Här är Škoda-teamet som tar sig an Sveriges längsta cykeläventyr

Av de närmare 2000 sökande har Škoda Cycling Team nu valt ut de sex cyklister som ska ta sig an det oprövade äventyret “Unmapping Sweden”, ett mentalt och fysiskt kraftprov genom hela Sverige på grusvägar. Den 26 juni går starten för Sveriges längsta cykellopp – en sträcka på 225 mil från Kiruna i norr till Smygehuk i söder, med ambitionen att tillsammans passera mållinjen inom 12 dagar.
Skod Cycling Team 2023: Andreas Lindh, Amir Ansari, Maja Melin, Marie Rydne, Mattias Hargin.(Saknas i bild: Kajsa Larsson)

Škoda Cycling Team firar 10 år med besked, där tre rekryter paras ihop med tre
ambassadörer som ska vara dess ledsagare i den längsta och tuffaste resan genom hela
Sverige, på grusvägar. Med nätter under bar himmel och en gedigen packlista med alla
nödvändigheter strategiskt fördelade på cykeln, följer vi sex individers resa med ett intresse för cykel, äventyr och en vilja av stål som gemensamma nämnare.

Bland de utvalda hittar vi tidigare elitidrottaren och multitalangen Kajsa Larsson, före detta
världscup-skidåkaren Mattias Hargin och elitcyklisten från Afghanistan, Amir Ansari. Laget
får den utrustning, coaching och teambuilding som krävs för att leva ute i naturen under de 12 dagar man har på sig att avlägga de något skrämmande 225 milen genom Sverige.

– Škoda Cycling Team har länge varit en viktig del av vårt engagemang inom cykelsporten,
och ett exempel på hur vi utöver traditionell sponsring också kan bidra med starka och
samhällsrelevanta historier som inspirerar. Genom cykellaget blir Škoda en möjliggörare för människor att utforska sig själva och sin egna förmåga maximalt under en säsong –
individuellt och tillsammans. I år ser vi om möjligt än mer fram emot att dela den här resan
med omvärlden, säger Hanna Storckenfeldt, press- och sponsoransvarig på Škoda Sverige.

Resan mot äventyret dokumenteras ständigt på @skodacyclingteam med tre uppföljande
dokumentärfilmer på Youtube under hösten. Utmaningen är antagen och laget är redo. Den längsta sträckan någonsin för Škoda Cycling Team börjar nu, på återseende om 235 mil i Smygehuk.

Ambassadörer

Mattias Hargin, 37 år, Stockholm
Före detta alpin skidåkare som har tävlat i världscupen i över 10 år. Ett fysiskt fenomen med ett unikt driv. En antagen utmaning tar han på största allvar och kommer anpassa hela sitt liv för att leverera på topp.

Kajsa Larsson, 28 år, Åre
Före detta elitgymnast som surfar och cyklar på sommaren, åker skidor på vintern och har
fler dagar ute i naturen än hemma varje år. Kajsa är en fri, kreativ själ med disciplinen från
idrotten och ett pannben av stål. Kajsa är alltid ute på äventyr i det fria, men det här
äventyret blir helt nytt.

Andreas Lindh, 44 år, Stockholm
En driven och erfaren cyklist, stark som individ men som alltid sätter laget före jaget och gör allt för att stötta den svagaste länken (det kommer nog inte vara Andreas själv). En rastlös äventyrare som klarar de mål han sätter upp, hur ambitiösa de än är.

Rekryter

Maja Melin, 30 år, Umeå
En norrländsk trilling som tar livet med en klackspark, lugn som en filbunke men med en
glödande viljestyrka som kommer fram när det behövs. Maja prioriterar idrott i alla dess
former och har deltagit i en rad olika lopp. Intresset och passionen för cykling växte i takt
med lite för många löparskador. Maja ger aldrig upp och har aldrig brutit ihop. Nu ska hon ta sig an sitt livs största fysiska och mentala äventyr.

Amir Ansari, 23 år, Tierp
En ung elitcyklist med stora drömmar och ambitioner. Amir flydde från Afghanistan till
Sverige för att hitta en tryggare tillvaro och har precis fått bekräftat att han får stanna i landet. Idag bor han i Tierp och har etablerat sig som en av Sveriges starkaste cyklister. Amir vill med den här utmaningen inspirera andra att se att allting är möjligt.

Marie Rydne, 49 år, Göteborg
Entreprenör och egenföretagare med samma driv på cykeln som i arbetslivet. Utmaningar är något Marie brinner för och har tidigare cyklat landsväg genom Sverige, men precis som alla andra, aldrig under dessa förutsättningar. Marie har inte brist på energi och är inte rädd att smutsa ner sig – tält ser hon som en lyx.

Skoda Cycling Team partners
Skoda Enyaq iV

› Fokuserar på tre prioriteringar med sitt ”NEXT LEVEL ŠKODA”-program för framtiden: att utöka modellportföljen inom elbilssegmentet, att utforska nya marknader för ytterligare tillväxt i volymsegmentet och att göra konkreta framsteg inom hållbarhet och mångfald.

› Verkar på tre platser i Tjeckien; tillverkar i Kina, Slovakien och Indien främst genom koncernpartnerskap, samt i Ukraina med en lokal partner.