Heineken® är ny stolt huvudpartner till Stockholm Pride

Inför den tjugofemte upplagan av Stockholm Pride går Heineken® nu in som huvudpartner till festivalen. Heineken® ser sponsorskapet som starten på ett tätt samarbete, där ambitionen är att bidra till utvecklingen av Stockholm Pride genom att utöka festivalutbudet innanför och utanför Pride Park.
Sponsorskapet är treårigt där Heineken®, tillsammans med Stockholm Pride, vill stötta och synliggöra grupper som ofta inte syns och lyfta fram nya, mindre initiativ inom hbtq+ -communityt.
- Vi är otroligt stolta över att få bli en del av Stockholm Pride. En ideell förening som drivs av brinnande eldsjälar som utför detta viktiga arbete vid sidan av sina vanliga jobb. Med vår gedigna erfarenhet av att driva festivaler i världsklass hoppas vi dels kunna bistå med expertis kring utveckling av festivalen, dels bidra med intäkter så rörelsen kan fortsätta att drivas och utveckla sitt arbete året runt. För oss på Heineken® och Spendrups känns det oerhört viktigt att gå bortom barriärer, främja olikheter och alltid jobba för inkludering, säger Björn Mannervik, Marknadschef på Spendrups.
Företagets engagemang inom Pride sträcker sig globalt. Deltagandet har sedan länge funnits i hemstaden Amsterdam där verksamheten, tillsammans med olika delar inom organisationen, årligen varit en märkbar del av festivalfirandet genom stadens kanaler.
2019 startade anställda på Heineken® ”Open & Proud (HOP) ” – ett initiativ som sträcker sig genom företagets olika delar och vars syfte är att främja en öppen och inkluderande arbetsplats. Initiativet är globalt och har varit delaktiga i evenemang under Pridefestivaler i bland annat Storbritannien och Frankrike.
Stockholm Pride
I år blir Stockholm Pride en 25-årsfest med tema ”Fira mångfalden”. Ett tema som dels syftar till att hylla alla som bidrar till ökad mångfald och dels syftar till att rikta uppmärksamhet mot det förtryck som finns mot hbtq+-personer i olika delar av världen, men också de problem som fortsatt finns i Sverige.
Med hjälp av Heineken® hoppas Stockholm Pride kunna dra nyttja av kunskaper som leder till en mer stabil organisation och en starkare förmåga att driva de viktiga hbtq+-frågor som är grunden till Stockholm Prides existens och för att fortsätta vara en viktig mötesplats och plattform för människor samt olika aktörer.
- Vi är mycket glada och stolta över samarbetet med Spendrups och Heineken®. Samarbetet innebär att vi får utveckla Pride tillsammans med en partner med mycket gedigen erfarenhet kring hur man genomför och utvecklar festivaler, vilket är en bra kombination med den nu 25-åriga erfarenhet vi har själva. Spendrups samarbetade med Stockholm Pride redan från början, när liknande partnerskap var mindre självklart för många företag. Tillsammans ser vi fram emot att få fortsätta fira mångfalden, säger Fredrik Saweståhl, ordförande för Stockholm Pride.
Om Stockholm Pride
Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival. Sedan 1998 arbetar vi med syftet att synliggöra hbtq+-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, transpersoner, queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq+-rörelsen.
Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation. Allt arbete inom föreningen sker på volontärbasis. Under 2023 arrangeras festivalen Stockholm Pride 31 juli - 5 augusti.
Om Heineken®
Heineken® är världens mest internationella bryggeri. Vi är den ledande utvecklaren och marknadsföraren av premiumöl och cidervarumärken. Koncernen har en portfölj med mer än 300 internationella, regionala, lokala och specialvarianter av öl- och cidersorter. Vi är engagerade inom innovation, långsiktiga varumärkesinvesteringar, disciplinerat försäljningsutförande och effektiv kostnadshantering. Genom "Brewing a Better World" är hållbarhet inbäddad i verksamheten.
Besök Heinekens hemsida för senast uppdaterad information: www.theHEINEKENcompany.com och följ oss på LinkedIn, Twitter och Instagram.
Nyckelord
Kontakter
Rose-Marie HertzmanPresschef, Spendrups
Tel:0708 95 25 67rose-marie.hertzman@spendrups.seBilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

