Einar Mattsson

”Här vill jag vara med och bidra till att utveckla framtidens boende” — fredagsporträttet med Nathalie Dandeby

Med ett energifyllt lugn förmedlar Nathalie Dandeby kunskap och kompetens. Hon styrs inte utav sina rädslor, utan utmanar dem kontrollerat. Hon ser sig själv som en struktur-personlighet och älskar tydlighet, ordning och reda. Att jobba i fastighetsbranschen, med ständigt nya utmaningar, passar henne därför perfekt. Hon vet allt om flyttar, färgval på väggar och packning, för att inte tala om montering av möbler. Lär känna Nathalie i dagens porträtt:

Berätta lite kort om din yrkesbakgrund.
 – Efter att ha sommarjobbat under gymnasietiden på HR-avdelningen på HSB, halkade jag efter studenten in på förvaltningen där. Jag fick en timanställning som ambulerande förvaltningsassistent som i sin tur ledde till en fast anställning. Efter något år fick jag möjligheten att avancera och utbilda mig både till fastighetsförvaltare samt gå en projektledar-utbildning.

Hur hamnade du på Einar Mattsson?
 – Jag blev uppringd av en rekryterare som fått nys om att jag såg mig om för utvecklingsmöjligheter. Personen sålde in Einar Mattsson väldigt bra, både som arbetsplats och bolag. Det fångade mitt intresse och efter sedvanligt intervjuande så kändes det som ett självklart val när jag erbjöds tjänsten. Jag var gravid under rekryteringsprocessen och var nervös över att det skulle påverka mina chanser. Att jag anställdes höggravid visar med vilken långsiktighet man ser på sin personal här.

Vad vill du åstadkomma i din roll som förvaltare?
 – Här vill jag vara med och bidra till att utveckla framtidens boende. Det jag kan bidra med är att optimera och säkerställa kvalité i alla leveransers olika led. Jag är en strukturerad person som drivs av kvalitet och ordning och reda.

Vad är det med hus som du lockas av?
Varje fastighet och byggnad är unik vilket gör att förutsättningarna är olika. Du dyker ständigt på nya utmaningar, så du blir aldrig fullärd, vilket är otroligt givande.

Allt större delar av fastigheter digitaliseras och automatiseras. Hur kan vi dra fördelar av det?
 – Här finns oändliga möjligheter. Genom att digitalisera våra fastigheter kan vi skapa bättre förutsättningar att spara både tid, pengar och resurser som kan läggas på annat viktigt vi inte kan idag. Vi kan också underlätta och skapa flexibilitet för våra hyresgäster om vi exempelvis installerar digitala låssystem och bokningssystem och sammankopplar det med olika tjänster. Då kan vi underlätta deras vardag, när de slipper vara hemma för att eller släppa in ett paketbud eller till och med få hem matvaror till kylda fastighetsboxar, eller att enklare kunna boka tid i tvättstugan.

Vilka faktorer är de viktigaste för att få medarbetare att trivas och vilja utvecklas på en arbetsplats?
 – För mig är det viktigt med laganda och att ha kul på jobbet! Att jag känner att arbetsgivaren har förtroende för oss medarbetare. Att man ser individen. Vi alla behövs för att koncernen, kugghjulet, friktionsfritt ska kunna rulla framåt.
Sedan tror jag att det behöver finnas möjlighet till utveckling och att chefer följer upp att medarbetarna har motivation. När vi trivs gör vi ett riktigt bra jobb.

Berätta om din bästa dag på Einar Mattsson hittills.
 – Oj, finns många dagar att lyfta fram. En som värmer lite extra är när jag kom tillbaka första arbetsdagen efter föräldraledigheten. Då får jag höra från mina närmaste kollegor att kollegorna från Drifts-avdelningen tjoat högt och glatt att jag var tillbaka som förvaltare. Det fick mig att känna mig uppskattad och att jag gjort ett gott intryck.

Hur får vi lättrörliga yngre generationer att stanna längre? Hur ska vi locka generation X, Y och Z att arbeta för en av Stockholms största privata fastighetsägare?
 – Här tror jag att det är viktigt att belysa karriärmöjligheterna som finns här i den familjeägda koncernen. Att koncernen kan vara flexibel kring medarbetares önskningar och skapa möjligheter för medarbetare att kunna fortsätta utvecklas här, men kanske i ett annat bolag i koncernen.

Vad imponeras du av?
 – Det något speciellt med kunniga och pålästa människor som på ett nördigt sätt kan väldigt mycket om något. Det kan vara precis vad som helst, en förebild eller ett djur etcetera. Jag beundrar självaste passionen de har och tiden de lagt ner för att inhämta all kunskap. Det imponerar.

Hur ser du till att få intellektuell stimulans?
 – Jag har många samtal med nära och kära. Jag har sedan barnsben löst korsord, knep och knåp. Jag lyssnar gärna på poddar. Då rekommenderar jag ”P3 dokumentär”, som jag älskar. Det kan vara så att jag har lyssnat på alla avsnitt till och med mer än en gång ...

