DramatenDramaten

H.K.H. Kronprinsessan Victoria inviger Bergmanfestivalen

Den 23 augusti klockan 17.30 inviger H.K.H. Kronprinsessan Victoria Bergmanfestivalen 2018 på Dramatens stora trappa tillsammans med teaterchef Eirik Stubø och projektledare för festivalen, Ulrika Josephsson. Kulturminister Alice Bah Kuhnke invigningstalar innan festivalens öppningsföreställning – urpremiären av SAFE – av och i regi av Falk Richter.

Dramaten med neondemon. Foto: Sören Vilks.

Kvällens schema
Kl. 17.30 Mingel på trappan till musik av Sambomba
Kl. 17.50 Välkomsttal och invigning
Kl. 18.00 Dörrarna öppnas för inbjudna gäster
Kl. 19.00 Kulturminister Alice Bah Kuhnke invigningstalar från Stora scenen. Urpremiär av SAFE av Falk Richter.

Varmt välkommen till årets Bergmanfestival!

Bergmanfestivalen 23 augusti – 2 september 2018
Sex Dramatenpremiärer, nio internationella gästspel, konserter, samtal och filmvisningar. Den 23 augusti går startskottet för den fjärde internationella Bergmanfestivalen på Dramaten som under elva dagar bjuder på gästspel från bland annat Iran, Tyskland, Nederländerna, Norge, Österrike, Brasilien, Frankrike och Belgien. Utgångspunkten är ofta, men inte alltid, Ingmar Bergman som i år skulle fyllt 100 år. H.K.H. Kronprinsessan Victoria är festivalens officiella beskyddare under jubileumsåret 2018.

Bergman och Dramaten 1918–2018
Den 23 augusti utkommer också boken Bergman och Dramaten 1918-2018– en unik hundraårskrönika i ord och bild utgiven av Dramaten. Finns till försäljning på Dramaten och Hedengrens bokhandel.

Med stöd från: Goethe Institut.

Tack till: Cevian Capital, Josefsson Foundation, Svante Bergströms Teaterstiftelse, Eva Bonnier, The Barbro Osher Pro Suecia Foundation, Annika Levin och Jacob Wallenberg, Bonnier Holding, Birgitta och Sten Westerberg, Wonna I de Jong Schaefer, Laurent Leksell, Byggmästare Anders J Ahlström Holding, Åke Ljungberg, Gunilla och Peje Emilsson, Brita Ramberg, Jonas och Christina af Jochnick.

Dramaten med neondemon. Foto: Sören Vilks.

Dramatens repertoar våren 201914.11.2018 10:15Pressmeddelande

Våren 2019 bjuder Dramaten på Shakespeares Hamlet på Stora scenen i regi av Sofia Jupither, med Adam Lundgren i huvudrollen. Lars Norén är tillbaka på Dramaten med urpremiären av den första delen i trilogin om åldrande och avsked, Andante, och Cirkus Cirkör gör i samarbete med Dramaten och Malmö Stadsteater en föreställning av Gunilla Thorgrens Guds olydiga revben. Senare i vår görs en unik samproduktion mellan fem teatrar i Europa i föreställningen I am Europe i regi av Falk Richter. Stefan Larsson regisserar den moderna klassikern Linje lusta av Tennessee Williams och Sara Bergmark Elfgren har dramatiserat Selma Lagerlöfs Bortbytingen. HÅLLA ANDAN av Zinnie Harris regisseras av Lena Endre och både Helen Sjöholm och Vanna Rosenberg medverkar i en nyskriven pjäs, Hugh och Nancys många världar, skriven och regisserad av Lars Rudolfsson. På Elverket regisserar Runar Hodne Orfeus stiger ner. I samarbete med Nobel Center görs en ny Performance Lecture: Om lycka - med Micael Dahlen, profess