Hemtjänsten vaccineras

Idag inleder Ekeby Hälsocenter och Aros Hälsocenter vaccinering av hemtjänsten. Vårdcentralerna har kapacitet att vaccinera 2.352 doser för personer med hemtjänst och personer som bor i hushåll med hemtjänst under de kommande sju veckorna.

Sofia Berg Blomkvist, distriktssköterska och verksamhetschef Aros Hälsocenter. Karin Brodin, fysioterapeut och vaccinationssamordnare Ekebygruppen. Simon Hellström, allmänläkare och verksamhetschef Ekeby Hälsocenter.

Det är nu andra delen av fas 1 som vaccineras; personer med hemtjänst och personer i hushåll med hemtjänst.

Ekebygruppen som driver de två vårdcentralerna har förberett sig under de senaste veckorna. En ny rymlig vaccinationslokal har inretts i Ekeby bruk, ingång 6F, motsatt sida till Ekeby Hälsocenters entré. Vaccinationerna genomförs av ett team bestående av sjuksköterskor, distriktssköterskor, barnmorskor och läkare. Arbetet leds av Ekebygruppens vaccinationssamordnare Karin Brodin.

- Vi har jobbat hårt med att förbereda oss och är nu glada över att vi börjar vaccinera personer med hemtjänst och personer i hushåll med hemtjänst, säger Karin Brodin, vaccinationssamordnare för Ekebygruppen.

Dörrarna till vaccinationslokalen öppnades kl 13 på onsdagen, ett dygn försenat efter att vaccinleveransen försenats. Ett stort antal personer var inbokade den första dagen. En av dem var Margot Lundh, 92 år.

- Allting gick bra och flöt på smidigt. Nu har jag fått dos ett och kommer att få dos två om tre veckor här i samma vaccinationslokal. Personalen var så trevlig här och det var en väldigt duktig stickare, säger Margot Lundh, 92 år.

- Otroligt att de hann få ordning på allt eftersom de fick leveransen så sent inpå. Jag är faktiskt förvånad att jag fick vaccin redan nu, trodde att det skulle dröja mycket längre tid tills jag blev vaccinerad, säger Margot Lundh, 92 år.

Ekebygruppen har kapacitet att vaccinera 336 doser per vecka. Bokningarna sker efter att Region Uppsala skickat ut erbjudande till personerna i målgruppen. Ekebygruppens två vårdcentraler Aros Hälsocenter och Ekeby Hälsocenter, samt Ekeby barnmorskemottagning och BVC samarbetar kring bemanningen.

Ekeby Hälsocenter har i samarbete med personal på särskilda boenden hittills vaccinerat personer på särskilda boenden och deras personal samt annan vårdpersonal, totalt cirka 850 doser.

- Vi förbereder oss nu och ser fram emot att fortsätta vaccineringarna med fas 3, 18-65 år i riskgrupp, och fas 4, övriga delen av befolkningen 18-65 år. Som en del i detta har vi även ansökt om att få ett nytt avtal som vaccinatör i en separat lokal, säger Mats Brolin, vd för Ekebygruppen.

Vaccin mot Covid-19 förbereds.
Margot Lundh, 92 år, ska strax få sin första dos. Hon anmäler sig hos distriktssköterska Dan Hammarström.
Margot Lundh, 92 år, har precis fått sin första dos.

018-419 91 02http://www.ekebygruppen.se

Ekebygruppen är en koncern som är verksam inom vård och omsorg.
Våra verksamheter finns i Uppsala med omnejd. Där bedriver vi hälso- och sjukvård, främst primärvård samt boendeverksamhet för ungdomar och unga vuxna.

Ekebygruppen har följande affärsområden:

1. Hälso- och sjukvård

- Ekeby Hälsocenter

- Aros Hälsocenter

- Uppsala Hälsocenter

2. Social omsorg

- Ability Care

3. Digitala tjänster

- Digitala Vårdhjälpen i Sverige

- LinkEtta

Ekeby Hälsocenter och Aros Hälsocenter är systervårdcentraler inom Ekebygruppen. Verksamheterna har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral och gynekologi.

Tillsammans har våra primärvårdsenheter drygt 20.000 listade.

Uppsala Hälsocenter erbjuder hälso- och sjukvård till myndigheter, företag och privatpersoner. Uppsala Hälsocenter har även en mottagning för psykisk hälsa, belägen centralt i Uppsala.

Ability Care bedriver HVB, stödboende och familjehem för ungdomar med missbruksproblematik och med andra behov.

Vårdhjälpen är en digital tjänst med app och webbplats. Vårdhjälpen erbjuder digifysisk vård. Den digitala vården utförs genom ett underleverantörsavtal med Vårdcentralen Smeden i Region Sörmland.

Ekebygruppen har cirka 150 medarbetare och en koncernomsättning på cirka 100 mkr. Koncernens fokus ligger på hög kvalitet i de tjänster som erbjuds, hög tillgänglighet och god arbetsmiljö för våra medarbetare.

Mer information finns på www.ekebygruppen.se.

DIGITAL HÄLSA (201028): Ekebygruppen lanserar rikstäckande digital primärvård9.11.2020 16:35:16 CETPressmeddelande

Nyhetsbrevet DIGITAL HÄLSA. Hela Sveriges befolkning utgör målgrupp när Ekebygruppen i Uppsala den 10 november lanserar den nya appen Vårdhjälpen. Den nationella satsningen bygger på ett underleverantörsavtal med Vårdcentralen Smeden Eskilstuna i Region Sörmland. Ekebygruppen hade dock föredragit att använda Region Uppsala som bas för satsningen på digital vård.