Här är artisterna som spelar med Göteborgs Symfoniker på Jubileumsfestivalens invigningskonsert

Timo Räisänen, Maia Hirasawa, Stefan Andersson, Ebbot Lundberg, Yukimi Nagano från Little Dragon, Vic Vem och Katarina Hemlin är artisterna som gästar Göteborgs Symfonikers invigningskonsert på Göteborgs Jubileumsfestival. Allt under ledning av Hans Ek och tillsammans med Augustifamiljen med Stefan Sporsén som kapellmästare.
Göteborgs Symfoniker. Foto: Ola Kjelbye.

Den 2–5 juni inleds firandet av Göteborg 400 år med Jubileumsfestivalen i Frihamnen. På den stora tältscenen, som tar lika många besökare som Scandinavium, bjuder Göteborgs Symfoniker tillsammans med kända göteborgsartister in till en unik invigningskonsert den 2 juni. Festivalen är öppen för alla och har fri entré.

– Göteborgs Symfoniker uppmärksammar Göteborgs 400-årsfirande på flera sätt under året och är mycket glada att inleda Göteborgs Jubileumsfestival. Tillsammans med en rad stora artister kommer vi visa upp den musikaliska rikedom som satt prägel på Göteborg, säger Arna Einarsdóttir, planeringschef hos Göteborgs Symfoniker.

Symfonikerna och Augustifamiljen med Stefan Sporsén som kapellmästare gästas av Timo Räisänen, Maia Hirasawa, Stefan Andersson, Ebbot Lundberg, Yukimi Nagano från Little Dragon, Vic Vem och Katarina Hemlin. Allt under ledning av Hans Ek och med Sissela Kyle som guidar oss genom programmet.

– Göteborg är en musikstad och vi har många artister, band och orkestrar att vara stolta över. Nu inviger vi firandet av jubileumsfirandet med att bjuda på en unik konsert med några av Göteborgs älskade och framstående artister tillsammans med Sveriges Nationalorkester. Det kommer helt enkelt galet mycket bra musik från Göteborg på många olika sätt. Så vi välkomnar till denna konsert som är starten på sommarens festligheter, säger Mia Samuelsson, konstnärlig ledare på Göteborg & Co för Göteborgs 400-årsjubileum.

Sedan tidigare är det bland annat klart att Hooja, Sigrid, Sarah Klang och Jens Lekman & Burnstein Orchestra ska spela under festivalen. Way Out West programsätter en av kvällarna och det blir en stor Gala- och Festföreställning den 4 juni när också kungaparet närvarar. Fler programpunkter kommer släppas framöver.

Om Göteborgs Jubileumsfirande 2023

Göteborg firar 400 år och bjuder in till Göteborgs Jubileumsfirande 2 juni-3 september 2023. Allt grundar sig i en stadsutvecklingsresa utifrån göteborgarnas idéer och tusentals initiativ som nu kulminerar i ett fantastiskt firande för alla. Firandet inleds med en fyra dagars Jubileumsfestival i Frihamnen med musik, mat, dans, humor, teater, prototyper, bad, lek och massa aktiviteter och överraskningar - med fri entré för alla. Under sommaren fortsätter firandet och avslutas med en finalhelg fylld av upplevelser. Läs mer!

Göteborgs Symfoniker. Foto: Ola Kjelbye.
Augustifamiljen. Foto:Gabriella Dahlman.
Ebbot Lundgren. Foto: Are Age.
Katarina Hemlin. Foto: Tobias Engström.
MaiaHirasawa. Foto: Karin Boo.
Timo Räisänen. Foto: Zoe Depardieu.
Stefan Andersson. Foto: Johan Westerlind.
Vic Vem. Foto: Pressbild.
Yukimi Nagano. Foto: Pressbild.
Sissela Kyle. Foto: Anna Lena Ahlström.

Göteborg fyller 400 år 2021 och det vill Göteborgs Stad fira genom att utveckla Göteborg till en ännu bättre plats att besöka, leva och verka i. Med anledning av covid-19 förändrades jubileumsuppdraget genom ett beslut i kommunfullmäktige 10 september 2020. Det innebär att 2021 arrangeras ett formellt, historiskt firande av den officiella födelsedagen 4 juni och ett jubileumskalendarium samlar och uppmärksammar aktiviteter som genomförs av olika jubileumsaktörer under hela året. Samverkan kring angelägna frågor i stad och region fortsätter och det stora publika jubileumsprogrammet planeras att genomföras 2023 tillsammans med göteborgare och besökare från hela världen. Göteborgs 400-årsjubileum projektleds av Göteborg & Co som är en del av Göteborgs Stad.

Nobelpristagaren i fysik 2023, Anne L’Huillier, inviger Vetenskapsfestivalen i Göteborg21.2.2024 08:17:15 CET | Pressmeddelande

Den 16 april inviger fransk-svenska nobelpristagaren Anne L’Huillier Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Hon kommer att presentera sin forskning inom attosekundfysik och vad den kan användas till. Med på scen är Stefan Helmreich, professor i antropologi vid MIT, och tillsammans ska de samtala om årets tema: vågor. Invigningen sker på Auktionsverket Kulturarena tisdagen den 16 april kl. 17.