Historisk minskning av köttkonsumtionen under 2020 - 7,7 miljoner djur undvek att hamna på tallrikarna

Samtidigt som Djurens Rätt genom en ny informationskampanj återigen sätter sökarljuset på turbokycklingarnas utsatta situation, presenteras statistiken för fjolårets köttkonsumtion i Sverige. Under 2020 minskade den svenska köttkonsumtionen med hela 4,5 procent, vilket innebär en minskning om 7,7 miljoner färre individer som konsumerats på svenskarnas tallrikar jämfört med föregående år.

Svenska befolkningen har inte ätit så här lite kött per person sedan 2001, och minskningen är historiskt stor med -4,5 % mellan 2019 och 2020. Det visas när Jordbruksverket har sammanställt statistiken för 2020. Totalkonsumtionen under året låg på 78,6 kg per person baserat på allt kött som köps, slängs och konsumeras.

Statistiken visar på den lägsta förbrukningen av griskött sedan 1980-talet, och på nivå med 2014 för kycklingkött. Det innebär att många miljoner djurindivider inte gick till svenskars köttkonsumtion. Djurens Rätt har räknat ut att minst 7,7 miljoner färre individer hamnade på svenskarnas tallrikar eller i kylskåpen under 2020 jämfört med 2019, varav fler än 7,6 miljoner var kycklingar och 97 000 var grisar.

– Det känns extra glädjande att dessa siffror kommer i samband med att vi nylanserar vår kampanj 99 miljoner. Djurens Rätt har länge arbetat för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst och nu ser vi effekten av vårt envist långsiktiga arbete, säger Camilla Bergvall, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Fortfarande har dock 147,5 miljoner individer, bara räknat i antal kycklingar, konsumerats av den svenska befolkningen under 2020. Det visar på behovet av fortsatt minskning i köttkonsumtionen, vilket Djurens Rätt uppmuntrar. I genomsnitt har svenskarna förbrukat närmare ett djurliv färre per person 2020 än 2019 genom den minskade kycklingköttskonsumtionen. Att välja bort kycklingarna från tallriken gör stor skillnad.

Kort om kycklingindustrin
I Sverige föds det upp och dödas fler än 99 miljoner kycklingar varje år för sitt kött. Det är de djur i livsmedelsindustrin som är absolut flest och som har allra sämst livsvillkor.
Sedan 2018 har Djurens Rätt drivit kampanjen “99 miljoner” för att få konsumenter att välja bort kyckling från tallriken för mer djurvänliga livsmedel. Just nu pågår en bred annonskampanj, som bland annat syns i kollektivtrafik och online.

Här kan du läsa mer om Djurens Rätts kampanj "99 miljoner".

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Ny rapport från Djurens Rätt granskar svenska hamburgerkedjor – vilka sviker kycklingarna?27.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurvälfärd hamnar i topp tre när konsumenter får välja vad som är viktigt när de köper livsmedel, och många av de svenska hamburgerkedjorna säger sig möta sina konsumenters krav på mer ansvarstagande för djuren. Men när Djurens Rätt granskar de svenska kedjorna i en ny företagsrapport visar det sig att verkligheten ser annorlunda ut. Exempelvis är MAX ett av företagen som hamnar efter när det kommer till arbetet för de som är flest och som har det sämst, kycklingarna.

Konsumenter till Carolines Kök: “Sluta använda turbokycklingar i era färdigrätter!”17.9.2021 13:20:59 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i veckan började Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, informera konsumenter om att Carolines Kök fortfarande använder sig av så kallade turbokycklingar i sina färdigrätter. Tusentals konsumenter vädjar nu till företaget att ta ansvar för kycklingarna genom att anta de välfärdskriterier som ingår i European Chicken Commitment. Men hittills har Carolines Kök tystat kritiken.

Historiskt beslut i EU-parlamentet: Strategi för utfasning av djurförsöken på väg16.9.2021 12:38:37 CEST | Pressmeddelande

Under gårdagen fattades ett historiskt beslut i EU som innebär att en strategi för utfasningen av djurförsök ska tas fram. Strategin ska innehålla bindande milstolpar och tidsramar för övergången till forskning som inte är beroende av djur. Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har länge arbetat för att djurförsöken ska fasas ut och arbetat hårt med att frågan ska tas upp i parlamentet.

Enorm seger för miljontals hönor - Pizza Hut-koncernen blir buräggsfria globalt2.9.2021 16:28:05 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har sedan i maj informerat om att Yum! Brands, som bland annat äger Pizza Hut och Taco Bell, fortfarande använder ägg från hönor i bur. Efter 106 dagars global konsumentupplysning kommer nu beskedet att koncernen med närmare 50 000 restauranger världen över slopar buräggen. Vilket är det största antalet restauranger som påverkats av en och samma buräggsfria policy hittills.

Subway visar vägen i arbetet för kycklingarna - antar European Chicken Commitment13.8.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter en intensiv informationskampanj av Djurens Rätt, och ett 20-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer, väljer nu världens största restaurangkedja Subway att ställa högre krav på kycklingindustrin. Detta genom att börja arbeta med välfärdskriterierna i European Chicken Commitment (ECC). Kedjan finns idag på runt 200 platser i Sverige och beslutet inkluderar samtliga restauranger i hela Europa. Sedan tidigare har kedjor som KFC och Burger King i England antagit kriterierna.

SVT:s granskning lyfter fram systemfel i djurindustrin11.8.2021 15:50:44 CEST | Pressmeddelande

I uppföljningen av Uppdrag gransknings reportage om djurplågeri på 30-talet KRAV-gårdar, som sänds idag, nämns bl.a. den uppmärksammade Arlagården och att flera av djuren som vanvårdats där sedan såldes vidare till en gård i Småland där de vanvårdades igen. Detta visar att det inte går att prata om enskilda fall, utan att det rör sig om återkommande problem och att den svenska djurhållningen lider av allvarliga systemfel.

Banbrytande seger för miljontals djur när EU-kommissionen gav sitt stöd till End the Cage Age30.6.2021 12:59:56 CEST | Pressmeddelande

En historisk framgång för miljontals djur kom när EU-kommissionen meddelade under en presskonferens idag att de stödjer medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativet är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Går förslaget igenom hela vägen innebär det ett förbud mot att hålla djur i bur inom lantbruket i EU, vilket kommer påverka över 300 miljoner djur årligen.