Helelektriska Porsche Taycan driftar in i Guinness rekordbok

Porsche Taycan på sin 42,171 kilometer långa väg mot världsrekordet i helelektrisk drifting

Porsche Taycan har registrerats i Guinness rekordbok, Guinness World Records™, för världsrekord i drifting med eldriven bil. Världsrekordet sattes på Porsche Experience Centre (PEC) Hockenheimring. Chefsinstruktören på det nya upplevelsecentret, Dennis Retera, körde 210 varv på den 200 meter långa driftingcirkeln utan att framhjulen vid något tillfälle pekade i samma riktning som kurvan. Efter 55 minuter hade driftingexperten tillryggalagt totalt 42,171 kilometer. I och med att ha avverkat maratondistansen säkrade Retera världsrekordet för längsta kontinuerliga drifting med en eldriven bil. Genomsnittshastigheten blev 46 km/tim. Rekordet slogs med en bakhjulsdriven version av Taycan, som redan börjat säljas i Kina.

- När stabilitetsprogrammen slagits av är det extremt lätt att drifta med den eldrivna Porsche Taycan, särskilt den här versionen som är bakhjulsdriven, säger Dennis Retera.

- Det finns alltid tillräckligt med kraft. Den låga tyngdpunkten och den långa hjulbasen garanterar stabilitet. Den exakta utformningen av chassi och styrning gör det möjligt att ha perfekt kontroll hela tiden, även när man åker sidledes.

Holländaren Dennis Retera är nu chefsinstruktör vid Porsche Experience Centre Hockenheimring, men har tidigare tävlat i karting, formelbilar och långlopp.

- Det var trots allt mycket jobbigt att hålla koncentrationen i 210 varv, särskilt som den bevattnade asfalten på drifting-banan inte ger samma grepp överallt. Jag koncentrerade mig på att kontrollera sladden med styrningen – det är mer effektivt än att använda gasen och det minskar risken för att spinna runt.

Rekordförsöket på Porsche Experience Centre Hockenheimrings bevattnade kördynamikbana övervakades av Guinness rekordboks officiella domare Joanne Brent. Brent har övervakat olika sorters rekordförsök för Guinness World Records™ i mer än fem år.

- Vi har haft några driftingrekord, men med en eldriven sportbil är det något mycket speciellt för oss också. Här har Porsche gjort ett riktigt pionjärarbete, sade hon.

Guinness expert dokumenterade noggrant rekordet med en hel serie tekniska hjälpmedel och andra oberoende experter. Före testet mätte en lokal lantmätare med millimeterprecision testområdets 80 meter i diameter stora yta. GPS och bilens egna girhastighetssensorer användes för dokumentation. En kamera placerad på taket till banans kontrolltorn filmade rekordkörningen.

En annan oberoende expert var Denise Ritzman. Före rekordförsöket bekräftade ingenjören, på uppdrag av testorganisationen DEKRA, skicket på den här förseriemodellen av Taycan med bakhjulsdrift. Ritzman vet allt om drifting - hon var Europamästare i drifting 2018 och 2019. Hon var också ansvarig för att garantera att bilen driftade kontinuerligt under hela rekordförsöket.

- Ett ögonkast räcker för att se om framhjulen pekar i en annan riktning än kurvan. Så länge det är fallet driftar bilen, sade hon.

Tillsammans med Brent kontrollerade hon antalet varv som kördes under rekordförsöket.

Porsche Taycan håller redan rekordet i flera andra discipliner, både det krävande 24-timmars långloppet över 3 425 km på höghastighetsbanan i Nardò, den klassbästa tiden 7,42 minuter på Nürburgrings nordslinga, och de 26 accelerationerna från 0 – 200 km/tim på flygfältet i Lahr. Rekordstatistiken för den första helelektriska sportbilen från Porsche är imponerande.

Om Porsche Experience Centre (PEC) på Hockenheimring

PEC på Hockenheimring har just firat sin första födelsedag. Det 170 000 kvadratmeter stora området i mitten av racerbanan invigdes den 13 oktober 2019. Där ryms ett upplevelsecenter för kunder, en testbana, sex områden för kördynamik och en terrängbana. PEC på Hockenheimring är det andra tyska centret efter Leipzig. Andra PEC-anläggningar finns i Atlanta, Le Mans, Los Angeles, Shanghai och Silverstone. Den åttonde och största PEC-anläggningen håller just nu på att byggas i Franciacorta i Italien. Invigningen beräknas till mitten av 2021.

Om Guinness rekordbok

Historien om Guinness World Records™ började den 10 november 1951 när Sir Hugh Beaver (1890 -1967), vd på Guinness Brewery på Irland, följde med på jakt. Efter en animerad diskussion kunde jägarna inte hitta någon uppgift i någon bok som visade vilken som var Europas snabbaste fågel.

Erfarenheten gav Sir Hugh idén till en reklamkampanj avsedd att stimulera konversationer i pubar. Guinness Superlatives, senare Guinness World Records™, grundades 30 november 1954 och första utgåvan av Guinness Book of Records™ kom ut år 1955.

