Herrlandslagets bruttotrupp till VM-kvalet uttagen

Möjligheten att kvalificera sig till Basket-VM är borta, men herrlandslaget avslutar det historiskt framgångsrika VM-kvalet med att fortsätta bygga för den spännande framtiden. Förbundscoacherna har tagit ut 14 spelare till bruttotruppen som samlas inför kvalmatcherna 24 och 27 februari mot Tyskland och Estland.

Herrlandslaget kommer till det sista kvalfönstret med tre vinster i rad, ett styrkebesked i ett redan historiskt VM-kval. Grupp J är dock redan avgjord, där Finland, Tyskland och Slovenien bokat platserna till Basket-VM i slutet på sommaren. De två avslutande kvalmatcherna blir istället en möjlighet för fler spelare att representera Sverige och spela tävlingsmatcher på högsta nivå.

I den kallade truppen finns flera spännande framtidsnamn med, bland annat Elliot Cadeau, som nyligen bestämt sig för att spela collegebasket på anrika North Carolina. Cadeau var även med på herrlandslagslägret när VM-kvalet inleddes i november 2021.

- I VM-kvalets sista två matcher får vi chansen att hälsa några nya och några ny-gamla ansikten till herrlandslaget. Innan vi summerar hela VM-kvalet har vi förstås ambitionen att avsluta detta på allra bästa sätt. Trots att vi inte tog oss hela vägen fram till VM så har detta lag tagit enorma kliv i rätt riktning, säger Lars Johansson, sportchef Svenska Basketbollförbundet.

Stommen spelare som varit med under hela VM-kvalet - som Ludvig Håkanson, Denzel Andersson och Melwin Pantzar - är med även nu. Håkanson är i sitt livs form med flera spektakulära framträdanden i spanska ACB den senaste tiden, och i VM-kvalet har han varit Sveriges bärande spelare.

Inför sista kvalomgången leder Håkanson hela i Europa i både poäng (20.5) och assists per match (7.4) - en prestation ingen svensk varit i närheten av tidigare.

- Med den talang och kompetens vi har inom gruppen och under ett formidabelt ledarskap av vår coachstab har vi visat att vi varje dag kan vara med och tävla med de allra bästa. Det skall bli extra roligt att återigen få besöka Malmö och bjuda vår södra landsända på basket i toppklass, säger Johansson.

Av de 14 kallade, tillgängliga spelarna kommer tolv spelare tas ut för att spela i respektive VM-kvalmatch mot Tyskland och Estland.

Följande spelare är kallade till träningsläger och VM-kvalfönstret (20-28 februari)

Namn

Felix Terins

Norrköping BF

Zwolle (NED)

Reserver: Charles Barton Jr (Nässjö Basket), Felix Edwardsson (Heidelberg, TYS), Nathan Dawit (Norrköping Dolphins), Tobias Sjöberg (Kalmar Saints).

Kommande schema
20-22 februari: Träningsläger, Malmö
23 februari: Resdag till Tyskland
24 februari: VM-kval, 19.30 Tyskland-Sverige, Frankfurt
25 februari: Resdag till Malmö
27 februari: VM-kval, 19.05 Sverige-Estland, Baltiska Hallen

Biljetter
Biljetter till Sverige-Estland 27 februari kan du köpa här >>>

TV-sändningar
Båda VM-kvalmatcherna mot Tyskland och Estland sänds på SVT & SVT Play.

Förutsättningar VM-kval
Sverige spelar kval till VM 2023, som spelas i Filippinerna, Japan och Indonesien. I första kvalrundan spelade herrlandslaget i Grupp C där man vann två matcher, förlorade fyra och gick vidare till andra rundan som tredje bästa laget i gruppen (tillsammans med Finland och Slovenien).

I andra kvalrundan spelar Sverige i Grupp J med matcher mot Tyskland, Estland och Israel och tar med sig resultaten från första gruppspelet. De tre bästa lagen från den nya 6-lagsgruppen kvalificerar sig till VM 2023.

Ackreditering VM-kval
Det krävs ackreditering för att bevaka Sverige-Estland på plats 27 februari (samt Tyskland-Sverige 24 februari). Mediarepresentanter, journalister och fotografer gör sin ackrediteringsförfrågan via FIBA Media Portal, som ni hittar här.

Häng med på sociala medier!
Följ Sweden Basketball på sociala medier för allt det senaste om herrlandslaget inför och under VM-kvalet.

Instagram: @swe.basketball >>>
Facebook: Basketlandslagen >>>