Här är Sveriges motståndare i Davis Cup Finals

Kanada, Italien och Chile. Det blir Sveriges motståndare i Davis Cup Finals den 12-17 september i Bologna, Italien.
Foto: Adam Arvas

Efter 3–1-segern hemma mot Bosnien-Hercegovina i februari är Sveriges herrlandslag klart för Davis Cup Finals för tredje året i rad.

Världens 16 bästa nationer deltar i världsfinalen som inleds med gruppspel 12-17 september i fyra olika europeiska städer: Bologna, Manchester, Valencia samt en ännu icke fastställd spelplats i Kroatien.

På onsdagens lottning delades de 16 länderna upp i fyra grupper. Sverige, rankat som nummer 12 i världen, lottades mot regerande mästaren Kanada (1), Italien (6) och Chile (17).

Åtta nationer, två från respektive grupp, går vidare till slutspelet som avgörs i spanska Málaga den 21-26 november.

Lottning Davis Cup Finals

Grupp A – Bologna, Italien