Databasen innehåller idag 53 000 rekord. Varje år tillkommer cirka 8 000 nya rekord från hela världen. Boken Guinness World Records™ publiceras idag i över 100 länder och på mer än 40 språk. Totalt har hittills över 143 miljoner exemplar sålts.

Om Porsche Taycan

Med sin första helt eldrivna sportbil, Taycan, gick Porsche in i en ny era 2019 och har allt sedan dess utvidgat sin produktserie inom området elektrisk mobilitet. Fyrdörrars sportsedanen är ett unikt paket med prestanda typiska för Porsche, uppkoppling och total användarvänlighet i vardagen. Toppmoderna produktionsmetoder och Taycans höga kvalitet har satt standarden när det gäller miljömässig hållbarhet och digitalisering.

Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.porsche.de

Taycan: förbrukning vid blandad körning 26,0-21,0 kWh/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 0 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhölls med den tidigare NEDC-mätmetoden.

Dennis Retera - chefsinstruktör vid Porsche Experience Centre Hockenheimring och världsrekordhållare i helelektrisk drifting
Driftingcirkeln på Porsche Experience Centre Hockenheim har en diameter på 80 meter.
Rekordförsöket gjordes i närvaro av Guinness World Records™ officiella rekorddomare Joanne Brent
Porsche Experience Centre Hockenheimrings chefsinstruktör Dennis Retera och Guinness World Records™ officiella rekorddomare Joanne Brent framför världsrekordbilen Porsche Taycan

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche Taycan med bakhjulsdrift20.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche lanserar nu en fjärde version av sin helelektriska sportbil Taycan. Den nya modellen kompletterar serien som sedan tidigare består av Taycan Turbo S, Taycan Turbo och Taycan 4S. Porsche Taycan är bakhjulsdriven och finns tillgänglig med två batteristorlekar. Med standardbatteriet, Performance Battery, har den nya instegsmodellen upp till 300 kW (408 hk) i Overboost-läge med Launch Control. Effekten ökar upp till 350 kW (476 hk) med tillvalsbatteriet Performance Battery Plus. Nominell motoreffekt är 240 kW (326 hk) respektive 280 kW (380 hk). Den nyaste medlemmen i modellfamiljen har redan från start de uppdateringar som introducerades i de övriga versionerna med modellårsskiftet. Till exempel erbjuder Plug & Charge-funktionen smidig laddning och betalning utan behov av betalkort eller app. Så snart laddkabeln pluggas in etablerar Taycan en krypterad kontakt med den Plug & Charge-kompatibla laddstationen. Laddningen startar då automatiskt och betalningen sker också automatiskt.

Porsche lanserar jubileumsmodell i begränsad upplaga - Boxster 25 years13.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche firar Boxster-familjens 25-årsjubileum med en specialmodell: “Boxster 25 years”. Jubileumsmodellen är begränsad till 1 250 exemplar och baseras på GTS 4.0-modellen, som har en 4,0-liters sexcylindrig boxermotor på 294 kW (400 hk). Den återspeglar flera designelement från konceptbilen "Boxster", som inledde den öppna mittmotorbilens framgångssaga på Detroits bilsalong 1993. Den serietillverkade versionen lanserades nästan oförändrad 1996 och är nu inne på sin fjärde generation, efter att ha tillverkats i 357 000 exemplar. En av de mest anslående detaljerna på specialmodellen är nytolkningen av färgen Neodyme, en kopparliknade skimrande brun färg som skapade en spännande kontrast mot lacken GT Silver Metallic på 1993 års utställningsmodell. På specialmodellen används den på frontspoilern, på sidoluftintagen, på modellbeteckningen bak samt på de tvåtonslackade 20-tums lättmetallfälgarna. Porsche erbjuder ”Boxster 25 years” i GT Silver Metallic, Jet Black Metallic alternativt Carra

Längre räckvidd för Cayenne E-Hybrid-modellerna från Porsche2.11.2020 11:45:32 CETPressmeddelande

Porsche har utökat räckvidden för samtliga Cayenne-modeller med laddhybridteknik. Högspänningsbatteriets bruttokapacitet har höjts till 17,9 kWh mot tidigare 14,1 kWh, vilket innebär upp till 30% längre räckvidd på el. Mätt med WLTP EAER City kan Cayenne E-Hybrid nu köra utsläppsfritt upp till 48 km och Turbo S E-Hybrid upp till 42 km. I samtliga laddhybridversioner av Cayenne sitter en elmotor integrerad i den 8-stegade automatväxellådan Tiptronic S. Elmotorn utvecklar 100 kW (136 hk) och ett vridmoment på 400 Nm, och topphastigheten vid ren eldrift ligger på 135 km/h. Behövs mer kraft, eller om föraren kopplar in körläge Sport eller Sport Plus, aktiveras förbränningsmotorn. I Cayenne E-Hybrid-modellerna handlar det om en 3.0-liters V6 turbomotor på 340 hk (250 kW), med en systemeffekt på 462 hk (340 kW). Cayenne Turbo S E-Hybrid-modellerna är bestyckade med en 4.0-liters V8 biturbomotor på 550 hk (404 kW), med en systemeffekt på 680 hk (500 kW). Optimerade körlägen för lägre förbrukn