Är du en risk- eller trygghetsperson?
 – Jag skulle beskriva mig som en modig trygghetsperson. Jag gillar det trygga men vågar ändå utmana mig själv. Jag har ensam rest runt i Australien, Nya Zeeland, Singapore och Thailand i tre månader. Inför resan läste jag självklart på om tänkbara risker, vad jag skulle undvika och så, men jag vågade ändå.

När blir du arg, hur hanterar du det?
 – Först så bubblar det upp en hel del ord i mitt inre, sedan försöker jag neutralisera det med humor för att ganska snart släppa det och gå vidare. Det går över väldigt fort.

Berätta något som få vet om dig.
Jag har flyttat 27 gånger, så jag har blivit lite av en flyttexpert och en IKEA-möbel-ninja. Fråga mig vilken byrå som är bäst, jag har haft de flesta. Jag har testat de flesta färgerna när jag målat om rum i mina lägenheter. Allt ifrån lila, rött, svart, grått, turkost – jag har testat det. Numera är det vitt som gäller. Då kan jag bara byta inredningsdetaljer i olika färger. Det är lite lättare än att måla om.

Vilket är ditt bästa tips till kollegor att jobba mer effektivt?
Våga ompröva ditt arbetssätt. Arbeta alltid systematiskt, avsätt tid till att läsa på om de processer och rutiner som finns, och ge det tid. I början kan det upplevas tidskrävande tills man arbetat in arbetssättet. Processerna, rutinerna och checklistorna är till för att stödja och hjälpa oss jobba smartare och effektivare. Säg också till om det är något som inte fungerar. Alla blir gladare av att det blir smidigare och bättre.

Om Einar Mattsson AB
Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter och bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Den kommande tioårsperioden kommer Einar Mattsson att uppföra 4 000 nyproducerade bostäder i egen regi. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar cirka 15 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägareBolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven.

Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

Följ Einar Mattsson

Senaste pressmeddelandena från Einar Mattsson

”Idag är det svårare att göra ett bra miljöval än ett dåligt och det vill jag förändra” — fredagsporträttet med Emilia Eriksson26.4.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Kollektivboende och beresta Emilia Eriksson jobbar idag som Miljösamordnare på Einar Mattsson. Välutbildad och med erfarenhet av fastighetsbolag stöttar hon koncernens medarbetare och ledning i att kunna göra fler hållbara val och processer. Hon finner framtidshopp i dem som jobbar för naturen och för en mer hållbar framtid. Lär känna Emilia i dagens fredagsporträtt:

Arbetsmiljöveckan 2024: Trygga team och säkra beteenden stärker en god arbetsmiljö24.4.2024 05:56:00 CEST | Nyheter

Varje år genomför Einar Mattsson-koncernen en hel vecka där alla medarbetare deltar i olika aktiviteter och fördjupningar kring den gemensamma arbetsmiljön. Arbetsmiljön är allas ansvar och tillsammans skapas förutsättningar för en säker, trygg och inkluderande arbetsplats. KMA-samordnaren Veronica Axeen har en särskilt en viktig roll i Einar Mattsson Byggnads AB plus arbetet tillsammans med underentreprenörerna. Så här halvvägs in i Einar Mattssons arbetsmiljövecka tar vi en avstämning med Veronica.

Einar Mattsson 2023 – året då vi gick mot strömmen22.4.2024 06:03:00 CEST | Pressmeddelande

2023 blev ett år med dystra rubriker. För oss på Einar Mattsson blev det ändå ett år fyllt med en målmedveten och långsiktig arbetsinsats. Vi utvecklade vårt hållbarhetsarbete, renoverade och byggde nytt, sålde och hyrde ut bostäder, attraherade nya förvaltningskunder och ny kompetens. Vi hade 441 bostäder i produktion och ca 1400 byggrätter i projektportföljen. Einar Mattssons förvaltningsbolag tog hand om ca 14 000 bostäder till ett värde om 57 mdr. Koncernens resultat efter finansnetto blev 160 mkr (142 mkr).

”Jag blev positivt överraskad av hur väl Einar Mattsson värnar om hyresgästerna”– fredagsporträttet med Linda Danneman19.4.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Linda Danneman är omsorgsfull, nyfiken och driven och har därför testat många olika saker. Efter ett tidigare försök att komma till den familjeägda fastighetskoncernen, lyckades Linda finna en roll här förra året. Den breda kunskapen, all erfarenhet i bolagen och omsorgen om hyresgästerna gör att hon stortrivs på Einar Mattsson. Lär känna Linda i dagens fredagsporträtt:

Lyckad återflytt till renoverad bostadspärla på Södermalm18.4.2024 11:58:11 CEST | Nyheter

I kvarteret Bergsgruvan, i hörnet på Timmermansgatan och Maria Prästgårdsgata, har Einar Mattsson renoverat två av sina fastigheter. Den första fastigheten blev klar redan sommaren 2022 och den andra fastigheten som arkitekten Archibald Frid ritade 1970, färdigställdes i januari 2024. Att som hyresgäst få flytta tillbaka till sin lägenhet efter en renovering är alltid spännande – och kanske särskilt för hyresgästen Birgitta.