Hej Sydamerika, Chile och Falabella – Välkomna till IKEA-familjen!

IKEAs koncept kommer nu att nå de många människorna på en helt ny kontinent genom att det allra första IKEA-varuhuset i Sydamerika öppnade i Santiago de Chile den 10 augusti. Utöver att öppna ett nytt varuhus startar IKEA Chile även e-handel, ett distributionscenter och upphämtningsställen som gör IKEA tillgängligt för de många människorna i hela landet.

Den 10 augusti slogs portarna upp till IKEAs varuhus i Santiago de Chile.

Ett andra varuhus planeras att öppna framöver, även det i Santiago. Falabella, den senaste medlemmen i franchisefamiljen IKEA, kommer att leda expansionsresan i Sydamerika, där Colombia och Peru står näst på tur.

“Det här är en historisk och speciell dag för oss eftersom det här är det första varuhuset på den sydamerikanska kontinenten. Jag är tacksam över allt hårt arbete som har lagts ner av alla inblandade för att göra det här möjligt. IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. Genom ett första varuhus tillsammans med möjligheten till onlinehandel med lokala upphämtningställen, hedrar vi den visionen i Chile", säger Jon Abrahamsson-Ring, CEO Inter IKEA Group.

”Vi är mycket glada över att ta IKEAs koncept till Sydamerika, med början i Chile. Efter en lång tid av förberedelser kan vi nu äntligen erbjuda IKEAs sortiment av väldesignade och högkvalitativa heminredningsprodukter, tillverkade med omsorg för människor och miljö, till de många människorna i landet. Falabella har stor erfarenhet av att utveckla och framgångsrikt driva detaljhandelsföretag, och tillsammans är vi fast beslutna att göra IKEA älskat av kunderna och samhället i stort", säger Maria Johansson, IKEA Expansion Manager, Inter IKEA Systems BV.

Att expandera till Sydamerika är en speciell händelse för IKEA, inte bara det att komma in på en ny kontinent utan också att göra det med en ny franchisetagare, Falabella, en väletablerad detaljhandelsaktör på kontinenten.

”Vi är stolta över att göra IKEA, ett av de mest beundrade och framgångsrika varumärkena över hela världen, tillgängligt för våra kunder. Tack vare den unika blandningen av väldesignade och prisvärda hushållsprodukter kommer vi att fortsätta utveckla Falabellas fysiska såväl som digitala ekosystem och hjälpa människor att förenkla och njuta av livet mer”, säger Gaston Bottazzini, VD för Falabella.

Hållbarhet — en viktig del av expansionsstrategin

Det finns för närvarande cirka 470 IKEA-varuhus på 65 marknader och IKEA undersöker ständigt nya expansionsmöjligheter i syfte att nå fler människorna och bli ännu mer tillgängliga, prisvärda och hållbara.

IKEA åtar sig att bli klimatpositiva senast 2030. För att uppnå detta är cirkularitet nyckeln.Cirkularitet som i användningen av förnybara och återvunna material samt inom begreppet demokratisk design. Där det tas hänsyn till hur produkterna designas och deras effekt på planeten, både vad gäller material och funktion. Dessutom främjas konceptet med cirkularitet globalt genom att uppmuntra kunder att återanvända eller återvinna IKEA-produkter.

Här följer några produktexempel på IKEA-sortimentet som finns tillgängligt i Chile och som gör det möjligt för de många chilenarna att leva ett mer hållbart liv hemma.

• HÅLLBAR: Sorteringssystem som gör det enklare att separera avfall hemma. De här behållarna kan placeras inuti köksmoduler med skenor som gör att behållarna kan flyttas precis som lådor.
  • DALSKÄR: I den här kranen finns ett vattenbesparande luftfilter. Dessutom har den en funktion som sparar varmvatten och energi varje gång knoppen lyfts. Dalskär minskar vattenförbrukningen med upp till 30% och vattenkranar med upp till 40%.
  • STARKVIND: Luftreningsprodukter som enkelt och effektivt förbättrar inomhusluftkvaliteten genom att filtrera bort upp till 99,5% av dammpartiklar och andra allergener.

Fakta och siffror IKEA Chile

Totalt antal nya jobb: 823 nya jobb kopplade till lanseringen av IKEA i Chile.

