HBTQ-pris till prideparadens förgrundsgestalt

Det är i ljust minne vi hedrar vår mångårige partikamrat Jörn Svensson, författare och före detta riksdagsledamot för Vänsterpartiet, som avled i veckan 85 år gammal. Frågan om homosexuellas rättigheter var det som följde Jörn genom hela hans politiska liv. Att få dela ut årets Jörn Svensson-pris känns därför extra angeläget.

Vänsterpartiet tilldelar årets Jörn Svensson-pris till Vanja Södergren. Vanja Södergren var en av tolv personer som arrangerade Sveriges första prideparad 15 maj 1971. Platsen var Örebro och marschen blev banbrytande och skrevs in i historieböckerna.

Jörn Svensson-priset på 10 000 kronor är instiftat av Vänsterpartiets partistyrelse. Det delas årligen ut till enskilda personer eller organisationer som arbetat för HBTQ-personers rättigheter i Jörn Svenssons anda. Årets pris delas ut på Vänsterdagarna 12–14 november i Göteborg.

Partistyrelsens motivering:
HBTQI-världen har många glömda hjältar. Vanja Södergren är en sådan hjälte. 1971 anordnade hon, tillsammans med elva andra, Sveriges första prideparad. När hon och hennes flickvän inte fick annonsera sin förlovning i Nerikes Allehanda vände de sig till Aftonbladet som valde att publicera. De skrev historia.

Jörn Svensson-priset ska delas ut till enskilda personer eller organisationer som arbetat för HBTQ-personers rättigheter i Jörn Svenssons anda. Eftersom Vanja ställde sig på barrikaderna så tidigt, är frågan om det kanske var Jörn Svensson som arbetade i Vanja Södergrens anda.

Det är dags att Vanja Södergren får den uppskattning och uppmärksamhet som hon förtjänar.

Vanja var inte ensam. Hennes dåvarande flickvän Kerstin, idag avliden, fanns vid hennes sida. Ingen annan har dock offentligt gått ut med sitt deltagande i paraden.

Priset går till Vanja Södergren, samtidigt som vi sänder en tanke till de andra som deltog. Tack för att ni gick före!

Presstjänsten: 070-620 00 64 (ej sms)

070-620 00 64 (ej sms)http://www.vansterpartiet.se