Hemställan från Opartiska Ordföranden

Vi, Opartiska Ordföranden enligt industriavtalet, har idag överlämnat en hemställan till de parter inom Industriavtalet vars kollektivavtal utlöper den 31 mars 2020 med följande innehåll:

1. Förhandlingarna om dessa avtal ajourneras till den 1 oktober 2020 då de återupptas under de Opartiska Ordförandenas ledning.
  2. Gällande kollektivavtal prolongeras ( förlängs ) till och med den 31 oktober 2020.

Svar på vår hemställan ska lämnas fredagen den 20 mars 2020 kl. 13.00.

Eventuella frågor angående vår hemställan besvaras av berörda förbundsparter.

För de Opartiska Ordförandena

Erland Olauson

Teknikföretagen och HanaPee sänder mattelektioner live för Sveriges högstadieelever5.5.2020 10:59:41 CESTPressmeddelande

Teknikföretagen lanserar nu sin webbserie ”Vi räknar på det!” i liveformat. Syftet är att hålla igång matematikintresset bland högstadieelever under en vår som inneburit inställda nationella prov och mycket distansstudier. Matematik är det ämne som flest elever inte har godkänt i när de slutar årskurs nio – runt 10 procent klarar inte det uppsatta målen och det vill Teknikföretagen ändra på.

Opportunister vill förstatliga bolag i kölvattnet av krisen31.3.2020 16:15:00 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har en förödande effekt för det svenska näringslivet, varför regeringen presenterat flera omfattande reformer för att stödja annars välmående svenska bolag som i nuläget riskerar konkurs. I kölvattnet av detta har det blossat upp en debatt om statligt delägarskap för att rädda bolag från konkurs, förslag som Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall menar är opportunistiska och oklädsamma i detta akuta läge.