Viktiga milstolpar:

• I maj 2018 meddelades IKEAs ankomst tillsammans med Falabella.
  • I mars 2021 började byggprocessen.
  • I augusti 2022 öppnar det första IKEA-varuhuset i Sydamerika, tillsammans med en e-handel som täcker hela landet.
  • Inom kort öppnar IKEA sin andra butik i Chile, IKEA Plaza Oeste.
  • 2023: IKEA öppnar i Bogotá, Colombia.

IKEA-restaurangen i varuhuset är 1 410 m2 och har sittplatser för 330 hungriga kunder.

Om IKEA och vårt franchisesystem

IKEA erbjuder väldesignade, funktionella och prisvärda heminredning av hög kvalitet, tillverkade med omsorg för människor och miljö.

IKEAs verksamhet bedrivs genom ett franchisesystem med franchisetagare som är auktoriserade att marknadsföra och sälja IKEA:s sortiment inom angivna geografiska områden. Inter IKEA Systems B.V. är ägare till IKEA Concept och världsomspännande IKEA-franchisegivare, som också ger olika IKEA-företag i uppdrag att utveckla sortimentet, leverera produkter och leverera kommunikationslösningar. Idag är det 12 olika företagsgrupper som äger och driver IKEAs försäljningskanaler under franchiseavtal med Inter IKEA Systems B.V.

Det finns flera företag med olika ägare som drivs under varumärket IKEA och alla delar samma vision: att skapa en bättre vardag för de många människorna. IKEA grundades i Sverige 1943 av Ingvar Kamprad.

Om Falabella

Med mer än 35 miljoner kunder och 130 års historia är Falabella ledande i Latinamerika. Gruppens betalningsplattformar, finans- och logistiktjänster, e-handel och marknadsplatserdrivs av ett omfattande nätverk av butiker och shoppingcentra. Falabellafinns i 7 länder och har 107 000 anställda i Latinamerika, Indien och Kina. Med varumärken som Falabella, Sodimac, Tottus, Banco Falabella, Falabella.com, Mallplaza, FPay och nu IKEA-franchisen.

Den 10 augusti slogs portarna upp till IKEAs varuhus i Santiago de Chile.

IKEA Sverige minskar matsvinn i sina varuhus med 43 procent - sparat motsvarande 1,2 miljoner måltider på fyra år 29.9.2022 16:02:49 CEST | Pressmeddelande

IKEA Sverige bidrar till att Ingka koncernen minskat sitt matavfall i sina varuhus med hela 50 procent. Vilket i sin tur bidrar till IKEAs mål att vara cirkulärt och klimatpositivt senast år 2030*. Matsvinnet på IKEA mäts och registreras med hjälp av AI-teknik och smarta vågar för att samla in data om vad som går till spillo och varför. Dessutom utforskar och testar Ingka koncernen även lösningar som gör oundvikligt matsvinn till energi och näringsämnen.

Julen hos IKEA15.9.2022 08:00:12 CEST | Pressmeddelande

Julen hos IKEA är inspirerad av skandinavisk folklore och hantverk. Designer Eva Lundgreen fann inspiration från sin farmors gård i Jämtland, och minnen från barndomens jular har trollat fram älvor från sagornas värld och snöiga landskap prickiga av röda stugor – allt med en modern tvist. I år firar vi jul med VINTERFINT 2022, STRÅLA och VINTERSAGA. VINTERFINT Kollektion innehåller allt du behöver för att julen ska kännas magisk; julgransdekorationer, dukar, omslagspapper och julens dofter. VINTERFINT 2022 Doftljus i glas med lock sprider en härligt julig doft av apelsin och kryddnejlika. "Jag tyckte att det var underbart att ta en skandinavisk julbock och en älg och addera pastellfärger och folkkonstinspirerade mönster för en modern tvist” Eva Lundgreen, designer STRÅLA kommer med julstjärnor och ljusstakar, så som STRÅLA LED-ljushållare. Ljushållaren är stilren och lättplacerad eftersom den är batteridriven. Den sprider ett mjukt och varmt ljus som skapar den perfekta julstämningen.

Nästa steg i IKEAs matstrategi - sänker priset på våra vegetariska alternativ 14.9.2022 13:00:09 CEST | Pressmeddelande

Varje år serverar vi miljontals portioner i restaurangerna på våra IKEA varuhus runt om i Sverige. Utöver det väljer varje år miljoner svenskar att äta något litet i vår bistro eller köpa med sig något hem från vår matbutik. Allt fler väljer då ett växtbaserat alternativ. Därför sänker vi nu priset på vår vegetariska korv – allt i linje med vår strategi att växtbaserat ska ha ett lägre pris än alternativet med kött.