Heminredning med gaming i centrum

Med det nya gaming-sortimentet, utvecklat av IKEA i samarbete med Republic of Gamers (ROG), kan du enkelt skapa kompletta och personliga lösningar för gaming-upplevelsen.

Antalet gamers ökar konstant – och är nu omkring 2,5 miljarder över hela världen. Med en så snabbt växande marknad var det bara naturligt för IKEA att, som en del i sin strävan efter att skapa en bättre vardag för de många människorna, också se till de många gamers.

På IKEA erbjuder vi sedan länge smarta heminredningslösningar, och gaming-världen är något vi fortfarande håller på att utforska. Därför har IKEA inlett ett samarbete med en av gaming-världens främsta experter – Republic of Gamers (ROG) – för att tillsammans skapa en riktigt bra gaming set up. ROG – ett varumärke under ASUS och en ledande aktör inom gaming-industrin – utvecklar högkvalitativ hårdvara och utrustning för spelare.
ROG har djupgående kunskaper om gaming-industrin och vill hitta nya sätt att få gaming-världen att bli en del av hemmet. Genom att kombinera det bästa av två världar har målet för samarbetet varit att demokratisera gaming-världen genom att skapa relevanta, funktionella och prisvärda produkter och kompletta lösningar som gör det lättare för alla att skapa den set up de vill ha.

- ROG är välkänt bland gamers världen över och litar på att varumärket levererar marknadens mest spännande gaming-innovationer, säger Kris Huang, General Manager för ASUS Gaming Gear and Accessory Business Unit. Vårt nya samarbete med experterna på IKEA ger ROG möjlighet att hitta nya och intressanta sätt att glädja spelare i och utanför hemmet".

- Vi anser att det finns mycket att göra för att demokratisera gaming-världen, säger Ewa Rychert, Global Business Leader of Workspace på IKEA of Sweden. Nu tar vi det första steget på vår resa in i gaming-världen, och vi gör det genom att introducera prisvärda och relevanta gaming-produkter och kompletta lösningar som vi hoppas återspeglar människors personlighet och smak".

Det nya gaming-sortimentet riktar sig till de som spelar på PC och omfattar sex produktfamiljer: UPPSPEL, LÅNESPELARE, MATCHSPEL, GRUPPSPEL, UTESPELARE och HUVUDSPELARE.

IKEA och ROG har i ett nära samarbete utvecklat alla UPPSPEL-produkter. Övriga produkter i sortimentet har utvecklats av IKEA utifrån de insikter och den kunskap som man har samlat i och med samarbetet med ROG, och målet är att se till att gaming-sortimentet i sin helhet är tillräckligt omfattande och tillgodoser spelarnas olika behov vad gäller funktion, design och pris.

- Vi vet mycket om gamers behov, begränsningar och förväntningar, och vi vill utveckla lösningar för ultimata och uppslukande gaming-upplevelser”, säger Johnny Chan, utvecklare på Republic of Gamers.

I det nya gaming-sortimentet finns över 30 produkter, som omfattar både möbler (skrivbord för gaming och stolar, en lådenhet) och tillbehör (mugghållare, muskabelhållare, nackkudde, ringbelysning med mobilhållare och mycket mer). Det nya sortimentet erbjuder skrivbord och stolar för gaming i olika prisklasser för olika målgruppers behov.

- Vi vill att våra produkter ska vara ergonomiska och funktionella så att spelarna kan prestera ännu bättre utan att slita på kroppen – vi vill i princip att de ska bli bättre på sin sport", säger Jon Karlsson formgivare på IKEA.

Säljstart: Oktober 2021 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus.

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken
Läs mer!: Pressmaterial (Pdf)

Kalendarium:

Säljstart:  Nyhet:  Pressinformation: Pressbilder:
10:e september 2021 KARISMATISK kollektion
– Simply fabulous!