Historisk minskning av köttkonsumtionen under 2020 - 7,7 miljoner djur undvek att hamna på tallrikarna
Samtidigt som Djurens Rätt genom en ny informationskampanj återigen sätter sökarljuset på turbokycklingarnas utsatta situation, presenteras statistiken för fjolårets köttkonsumtion i Sverige. Under 2020 minskade den svenska köttkonsumtionen med hela 4,5 procent, vilket innebär en minskning om 7,7 miljoner färre individer som konsumerats på svenskarnas tallrikar jämfört med föregående år.

Svenska befolkningen har inte ätit så här lite kött per person sedan 2001, och minskningen är historiskt stor med -4,5 % mellan 2019 och 2020. Det visas när Jordbruksverket har sammanställt statistiken för 2020. Totalkonsumtionen under året låg på 78,6 kg per person baserat på allt kött som köps, slängs och konsumeras.
Statistiken visar på den lägsta förbrukningen av griskött sedan 1980-talet, och på nivå med 2014 för kycklingkött. Det innebär att många miljoner djurindivider inte gick till svenskars köttkonsumtion. Djurens Rätt har räknat ut att minst 7,7 miljoner färre individer hamnade på svenskarnas tallrikar eller i kylskåpen under 2020 jämfört med 2019, varav fler än 7,6 miljoner var kycklingar och 97 000 var grisar.
– Det känns extra glädjande att dessa siffror kommer i samband med att vi nylanserar vår kampanj 99 miljoner. Djurens Rätt har länge arbetat för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst och nu ser vi effekten av vårt envist långsiktiga arbete, säger Camilla Bergvall, förbundsordförande för Djurens Rätt.
Fortfarande har dock 147,5 miljoner individer, bara räknat i antal kycklingar, konsumerats av den svenska befolkningen under 2020. Det visar på behovet av fortsatt minskning i köttkonsumtionen, vilket Djurens Rätt uppmuntrar. I genomsnitt har svenskarna förbrukat närmare ett djurliv färre per person 2020 än 2019 genom den minskade kycklingköttskonsumtionen. Att välja bort kycklingarna från tallriken gör stor skillnad.
Kort om kycklingindustrin
I Sverige föds det upp och dödas fler än 99 miljoner kycklingar varje år för sitt kött. Det är de djur i livsmedelsindustrin som är absolut flest och som har allra sämst livsvillkor.
Sedan 2018 har Djurens Rätt drivit kampanjen “99 miljoner” för att få konsumenter att välja bort kyckling från tallriken för mer djurvänliga livsmedel. Just nu pågår en bred annonskampanj, som bland annat syns i kollektivtrafik och online.
Nyckelord
Kontakter
Linn ÅkessonKommunikationschef
Tel:08-555 914 47Tel:070-649 20 41press@djurensratt.seBilder
Om
Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.
Följ Djurens Rätt
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Djurens Rätt
Djurens Rätt inspirerar till en djurvänlig påsk31.3.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med några dagar kvar till påsk satsar organisationen Djurens Rätt på att göra det enklare för konsumenter att välja en vegansk påsk - genom sprillans nya, roliga och informativa videos samt goda recept.
9 av 10 kommuner pyntar utan fjädrar i påsk24.3.2021 09:17:14 CET | Pressmeddelande
Djurens Rätts årliga kartläggning inför påsken visar att 264 av Sveriges 290 kommuner väljer påskpynt utan fjädrar i år. Det betyder att fler än 9 av 10 kommuner numera kvalar in på "Fjäderfria listan”.
95 procent av Sveriges kommuner väljer bort burägg23.3.2021 11:43:13 CET | Pressmeddelande
Förra året uppgav 26 av Sveriges kommuner, i Djurens Rätts årliga kartläggning, att de fortfarande köper in burägg. I år har den siffran minskat till 20, vilket innebär att nära 95 procent av Sveriges 290 kommuner nu väljer bort burägg i sin upphandling!
Djurens Rätt vill inspirera till kycklingfritt tillsammans med Sveriges bästa vegankock19.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag lanserar Djurens Rätt en utmaning tillsammans med kocken Fredrik Kämpenberg för att inspirera konsumenter att göra fler goda och kycklingfria val. Med en passning till den gamla reklamjingeln “kyckling på fredag” siktar Djurens Rätt på att inspirera till en kycklingfri fredag!
Djurens Rätt går ut med stor annonskampanj för att uppmärksamma turbokycklingarnas verklighet i djurfabrikerna15.3.2021 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag går Djurens Rätt ut i en omfattande annonskampanj för att uppmärksamma konsumenter om turbokycklingarnas verklighet i köttindustrins djurfabriker. Detta i samband med återstarten av Djurens Rätts kampanj “99 miljoner”. Annonsen är i form av en seriestrip tecknad av Emanuel Garnheim och kommer bland annat att synas ute i kollektivtrafiken.
Djurens Rätt i gemensamt EU-upprop: Förbjud vilda djur på cirkus3.3.2021 13:00:00 CET | Pressmeddelande
I samband med Världsdagen för natur- och djurliv (World Wildlife Day) lanseras idag en gemensam EU-kampanj för att införa ett förbud mot vilda djur på cirkus i EU. En ny opinionsundersökning visar att 68 procent av européerna vill se ett sådant förbud. Bakom kampanjen står Djurens Rätt tillsammans med Eurogroup for Animals – en sammanslutning av ett 70-tal djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum