Historisk Industridag tar sin början 22 mars

Industridagen 2021 – med temat Sverige som innovationsstormakt – blir en resa i flera steg. För första gången någonsin genomförs en semidigital Industridag.

Industridagen är ett unikt tillfälle som samlar beslutsfattare från fack, näringsliv, politik och lärosäten för att tillsammans ta sig an ta sig an avgörande svenska och internationella frågor.

Årets Industridag - Sverige som innovationsstormakt, tar sikte på frågeställningar om hur Sverige ska bibehålla sin position som världsledande i den internationella hållbarhetsomställningen. Ett land som exporterar lösningar på globala problem och betraktas som en innovationsstormakt. Vilka reformer, beslut och samarbeten krävs?

Och för första gången någonsin genomförs Industridagen som ett semi-digitalt event i flera delar. Det blir en resa med start 22 mars för att sätta temat på banan, tre nedslag under april, maj och augusti med utgångspunkt i olika vinklar av temat, för att sedan, om rekommendationerna tillåter, avslutas med fysisk final och Sveriges största arbetsmöte den 27 september i Västerbotten.

Region Västerbotten med omnejd är en innovationsstormakt på spåret. Här möts etablerad och ny industri i absolut framkant i omställningen till en hållbar värld. Det betyder arbetstillfällen, behov av ny kompetens och ett samhälle som ska ta utvecklingskliv.

Start 22 mars – 13:00-14:15 – Sverige som innovationsstormakt, välkommen till en region på gång!

Industridagen startar med en sändning från Boliden – där vi tillsammans med gäster från olika håll sätter temat i perspektiv, ifrågasätter och inte minst – kryper under ytan hos regionen. Från regionalt till nationellt till globalt. Vad kan vi lära oss och vad krävs? Med gäster som författaren Katrin Marçal, Svante Axelsson Fossilfritt Sverige, Darja Isaksson generaldirektör Vinnova, Stefan Romedahl chef gruvor Boliden AB, Katarina Borstedt utvecklingschef Northvolt, Pia Sandvik vd Rise, Anna Pettersson utvecklingsdirektör Region Västerbotten, Lorentz Burman kommunstyrelsens ordförande Skellefteå.

• Nu är det viktigare än någonsin att vi sätter innovation och industrins roll i omställning till hållbarhet högst på agendan. Det handlar både om att spetsa till och utveckla en lång tradition av innovationsgrad och att ta ett ledarskap i hållbarhetsfrågan, säger Klas Wåhlberg, vd på Teknikföretagen.

• Industridagen är ett utmärkt tillfälle att uppmärksamma och engagera fler i avgörande frågor kring omställning och kompetensutveckling. Det är en stor styrka att aktörer från flera delar av samhället möts för att diskutera och konkretisera vilka viktiga reformer som behövs för framtiden. Vi är också mycket glada att göra Industridagen tillsammans med en region som är under en enorm utveckling, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

• Omställningen från fossila bränslen till eldrift är högaktuell för uppnåendet av de satta klimatmålen, för Europa handlar det om att vara med i utvecklingen och undvika beroende av andra. I den gröna omställningen är Västerbotten en nyckelaktör. Vi ser fram emot att få dela med oss av vår resa på Industridagen, säger Rickard Carstedt, Regionråd och ordförande i regionala utvecklingsnämnden Region Västerbotten.

Industridagens olika delar utvecklas under resans gång – följ oss här.

Press och media bjuds med att delta vid samtliga tillfällen.Industrirådet arrangerar Industridagen och medarrangörer är Region Västerbotten, Skellefteå kommun, Boliden AB och Tillväxtverket.

För frågor och intresseanmälan:

Julius Petzäll Mendonca

Gustav Wiel-Berggren