Hjulstas råttbestånd halverat efter användning av växtfrämjande biokolsblandning

Som Einar Mattsson tidigare berättat så har rabatter i Hjulsta fått jorden utbytt mot en blandning av makadam, kompost och biokol. Dels för att få bort råttor som grävt gångar och bott där, dels för att få en långsiktigt hållbar jord för blommor, växter och buskar att växa i. Efter ett års tid kan vi nu konstatera att råttbeståndet minskat och buskar och växter stortrivs.

Skadedjursbekämpningsföretaget som Einar Mattsson anlitar i Hjulsta konstaterar att de endast hittar hälften så många råttor som tidigare i råttfällorna. Det syns tydligt i protokollen över antalet infångade djur under det senaste året. Det är alltså uppenbart att blandningen med biokol tillsammans med andra åtgärder i utemiljön påverkat och minimerat beståndet.

Biokolet fördelar ut näring under lång tid, och skapar på så sätt förutsättningar för god växtlighet. Råttorna kan inte bygga gångar, långa tunnlar och bon längre, eftersom taken rasar in av biokolsblandningen. De flyr därför till andra ställen med bättre förutsättningar.

– För mig som älskar växter och vill kunna ha hållbara växter som trivs i våra planteringar, är det såklart ett toppenbesked. Vi får inte längre avgnagda rötter på växterna och behöver inte känna att jorden rasar under oss när vi planterar. Inte minst så slipper de boende ha skadedjur så nära inpå sina hem, säger Johanna Karlsson, gruppchef för Utemiljö-avdelningen.

Nu fortsätter utbytet av jorden i Hjulstas resterande rabatter och även i Einar Mattssons övriga bestånd. Nästa område på tur är Åvingegränd i Tensta, som just ny byggs om för att få en vackrare och mer trivsam gård.

”Vi arbetar med utemiljöer som lockar till utevistelse och samvaro” — fredagsporträttet med Johanna Karlsson26.11.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Den välutbildade chefen för koncernens utemiljö-avdelning, Johanna Karlsson, berättar här om hur teamet jobbar, hur en bra utemiljö påverkar oss som människor och vilka som inspirerar henne. Lärandet upphör aldrig inom teamet och nya metoder testas i fastighetsbeståndets rabatter och trädgårdar. Här får vi en inblick i hur det tänks, planeras och utförs. Vi får också veta vem som får Johanna att gapskratta.

”När alla bidrar tillsammans, då blir det roligare och mer meningsfullt att jobba” — fredagsporträttet med Martijn Roobol19.11.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Utveckling, Dalarna, konst, holländska pannkakor, odling och trummor, vem förenar dessa? Jo, Martijn Roobol, en av Einar Mattsson Fastighetsförvaltnings gruppchefer på den administrativa förvaltningen. Denne lugne, behaglige och humoristiske man driver på utvecklingen tillsammans med sitt team. Lär känna Excel-älskaren som har ett annat sätt att avsluta veckan på än många av oss andra.

”Ett ovanligt rutinerat företag med en otrolig kompetens på alla områden inom fastighets- och byggbranschen” — fredagsporträttet med Göran Jalmell12.11.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Han har varit betongarbetare, armerare, plattsättare, VVS-tekniker och nu är han fastighetstekniker. Den mångårige medarbetaren Göran Jalmell har många kompetenser. Inte undra på att han hamnade i Einar Mattsson-koncernen. Göran trivs i koncernen och alla trivs med Göran. Hyresgästerna ger honom full pott i alla kundundersökningar, år efter år. Här får vi reda på vad den mysige och alltid leende medarbetaren har för intressen, tips och kloka råd. Vi får också veta vem den där farbrorn som plötsligt dök upp i badrumsrenoveringen var.