Heléne Fritzon, Annelie Karlsson, Emma Fastesson Lindgren och Per-Olof Sjöö talar i Skåne på första maj

På första maj, arbetarrörelsens internationella högtidsdag, samlas socialdemokrater och LO-medlemmar över hela landet. 2022 sker det under parollerna ”Sverige kan bättre” och ”Alla Folks frihet”. Som nationella företrädare talar europaparlamentariker Heléne Fritzon, S-gruppledaren Annelie Karlsson, S-studenters ordförande Emma Fastesson Lindgren och Per-Olof Sjöö, förbundsordförande för GS.

– Arbetarrörelsen samlas i hela landet på första maj, en dag då vi visar att vi är starka tillsammans. Och att vi med gemensamma krafter ska vända på varje sten för att bryta segregationen och knäcka gängen. Att vi ska ta tillbaka kontrollen över välfärden och använda klimatomställningen för fler jobb och en hållbar framtid. Vi samlas också för att visa vår solidaritet med människorna i Ukrainas kamp för sin frihet och demokrati, säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

I Helsingborg talar europaparlamentariker Heléne Fritzon, i Hörby talar gruppledaren för den socialdemokratiska riksdagsgruppen Annelie Karlsson, i Eslöv kommun talar S-studenters ordförande Emma Fastesson Lindgren och i Höör talar Per-Olof Sjöö, förbundsordförande för GS.

– De senaste fyra åren har varit ovanligt turbulenta och präglats av tystnadskultur och ständiga sparbeting på kärnverksamheten. Det politiska styret har stundtals varit så undfallande att de utåt sett tycks ha abdikerat. Hörby och inte minst Hörbyborna förtjänar mycket mer. Vi socialdemokrater kommer styra om kursen - satsningar på välfärd, trygghet och miljö kommer vara högst på dagordningen kommande mandatperiod, säger Henrik Andersson, regionpolitiker i Hörby kommun.

Tid och plats

Helsingborg

10.00 Samling vid IF Metall. 12.00 Avmarsch mot Sundspärlan. 13.00 Tal

Höör

11.00-13.00 i Enebacken

Hörby

18.00 Folkets hus

Eslöv

13.00 vid Trollsjön

Socialdemokrater samlas i hela landet under första maj. Partiordförande och statsminister Magdalena Andersson talar i Stockholm. LO:s ordförande Susanna Gideonsson talar i Göteborg medan Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin talar i Malmö. På Socialdemokraternas hemsida finns mer information om var nationella företrädare talar runt om i landet.

Lokal presskontakt:

Höör - Lena Stigsdotter, ordförande, lena.stigsdotter@hoor.se, 070-856 68 24

Hörby - Per Persson Landqvist, perssonlandqvist@hotmail.com, 070-544 92 30

Eslöv - Jan-Åke Larsson, ordförande, 0734–29 72 87

Helsingborg - Mickey Magnusson, 073-0712015

Presskontakt Socialdemokraternapress@socialdemokraterna.se, 08-700 26 83

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.