DramatenDramaten

H.K.H. Kronprinsessan Victoria inviger Bergmanfestivalen

Den 23 augusti klockan 17.30 inviger H.K.H. Kronprinsessan Victoria Bergmanfestivalen 2018 på Dramatens stora trappa tillsammans med teaterchef Eirik Stubø och projektledare för festivalen, Ulrika Josephsson. Kulturminister Alice Bah Kuhnke invigningstalar innan festivalens öppningsföreställning – urpremiären av SAFE – av och i regi av Falk Richter.

Dramaten med neondemon. Foto: Sören Vilks.

Kvällens schema
Kl. 17.30 Mingel på trappan till musik av Sambomba
Kl. 17.50 Välkomsttal och invigning
Kl. 18.00 Dörrarna öppnas för inbjudna gäster
Kl. 19.00 Kulturminister Alice Bah Kuhnke invigningstalar från Stora scenen. Urpremiär av SAFE av Falk Richter.

Varmt välkommen till årets Bergmanfestival!

Bergmanfestivalen 23 augusti – 2 september 2018
Sex Dramatenpremiärer, nio internationella gästspel, konserter, samtal och filmvisningar. Den 23 augusti går startskottet för den fjärde internationella Bergmanfestivalen på Dramaten som under elva dagar bjuder på gästspel från bland annat Iran, Tyskland, Nederländerna, Norge, Österrike, Brasilien, Frankrike och Belgien. Utgångspunkten är ofta, men inte alltid, Ingmar Bergman som i år skulle fyllt 100 år. H.K.H. Kronprinsessan Victoria är festivalens officiella beskyddare under jubileumsåret 2018.

Bergman och Dramaten 1918–2018
Den 23 augusti utkommer också boken Bergman och Dramaten 1918-2018– en unik hundraårskrönika i ord och bild utgiven av Dramaten. Finns till försäljning på Dramaten och Hedengrens bokhandel.

Med stöd från: Goethe Institut.

Tack till: Cevian Capital, Josefsson Foundation, Svante Bergströms Teaterstiftelse, Eva Bonnier, The Barbro Osher Pro Suecia Foundation, Annika Levin och Jacob Wallenberg, Bonnier Holding, Birgitta och Sten Westerberg, Wonna I de Jong Schaefer, Laurent Leksell, Byggmästare Anders J Ahlström Holding, Åke Ljungberg, Gunilla och Peje Emilsson, Brita Ramberg, Jonas och Christina af Jochnick.

Dramaten med neondemon. Foto: Sören Vilks.

PRESSINBJUDAN - Dramaten bjuder in till öppen repetition av Lars Noréns nyskrivna pjäs Antante12.2.2019 09:58:00Pressinbjudan

Den 21 februari välkomnas press till en öppen repetition av Lars Noréns nyskrivna pjäs Andante, som han också regisserar. Lars Norén inleder med en kort presentation av pjäsen som är första satsen i ett verk om åldrande och avsked. Därefter fortsätter repetitionerna. Möjligheter att filma, fotografera och ta upp ljud kommer att finnas. Efter repetition finns möjlighet för intervjuer/samtal med skådespelarna. Kl. 10.45 Dörrarna till Lilla scenen öppnas Kl.11.00-11.45 Repetitioner med inledande presentation Kl. 11.45-12.30 Intervjuer med ensemble Obs! Intervjuer kan endast göras med skådespelarna. Vänligen meddela önskemål på förhand! Osa: senast fredag 15 februari till pressinbjudan@dramaten.se Varmt välkomna! Andante har urpremiär den 1 mars på Lilla scenen, medverkar gör; Marika Lindström, Per Mattsson, Sten Ljunggren, Monica Stenbeck, Carl Magnus Dellow , Erik Ehn och Nina Fex. Statister Camilla Rensgård/Siw-Marie Andersson/Nils Eklund/Alexandra Sahlman/Ella Odenholm