Här är nya modellerna ŠKODA visar upp på IAA i Frankfurt

Under årets bilsalong i Frankfurt introduceras ŠKODAs första elektrifierade fordon - ŠKODA SUPERB iV och ŠKODA CITIGOe iV. Kompaktbilen SCALA och nya SUVen KAMIQ premiärvisas med miljöeffektiv gasdrift samt spännande MONTE CARLO-utförande.

ŠKODA SUPERB iV och ŠKODA CITIGOe iV är de första elektrifierade produktionsmodellerna i företagets 124-åriga historia. Dessa och se övriga nyheterna finns att skåda på den stora bilsalongen IAA i Frankfurt, monter A11, paviljong 3.0 från den 10 till 22 september.

I början av 2020 kommer flaggskeppet SUPERB att levereras med plug-in hybrid drift som kombinerar en 1,4 TSI motor på 156 hk med en elmotor på 115 hk med en räckvidd på 55 km enligt WLTP. Tillsammans uppnår dessa motorer en systemeffekt på 218 hk. Batteriet på totalt 13 kWh kan laddas över natten med en vanlig stickkontakt (230V/10A/2,3 kW) eller på 3,5 timmar via en laddbox (230V/16A/3,6kW). Uttaget för laddningskabeln sitter lättåtkomligt bakom en lucka i kylargrillen. ŠKODA SUPERB iV kan även ladda eller underhålla batteriets laddningsnivå under körning med hjälp av bensinmotorn och bromsenergiåtervinning. Bensintanken på 50 liter ger tillsammans med eldriften en total räckvidd på 850 km enligt WLTP. Med ett fulladdat batteri och en full tank som innehåller 50 l bensin kan SUPERB iV täcka upp till 850 km utan stopp.

CITIGOe iV - den fyrsitsiga stadsbilen drivs enbart med en 61 kW elmotor är den första helt elektriska produktionsmodellen i företagets historia. CITIGOe iV är perfekt för moderna storstadsområden då den är liten och lättparkerad och med  kompakta 3,597 m i längd och 1,645 m i bredd. Bagageutrymmet på 250 l, kan utökas till 923 l med nerfällda ryggstöd. När det 36,8 kWh stora litiumjonbatteriet är fulladdat har CITIGOe iV en räckvidd upp till 260 km i vardagliga körsituationer - vilket är mer än tillräckligt för dagliga resor i stadsmiljöer. CITIGOe iVs elmotor levererar 61 kW och driver framhjulen. CITIGOe iV kan accelerera från 0 till 100 km / h på 12,3 sekunder och har en topphastighet på 130 km / h. ŠKODA CITIGOe iV börjar produceras i år och kommer att levereras till kunder i början på 2020.

Andra nyheter som visas i montern är MONTE CARLO och G-TEC: nya varianter för ŠKODA SCALA och KAMIQ. Genom detta utökar företaget sitt sortiment av sportiga livsstilsvarianter inom kompaktbil- och SUV-segmenten.

Alla senaste modellerna kommer visas i ŠKODAs monter A11, paviljong 3.0.

ŠKODA KAMIQ får fem stjärnor i Euro NCAP-test
Nya tillskottet ŠKODA KAMIQ har fått fem stjärnor i sitt test av det oberoende europeiska nyutvärderingsprogrammet (Euro NCAP). Detta är tillverkarens första SUV som räknas till de säkraste fordonen i sin klass. Euro NCAP-testarna blev positivt överraskade över hur väl KAMIQ skyddade vuxna passagerare och cyklister. Bilen fick 96 procent i testet för att skydda vuxna passagerare och testare tilldelade KAMIQ fullständigt betyg för cyklistskydd, vilket framför allt återspeglar den positiva effekten av front assist med förutsägbar fotgängare och cyklistskydd och funktionen för stadsnödbroms ingår som standard.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder fem huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

ŠKODA presenterar designskisser av nya OCTAVIA17.10.2019 15:18:36 CESTPressmeddelande

ŠKODA släpper exklusiva designskisser som ger en första glimt av fjärde generationen OCTAVIA. Den framgångsrika modellen som ursprungligen lanserades för drygt 60 år sedan är en riktig volymmodell som hittills har sålt mer än 6,5 miljoner enheter. Tack vare ŠKODAs nya formspråk, har OCTAVIA fått en ännu uttrycksfullare utstrålning – det nya interiörkonceptet är en optimal mix av enastående funktionalitet, rymlighet, högklassiga material och smarta finesser in i minsta detalj. Nya ŠKODA OCTAVIA har världspremiär i Prag under vecka 46 och kommer lanseras på den svenska marknaden under våren 2020. För att läsa mer om nya OCTAVIA besök ŠKODA Storyboard.

ŠKODA SUPERB iV finns nu öppen för försäljning - samtidigt inleder företaget nytt samarbete19.9.2019 10:17:26 CESTPressmeddelande

I helgen hade SUPERB iV försäljningsstart och finns nu att beställa till ett från pris på 420 100 kr. Samtidigt startar produktionen av företagets första laddhybrid i Kvasiny. ŠKODA inleder även ett partnerskap med Bee Charging Solutions som innebär att alla som köper en laddbar bil får ett prisvärt erbjudande på en smart laddbox med installation.

Nya ŠKODA KAMIQ - nykomling i SUV-familjen27.8.2019 11:48:06 CESTPressmeddelande

ŠKODA adderar en tredje modell till sin framgångsrika SUV-portfölj för den europeiska marknaden. ŠKODA KAMIQ har de typiska fördelarna för segmentet som större markfrigång och högre säteshöjd, med smidigheten hos en kompaktbil. Med avancerade assistans- och infotainmentsystem, generöst utrymme och ett stort antal Simply Clever-funktioner uppfyller nya KAMIQ behoven för både familje- och livsstilsorienterade kunder i sann ŠKODA-design.