Helena Klintström nominerad till årets person inom hållbar stadsutveckling

Det finns ett stort behov av att göra frågorna kring hållbar stadsutveckling konkreta och begripliga. WSPs Helena Klintström är en av dem som gett frågan en tydlig röst, bland annat som representant i Stockholms stads råd för Agenda 2030. Nu nomineras hon för sitt arbete till årets person inom hållbar stadsutveckling av Sweden Green Building Council.

– Det känns fantastiskt kul och hedrande! Det finns ett stort behov av att konkretisera och få politiker och beslutsfattare att förstå hur vi som stadsutvecklare kan bidra till frågor så som ensamhet, minskad klimatpåverkan och integration. Hur påverkas invånarna av hur en väg dras, om det finns tillgång till grönområden eller hur bostadshusen utformas? Det är frågor som behöver ställas tidigt i processen och följas upp längs vägen, säger Helena Klintström, som är ansvarig för hållbar stadsutveckling på WSP.

Helena menar att särskilt social hållbarhet setts som en ”plusmeny” när det funnits tid eller intresse. Men det sker en snabb förändring och intresset från WSPs kunder ökar. Helena har tillsammans med kollegor arbetat fram nya metoder för att visa vad social hållbarhet faktiskt betyder i den fysiska planeringen och hur uppföljning och prioritering kan göras.

Helena Klintströms erfarenheter kommer ifrån såväl privat som statligt och kommunalt håll. Hon har bland annat arbetat för Delegationen för hållbara städer och Boverket samt på Uppsala kommun.

Juryns motivering

En ovanlig kombination av pragmatism och innovativt nytänkande är egenskaper som hjälper Helena Klintström att knyta hållbarhetsfrågorna tätt till processen och täppa till kunskapsluckorna.

Den 11 oktober utses vinnaren av årets person inom hållbar stadsutveckling på Sweden Green Building Award.

För mer information, vänligen kontakta:
Helena Klinström
helena.klintstrom@wsp.com

WSP är ett av världens ledande konsultbolag och rådgivare inom samhällsutveckling. Vi utvecklar allt ifrån städer och transportsystem till vattenförsörjning och höga hus. Med 50 000 medarbetare i över 40 länder samlar vi experter inom analys och teknik, för att framtidssäkra världen. I Sverige har vi omkring 4 200 medarbetare.

Långsam återhämtning för kollektivtrafiken väntas efter pandemin – störst intresse för att återgå till privata resor30.8.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Nya rutiner och resvanor förstärktes under pandemins tredje våg. En färsk studie från analys- och teknikkonsultföretaget WSP bekräftar tidigare mätningar som visar att kollektivtrafiken riskerar att förlora en av fem resenärer i storstadsregionerna jämfört med innan pandemin, vilket kan leda till negativa konsekvenser enligt WSP.

Information om sättningar i marken blir tillgänglig via ny karttjänst27.5.2021 13:06:21 CEST | Pressmeddelande

Var och hur mycket marken sätter sig är viktig information för aktörer inom fastighet, VA, el och annan infrastruktur. Nu lanserar WSP en helt ny webbtjänst med unika mätdata som visar hur marken förändrats över tid. Webbtjänsten ersätter inte fysisk mätning av markens små rörelser, men är ett mer yttäckande komplement till aktörer som behöver skaffa sig en bild av läget. Tjänsten täcker Sverige från Norra Uppland och söderut.