Här är vinnarna i SM i fågelholk 2023

Nu har allmänheten sagt sitt. Vinnarna i årets upplaga av SM i fågelholk är korade och vi hittar dem i Strömsund och Stockholm. Stort grattis till vinnarholkarna "Sommarstugan", ”Skog” och ”Snickarbyn”!
Holkarna "Sommarstugan", "Skog" och "Snickarbyn" tog hem förstaplatsen i SM i fågelholk 2023.

– Stort grattis till dessa välförtjänta vinnare. Det är tre fantasifulla, kreativa och välbyggda holkar som kommer göra konkret nytta för fåglarna. Tack vare dessa och alla andra fantastiska bidrag som kommit in har fåglarnas situation och den biologiska mångfalden återigen fått uppmärksamhet, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Årets SM i fågelholk har väckt ännu större engagemang än tidigare år. Av de 450 bidrag som kommit in, från skolelever över hela landet, valdes 15 finalister ut av en jury. Nu har allmänheten fått säga sitt och det är rekordmånga som röstat på sina favoritholkar – över 25 000 personer.

Skoleleverna tävlar i tre ålderskategorier: förskoleklass–årskurs 3, årskurs 4–6, samt årskurs 7–gymnasiet. En vinnare utses inom varje ålderskategori.

Här är vinnarna i SM i fågelholk 2023:

• Förskoleklass–årskurs 3:
    Klass 2 på Högsätra skola på Lidingö för bidraget ”Skog”. De fick 30 procent av rösterna i sin kategori.

• Årskurs 4–6:
    Klass 6 på Västerhaninge Montessoriskola för bidraget ”Snickarbyn”. De fick 61 procent av rösterna i sin kategori.

• Årskurs 7–gymnasiet:
    Klass BA3 på Hjalmar Strömerskolan i Strömsund för bidraget ”Sommarstugan”. De fick 37 procent av rösterna i sin kategori.

Ett specialpris för särskilda insatser för fåglarna går till Basklassen på Rinmangymnasiet i Eskilstuna för bidraget "Uffes fågelstation". Ur juryns motivering:

”Med nyfikenhet och noggrannhet har Rinmangymnasiet tillsammans byggt 21 fågelholkar anpassade för flera olika fågelarter. Fågelholkarna ska sättas uppi en skogsdunge vid skolan och som om det inte vore nog har elevernaäven konstruerat en matstation för att hjälpa fåglarna genom vintern, då det är ont om mat och kylan gör att de behöver extra energi.”

– Dagens intensiva skogsbruk har lett till att det råder bostadsbrist i skogen, eftersom det saknas död ved och gamla träd som fåglarna kan bygga bo i. Att bygga och sätta upp en holk är ett konkret sätt att hjälpa fåglarna, säger Johanna Sandahl.

Högupplösta bilder på vinnarholkarna hittas här. Mer om SM i fågelholk här.

Ladda ned bild
Klass BA3 på Hjalmar Strömerskolan i Strömsund vann SM i fågelholk 2023 med bidraget "Sommarstugan".
Ladda ned bild
Klass 6 på Västerhaninge Montessoriskola i Stockholm vann SM i fågelholk 2023 med bidraget ”Snickarbyn”.
Ladda ned bild
Klass 2 på Högsätra skola på Lidingö i Stockholm vann SM i fågelholk 2023 med bidraget ”Skog”.