Helena Klintström nominerad till årets person inom hållbar stadsutveckling

Det finns ett stort behov av att göra frågorna kring hållbar stadsutveckling konkreta och begripliga. WSPs Helena Klintström är en av dem som gett frågan en tydlig röst, bland annat som representant i Stockholms stads råd för Agenda 2030. Nu nomineras hon för sitt arbete till årets person inom hållbar stadsutveckling av Sweden Green Building Council.

– Det känns fantastiskt kul och hedrande! Det finns ett stort behov av att konkretisera och få politiker och beslutsfattare att förstå hur vi som stadsutvecklare kan bidra till frågor så som ensamhet, minskad klimatpåverkan och integration. Hur påverkas invånarna av hur en väg dras, om det finns tillgång till grönområden eller hur bostadshusen utformas? Det är frågor som behöver ställas tidigt i processen och följas upp längs vägen, säger Helena Klintström, som är ansvarig för hållbar stadsutveckling på WSP.

Helena menar att särskilt social hållbarhet setts som en ”plusmeny” när det funnits tid eller intresse. Men det sker en snabb förändring och intresset från WSPs kunder ökar. Helena har tillsammans med kollegor arbetat fram nya metoder för att visa vad social hållbarhet faktiskt betyder i den fysiska planeringen och hur uppföljning och prioritering kan göras.

Helena Klintströms erfarenheter kommer ifrån såväl privat som statligt och kommunalt håll. Hon har bland annat arbetat för Delegationen för hållbara städer och Boverket samt på Uppsala kommun.

Juryns motivering

En ovanlig kombination av pragmatism och innovativt nytänkande är egenskaper som hjälper Helena Klintström att knyta hållbarhetsfrågorna tätt till processen och täppa till kunskapsluckorna.

Den 11 oktober utses vinnaren av årets person inom hållbar stadsutveckling på Sweden Green Building Award.

För mer information, vänligen kontakta:
Helena Klinström
helena.klintstrom@wsp.com

WSP är en av världens ledande rådgivare och konsultbolag inom samhällsutveckling. Vi utvecklar allt ifrån städer och transportsystem till vattenförsörjning och höga hus. Med närmare 50 000 medarbetare i över 40 länder samlar vi experter inom analys och teknik, för att framtidssäkra världen. I Sverige har vi omkring 4 200 medarbetare.

Varannan pendlare tveksam till att återgå till kollektivtrafiken16.6.2020 06:37:00 CESTPressmeddelande

Användandet av kollektivtrafik har mer än halverats sedan coronautbrottet, både vad gäller privata ärenden och dagspendling. Och många kommer fortsätta avstå från kollektivtrafiken när pandemin ebbat ut och restriktionerna hävs, det visar en ny undersökning från analys- och teknikkonsultbolaget WSP. Glesare mellan säten och trängselinformation i realtid är de åtgärder som skulle öka tryggheten mest uppger de svarande.