Här är Sveriges Florida

Här är listan över de kommuner som tar emot störst andel äldre och tjänar storkovan på att locka till sig pensionärer. ­Samtidigt finns en oro för ett stort vårdbehov i framtiden.

Inte bara de yngre rör på sig. Även äldre packar sina flyttkartonger och söker sig till något nytt. Många vid just den tid då barnen inte längre är barn och bara en handfull år återstår av det egna arbetslivet. Andra är redan pensionerade men med hälsan i behåll. Därtill en privatekonomi som tillåter såväl bostadsköp som ett aktivt liv med restaurangbesök och kulturevenemang.

För kommuner som Borgholm, Simrishamn och Sotenäs betyder det ett inflöde av kapitalstarka, välmående äldre.

– Det som lockar här är naturen och kulturen. Det är lugn och ro och ett vilsamt liv, säger Jeanette Ovesson, moderat kommunstyrelseordförande i Simrishamn.

– Många har sommarhus här. De kan ha haft en plan att trappa ned och bosätta sig på Österlen. Man kanske startar företag och arbetar hemifrån.

En hög andel äldre ställer krav på kommunens verksamhet.

– Det kräver beredskap och fler platser på särskilt boende. Vi måste också arbeta med trygghetsboende och bli bättre på att skapa mellanboenden med förhöjd service. Det sätter också tryck på oss att ha en väl utbyggd hemtjänst, säger Bino Drummond, moderat ks-ordförande i Norrtälje, en av de kommuner som tar emot flest nyinflyttade äldre.

För en geografiskt stor kommun som Norrtälje kan hemtjänsten bli en dyr budgetpost. Trots detta ska man inte se alltför negativt på tillskottet av äldre invånare, menar han.

– Många arbetar längre, och man kan vara pigg i 20 år efter pensionen utan att kräva större samhällsinsatser. Det är en fantastiskt positiv utveckling att många är friska längre upp i åldrarna. Det skjuter upp vårdbehovet.