Historisk framgång när EU-parlamentet gav sitt stöd till medborgarinitiativet End the Cage Age

Historia skrevs idag när EU-parlamentet röstade om medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativets mål är ett förbud av burhållning av djur inom lantbruket och är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Med sina 1,4 miljoner underskrifter är End the Cage Age det tredje mest framgångsrika medborgarinitiativet någonsin. Går förslaget igenom hela vägen innebär det en historisk förändring för 300 miljoner djur i Europa - årligen.

Djurens Rätt fanns på plats när medborgarinitativet End the Cage Age uppmärksammades i Bryssel 2019. Foto: Djurens Rätt

Mycket stod på spel när EU-parlamentet skulle debattera och rösta om End the Cage Age idag. Tidigare i maj fick initiativet stöd från jordbruksutskottet i EU vilket bådade gott inför dagens omröstning. Med överväldigande majoritet, 558 antal röster mot 37 nej (85 avstod), fick medborgarinitiativet stöd från parlamentet.

Det är oerhört stort och viktigt att EU-parlamentet ställer sig bakom att fasa ut burarna inom EU till år 2027. Ett liv i bur innebär stort lidande och det är verkligen dags att vi avvecklar burarna i Europa. Medborgarna i Europa har genom End the Cage Age tydligt visat att de vill se ett förbud och nu är det upp till bevis hur EU-kommissionen väljer att agera, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Initiativet End the Cage Age är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer och har skrivits under av 1,4 miljoner EU-medborgare. I oktober förra året lämnades det över till EU-kommissionen. End the Cage Age är det första framgångsrika medborgarinitiativet som rör förbättrat djurskydd inom EU. Tidigare i år gick 140 forskare ut i ett öppet brev där man vädjade till EU-kommissionen att ta fram ett lagförslag för att burhållning av djur i jordbruket ska fasas ut senast 2027.

I förra veckan vädjade Djurens Rätt i ett öppet brev till Sveriges EU-politiker att stödja förslaget när frågan idag skulle tas upp i EU-parlamentet. Det var därför glädjande att se att samtliga svenska EU-parlamentariker röstade nej till burar och ja till ett starkare djurskydd.

Näst på tur väntar besked från EU-kommissionen i slutet på juni hur de avser gå vidare med förslaget. Går initiativet igenom hela vägen är det en historisk seger för djuren. Omröstningen idag är en stor framgång och ett viktigt steg på vägen. Djurens Rätt har under lång tid drivit på för att burhållning av djur ska förbjudas, både i Sverige och i EU. Under 2019 samlade organisationen in närmare 50 000 underskrifter till initiativet, som lämnades över till EU-kommissionen 2020.

Miljontals djur lever ett liv i bur
Trots att EU:s fördrag säger att djur är kännande varelser hålls mer än 300 miljoner grisar, hönor, kalvar, kaniner, ankor och vaktlar i burar inom livsmedelsproduktionen i EU:s medlemsländer. Majoriteten av burarna är kala, trånga och förnekar djuren en möjlighet till naturligt beteende. Att avveckla burarna skulle innebära en radikal förändring för de djur som föds upp i djurfabrikerna och skulle innebära en förändring för miljontals djur varje år.

Läs mer om dagens debatt här.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Konsumenter till Carolines Kök: “Sluta använda turbokycklingar i era färdigrätter!”17.9.2021 13:20:59 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i veckan började Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, informera konsumenter om att Carolines Kök fortfarande använder sig av så kallade turbokycklingar i sina färdigrätter. Tusentals konsumenter vädjar nu till företaget att ta ansvar för kycklingarna genom att anta de välfärdskriterier som ingår i European Chicken Commitment. Men hittills har Carolines Kök tystat kritiken.

Historiskt beslut i EU-parlamentet: Strategi för utfasning av djurförsöken på väg16.9.2021 12:38:37 CEST | Pressmeddelande

Under gårdagen fattades ett historiskt beslut i EU som innebär att en strategi för utfasningen av djurförsök ska tas fram. Strategin ska innehålla bindande milstolpar och tidsramar för övergången till forskning som inte är beroende av djur. Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har länge arbetat för att djurförsöken ska fasas ut och arbetat hårt med att frågan ska tas upp i parlamentet.

Enorm seger för miljontals hönor - Pizza Hut-koncernen blir buräggsfria globalt2.9.2021 16:28:05 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har sedan i maj informerat om att Yum! Brands, som bland annat äger Pizza Hut och Taco Bell, fortfarande använder ägg från hönor i bur. Efter 106 dagars global konsumentupplysning kommer nu beskedet att koncernen med närmare 50 000 restauranger världen över slopar buräggen. Vilket är det största antalet restauranger som påverkats av en och samma buräggsfria policy hittills.

Subway visar vägen i arbetet för kycklingarna - antar European Chicken Commitment13.8.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter en intensiv informationskampanj av Djurens Rätt, och ett 20-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer, väljer nu världens största restaurangkedja Subway att ställa högre krav på kycklingindustrin. Detta genom att börja arbeta med välfärdskriterierna i European Chicken Commitment (ECC). Kedjan finns idag på runt 200 platser i Sverige och beslutet inkluderar samtliga restauranger i hela Europa. Sedan tidigare har kedjor som KFC och Burger King i England antagit kriterierna.

SVT:s granskning lyfter fram systemfel i djurindustrin11.8.2021 15:50:44 CEST | Pressmeddelande

I uppföljningen av Uppdrag gransknings reportage om djurplågeri på 30-talet KRAV-gårdar, som sänds idag, nämns bl.a. den uppmärksammade Arlagården och att flera av djuren som vanvårdats där sedan såldes vidare till en gård i Småland där de vanvårdades igen. Detta visar att det inte går att prata om enskilda fall, utan att det rör sig om återkommande problem och att den svenska djurhållningen lider av allvarliga systemfel.

Banbrytande seger för miljontals djur när EU-kommissionen gav sitt stöd till End the Cage Age30.6.2021 12:59:56 CEST | Pressmeddelande

En historisk framgång för miljontals djur kom när EU-kommissionen meddelade under en presskonferens idag att de stödjer medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativet är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Går förslaget igenom hela vägen innebär det ett förbud mot att hålla djur i bur inom lantbruket i EU, vilket kommer påverka över 300 miljoner djur årligen.

Djurens Rätt i gemensamt upprop: Stäng minkfarmerna i Sverige permanent24.6.2021 09:19:30 CEST | Pressmeddelande

Idag går Djurens Rätt, tillsammans med ett 40-tal andra organisationer, ut i ett gemensamt upprop med en uppmaning till Sveriges regering och riksdag. Efter att SARS-CoV-2 spridits på majoriteten av Sveriges minkfarmer i höstas, införde regeringen ett tillfälligt avelsförbud under 2021. För att undvika risken att smittspridning ska uppkomma framöver kräver nu organisationerna i det gemensamma uppropet att regeringen snarast tar fram en avvecklingsplan för minkfarmerna i Sverige.