis inom sömn och återhämtning till Dreamhack för att sömn-coacha besökare och spelare och ge dem möjlighet att prova på metoder för att de ska kunna återhämta sig för framgång.
IKEA lanserar ett nytt och personligt lojalitetsprogram för sina medlemmar13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige blir ett av de första länderna i världen att lansera ett helt nytt lojalitetsprogram inom IKEA Family, där medlemmar nu får personliga förmåner. Genom att handla och interagera med IKEA samlar medlemmar nu poäng, vilket sedan kan omvandlas till personliga förmåner. Det nya poängsystemet innebär skräddarsydda belöningar anpassat efter varje kunds unika önskemål och behov.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum