HANTVERK – handgjord kollektion skapar arbetsmöjligheter

Med rötter i skandinavisk form och inspiration hämtad i lokala hantverkstekniker från hela världen är HANTVERK inte bara en handgjord kollektion - den bidrar även till att skapa försörjning där den behövs som allra mest.

HANTVERK kollektion är ett samarbete mellan IKEA och fem sociala företag i Indien, Thailand, Jordanien och Rumänien, där alla har bidragit med att sätta sin unika prägel på varje föremål. Iina Vuorivirta och Mikael Axelsson, formgivare på IKEA, har utformat kollektionen i tätt samarbete med hantverkarna. Arbetsprocessen har varit belönande berättar Mikael Andersson.

– Jag har lär mig massor av hantverkarna, om tekniker och materialegenskaper.

HANTVERK
består av inredningsdetaljer som handgjorda korgar, vaser, och textilier i naturliga, hållbara material som bananfiber, handgjort papper, keramik och bomull från mer hållbara källor. Iina Vuorivirta beskriver att hon ville ge föremålen ett skandinaviskt uttryck. Ett exempel är de vackert vävda korgarna i bananfiber där hon lånade vävtekniken från traditionella skandinaviska näverkorgar.

– Det unika ligger i de handgjorda elementen – detaljer som inte sticker ut, men som samtidigt är helt avgörande, berättar hon.

De sociala entreprenörer som IKEA samarbetar med för att skapa HANTVERK har alla affärsidéer som bygger på att skapa arbetstillfällen i regioner där de behövs som mest och för de människor som behöver dem mest. Sedan 2013 får mer än 20 000 hantverkare och småskaliga jordbrukare en fast inkomst genom det långsiktiga samarbetet med IKEA. Över 5100 personer är involverade i tillverkningen och skapandet av de handgjorda föremålen i HANTVERK kollektion, 85% av hantverkarna är kvinnor.

Partnerskapet med Jordan River Foundation, JRF, startade 2017 som ett brådskande svar på
den pågående krisen i Syrien. Initialt skapades arbete för 100 jordanska kvinnliga hantverkare och syriska flyktingkvinnor. I dagsläget arbetar 250 kvinnor med de produkter som säljs på IKEA.

– Jag hoppas att vårt partnerskap kommer fortsätta
och expandera och att det kommer att hjälpa oss att få fler företag intresserade av liknande samarbeten. Att arbeta med IKEA är en kvalitetsstämpel som öppnar nya dörrar, säger Enaam Al Barrishi, generaldirektör Jordan River Foundation.

Genom partnerskapen med sociala
entreprenörer får IKEA möjligheten att vara en del i att skapa nya arbetstillfällen och dessutom bidra till ökad inkludering och jämlikhet.

– Om IKEA kan vara en del av att göra sociala företag mainstream och hållbara på lång sikt är det fantastiskt, säger Vaishali Misra, affärsledare, sociala entreprenörer IKEA of Sweden.

Läs mer i pressmaterialet
Ladda ner högupplösta bilder i bildbanken

Säljstart på IKEA varuhusen i Sverige: 18 oktober 2019.
Ej online eller på varuhusen i Haparanda, Örebro, Gävle och Linköping.

Fakta om HANTVERK kollektion:

• Designer: Iina Vuorivirta och Mikael Axelsson
  • Består av krukor, vaser, fat, korgar, kuddfodral, plädar, handdukar, hängare, krans och presentpåsar.
  • Tillverkade i hållbara naturmaterial som bananfiber, handgjort papper och bomull från mer hållbara källor.
  • Varje föremål är handgjort av skickliga hantverkare i Indien, Jordanien, Thailand och Rumänien.
  • Kollektionen är skapad i samarbete med fem sociala företag – Rangsutra, Industree i Indien, Doi Tung DP i Thailand, Jordan River Foundation i Jordanien och MBQ i Rumänien. De har alla affärsidéer baserade på att skapa arbetstillfällen i regioner där de behövs som mest och för de människor som behöver dem mest.

Abeer Almnajed, sömmerska, Jordanien

HANTVERK kuddfodral, handgjord
99:-
HANTVERK kuddfodral, handgjord 99:-
HANTVERK korg, handgjord 119:-
HANTVERK kruka, handgjord 179:-
HANTVERK hängare, handgjord
129:-/2 st
HANTVERK hängare, handgjord 129:-/2 st
Kiang Aitao, keramiker, Thailand
Abeer Almnajed, sömmerska, Jordanien

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Ingka Group ökar sina hållbarhetsinvesteringar med över 6 miljarder kronor under hela kommande år2.9.2020 16:04:09 CESTPressmeddelande

Ingka Group kommer att öka sina investeringar med syfte att nå IKEA:s övergripande mål att bli klimatpositivt till år 2030*. Under kommande 12 månader har koncernen åtagit sig att investera cirka 6 miljarder kronor i företag, lösningar och i den egna verksamheten, vilket innebär att den totala summan för investeringar i hållbarhet uppgår till 3,8 miljarder euro – närmare 40 miljarder kronor.

Lek, visa upp och lek om igen: IKEA och LEGO Group lanserar kreativ lösning som förenar lek och förvaring27.8.2020 09:00:15 CESTPressmeddelande

Idag kan IKEA of Sweden AB och LEGO Group avslöja resultatet av sitt samarbete. De två varumärkena har slagit sina påsar ihop för att skapa en lekfull förvaringslösning, BYGGLEK. BYGGLEK består av en serie förvaringslådor med LEGO® knoppar och en uppsättning specialgjorda klossar som uppmuntrar till lek och gör förvaringen i hemmet lite roligare. BYGGLEK säljs i alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se från och med den 1 oktober 2020.