Hemtjänsten vaccineras

Idag inleder Ekeby Hälsocenter och Aros Hälsocenter vaccinering av hemtjänsten. Vårdcentralerna har kapacitet att vaccinera 2.352 doser för personer med hemtjänst och personer som bor i hushåll med hemtjänst under de kommande sju veckorna.

Sofia Berg Blomkvist, distriktssköterska och verksamhetschef Aros Hälsocenter. Karin Brodin, fysioterapeut och vaccinationssamordnare Ekebygruppen. Simon Hellström, allmänläkare och verksamhetschef Ekeby Hälsocenter.

Det är nu andra delen av fas 1 som vaccineras; personer med hemtjänst och personer i hushåll med hemtjänst.

Ekebygruppen som driver de två vårdcentralerna har förberett sig under de senaste veckorna. En ny rymlig vaccinationslokal har inretts i Ekeby bruk, ingång 6F, motsatt sida till Ekeby Hälsocenters entré. Vaccinationerna genomförs av ett team bestående av sjuksköterskor, distriktssköterskor, barnmorskor och läkare. Arbetet leds av Ekebygruppens vaccinationssamordnare Karin Brodin.

- Vi har jobbat hårt med att förbereda oss och är nu glada över att vi börjar vaccinera personer med hemtjänst och personer i hushåll med hemtjänst, säger Karin Brodin, vaccinationssamordnare för Ekebygruppen.

Dörrarna till vaccinationslokalen öppnades kl 13 på onsdagen, ett dygn försenat efter att vaccinleveransen försenats. Ett stort antal personer var inbokade den första dagen. En av dem var Margot Lundh, 92 år.

- Allting gick bra och flöt på smidigt. Nu har jag fått dos ett och kommer att få dos två om tre veckor här i samma vaccinationslokal. Personalen var så trevlig här och det var en väldigt duktig stickare, säger Margot Lundh, 92 år.

- Otroligt att de hann få ordning på allt eftersom de fick leveransen så sent inpå. Jag är faktiskt förvånad att jag fick vaccin redan nu, trodde att det skulle dröja mycket längre tid tills jag blev vaccinerad, säger Margot Lundh, 92 år.

Ekebygruppen har kapacitet att vaccinera 336 doser per vecka. Bokningarna sker efter att Region Uppsala skickat ut erbjudande till personerna i målgruppen. Ekebygruppens två vårdcentraler Aros Hälsocenter och Ekeby Hälsocenter, samt Ekeby barnmorskemottagning och BVC samarbetar kring bemanningen.

Ekeby Hälsocenter har i samarbete med personal på särskilda boenden hittills vaccinerat personer på särskilda boenden och deras personal samt annan vårdpersonal, totalt cirka 850 doser.

- Vi förbereder oss nu och ser fram emot att fortsätta vaccineringarna med fas 3, 18-65 år i riskgrupp, och fas 4, övriga delen av befolkningen 18-65 år. Som en del i detta har vi även ansökt om att få ett nytt avtal som vaccinatör i en separat lokal, säger Mats Brolin, vd för Ekebygruppen.

Vaccin mot Covid-19 förbereds.
Margot Lundh, 92 år, ska strax få sin första dos. Hon anmäler sig hos distriktssköterska Dan Hammarström.
Margot Lundh, 92 år, har precis fått sin första dos.

018-419 91 02http://www.meliva.se

Ekebygruppen Vård och Omsorg AB är en del av Meliva AB som är verksam inom hälso- och sjukvård.

Våra verksamheter finns i Uppsala med omnejd. Där bedriver vi hälso- och sjukvård, främst primärvård och företagshälsovård, samt social omsorg.

Ekeby HälsocenterAros Hälsocenter har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral och gynekologi.

Uppsala Hälsocenter är filial till Aros Hälsocenter.

Tillsammans har våra primärvårdsenheter drygt 20.000 listade.

FrisQa Företagshälsa erbjuder hälso- och sjukvård till myndigheter, företag och privatpersoner.

Ekebygruppen Vård och Omsorg AB har cirka 150 medarbetare och en koncernomsättning på drygt 100 mkr.

Ekebygruppen Vård och Omsorg AB ägs av Meliva AB sedan 2022-02-07.

Mer information finns på www.ekebygruppen.se och www.meliva.se.