Här är den svenska truppen till inomhus-EM – "Vi är riktigt taggade!"

Nu är den svenska truppen till inomhus-EM klar. 19 aktiva är redo för mästerskapet i Istanbul 2-5 mars. "Vi ser fram emot ett fint mästerskap med starka svenska prestationer. Flera aktiva har medaljchans och många kommer att slåss om finalplatser", säger förbundskapten Kajsa Bergqvist.

Den svenska truppen till inomhus-EM rymmer både rutinerade namn och aktiva som gör sitt allra första internationella seniormästerskap. Sammantaget är det 19 friidrottare som kommer till start i Istanbul och Kajsa Bergqvist hoppas på fina prestationer.

- Vi har ett antal aktiva som redan tidigare har visat att de kan prestera på allra högsta nivå och vara med och fajtas om medaljerna. Många andra har också goda chanser att ta sig till final. Vi är riktigt taggade inför årets första internationella mästerskap, säger Kajsa, som fortsätter:

- Givetvis är vi förberedda på att vissa saker kanske blir lite annorlunda på detta mästerskap, dels beroende på spänningarna mellan Turkiet och Sverige, dels på grund av jordbävningskatastrofen. Med tanke på den ofattbara förödelsen är det otroligt att det överhuvudtaget blir ett mästerskap och vi riktar våra varmaste tankar till den lokala arrangören och till alla som lider efter jordbävningarna.

Här är den svenska truppen:

Kvinnor

Thobias Montler (Ullevi FK), längdhopp
Jesper Hellström (Hässelby SK), tresteg
Marcus Nilsson (Högby IF), sjukamp

HÄR på uttagningssidan hittar ni mer information om truppen och mästerskapet.