Här vinnarna av Allmännyttans bästa renovering 2023!

Nu har juryn utsett Allmännyttans bästa renovering 2023! Vinnare är omvandlingen av två rivningshotade skolhus med byggnadshistoriska värden till 26 hyreslägenheter mitt i Tidaholm. ”Att ta vara på ett kulturarv är också att vara allmännyttig och att ta samhällsansvar”, skriver juryn i sin motivering.
Mattias Andersson, vd på Tidaholms Bostads AB, och fastighetschefen Mikael Nyström tog emot priset för Allmännyttans bästa renovering 2023, för omvandlingen av Kungsbroskolan till bostäder.

– Vi är väldigt stolta och glada, det är jättekul att lilla Tidaholm kan uppmärksammas så här, sa Mattias Andersson, vd på Tidaholms Bostads AB, när han på onsdagskvällen tog emot priset under Allmännyttans Fastighetsdagar i Jönköping.

– Det här är ett socialt projekt mer än något annat, som levererar ett mervärde till staden. I stället för en ödetomt är det nu en plats som folk gärna går förbi och tittar på.

Kungsbroskolan har varit skola för fyra generationer Tidaholmsbor, men har varit stängd i flera år, och stått tom och öde.

– Jag gick själv sex år i den skolan. Att det nu åter är ett levande kvarter med bostäder är jätteroligt och har stor inverkan på staden, säger Mikael Nyström, fastighetschef på Tidaholms Bostads AB.

Åtta renoveringsprojekt nominerades till årets upplaga av tävlingen. En oberoende jury granskade och poängsatte de nominerade projekten utifrån elva kriterier om bland annat hållbarhet, ekonomi, stadsdelsutveckling, boendeinflytande och nytänkande.

Juryn valde ut fyra finalister: Kvarteret Sälghugget (Uddevallahem), Kustgatan (Familjebostäder i Göteborg), Kungsbroskolan (Tidaholms Bostads AB) och Möllebacken (Karlshamnsbostäder).

– Det var mycket jämnt mellan bidragen, juryn hade ett tufft uppdrag när vinnaren skulle utses, säger Martin Ingvarson, tävlingsgeneral och lokalexpert på Sverige Allmännytta.

Till vinnare valdes slutligen Tidaholms Bostads AB:s omvandlingsprojekt.

– En mycket välförtjänt vinst! Det är ett unikt projekt, som samtidigt kan vara en föregångare för hur vi bättre återanvänder och utnyttjar befintliga byggnader. Det är väldigt roligt att ett sånt projekt uppmärksammas, säger han.

Juryns motivering:

”Att ta vara på ett kulturarv är också att vara allmännyttig och att ta samhällsansvar. I Tidaholm har man byggt om en centralt placerad, vacker men sliten gammal och Q-märkt skola till moderna, funktionella hyreslägenheter med unika planlösningar och mycket karaktär. En exceptionell varsamhet om detaljer, där till exempel träpaneler plockats ner, restaurerats och återanvänts. Även den gamla stentrappan där barns fötter trampat i generationer har renoverats med hög känslighet och lekfullhet. De nya inslagen är väl anpassade till den ursprungliga arkitekturen. Ett projekt i tiden med fokus på hållbarhet, återbruk och effektivt utnyttjande av våra befintliga byggnader.”

Juryn:

Anna Heide, affärsutvecklingschef på fastighetsbolaget Trianon
Johanna Bocian Östberg, studiochef på Okidoki Arkitekter
Kristina Mjörnell, affärs- och innovationsområdeschef på forskningsinstitutet Rise
Pia Lundgren, projektområdeschef på SISAB (Skolfastigheter i Stockholm)
Örjan Wikforss, arkitekt, professor och teknologie doktor

Mer om projektet finns att läsa här:

Interiör före och efter renovering i den ena av skolbyggnaderna samt fasaden efter renovering