Helena Klintström nominerad till årets person inom hållbar stadsutveckling

Det finns ett stort behov av att göra frågorna kring hållbar stadsutveckling konkreta och begripliga. WSPs Helena Klintström är en av dem som gett frågan en tydlig röst, bland annat som representant i Stockholms stads råd för Agenda 2030. Nu nomineras hon för sitt arbete till årets person inom hållbar stadsutveckling av Sweden Green Building Council.

– Det känns fantastiskt kul och hedrande! Det finns ett stort behov av att konkretisera och få politiker och beslutsfattare att förstå hur vi som stadsutvecklare kan bidra till frågor så som ensamhet, minskad klimatpåverkan och integration. Hur påverkas invånarna av hur en väg dras, om det finns tillgång till grönområden eller hur bostadshusen utformas? Det är frågor som behöver ställas tidigt i processen och följas upp längs vägen, säger Helena Klintström, som är ansvarig för hållbar stadsutveckling på WSP.

Helena menar att särskilt social hållbarhet setts som en ”plusmeny” när det funnits tid eller intresse. Men det sker en snabb förändring och intresset från WSPs kunder ökar. Helena har tillsammans med kollegor arbetat fram nya metoder för att visa vad social hållbarhet faktiskt betyder i den fysiska planeringen och hur uppföljning och prioritering kan göras.

Helena Klintströms erfarenheter kommer ifrån såväl privat som statligt och kommunalt håll. Hon har bland annat arbetat för Delegationen för hållbara städer och Boverket samt på Uppsala kommun.

Juryns motivering

En ovanlig kombination av pragmatism och innovativt nytänkande är egenskaper som hjälper Helena Klintström att knyta hållbarhetsfrågorna tätt till processen och täppa till kunskapsluckorna.

Den 11 oktober utses vinnaren av årets person inom hållbar stadsutveckling på Sweden Green Building Award.

För mer information, vänligen kontakta:
Helena Klinström
helena.klintstrom@wsp.com

WSP är världsledande rådgivare och konsulter inom samhällsutveckling. Vi utvecklar allt ifrån städer och transportsystem till vattenförsörjning och höga hus. Med 49 500 medarbetare i över 40 länder samlar vi experter inom analys och teknik, för att framtidssäkra världen. I Sverige har vi omkring 4 300 medarbetare.

Lundastudenter vinner ”blöt” casetävling – så ska riskmedvetandet hos allmänheten öka9.12.2019 07:14:00 CETPressmeddelande

Hur framtidssäkrar vi Sveriges tätorter för kraftigare skyfall? Det var frågeställningen i WSPs årliga nationella casetävling för studenter, 100H. Det vinnande bidraget kom från två civilingenjörsstudenter från LTH som satt fingret på en viktig samhällsutmaning, nämligen allmänhetens kunskap och riskmedvetenhet kring vatten i en föränderlig värld.

Rätt uppföljning avgörande för att Färdplanerna realiseras – nytt forskningsprojekt börjar nu3.12.2019 07:26:00 CETPressmeddelande

Bygg- och anläggningsbranschen har precis som ett antal andra sektorer tagit fram en gemensam färdplan för ett fossilfritt Sverige. Ambitionerna är höga men för att detta ska bli verklighet krävs också att planerna mäts och följs upp. Därför har WSP tagit initiativ till ett forskningsprojekt för gemensamma mätmetoder för utsläppen inom anläggningssektorn.