AF Gruppen SverigeAF Gruppen Sverige

HMB bygger 64 nya bostäder i södra Stockholm

HMB Construction, dotterbolag i AF Gruppen, bygger även den femte etappen av Drevvikshöjden för Familjebostäder.

Drevvikshöjden ligger i ett vackert område med ekbackar ovanför sjön Drevviken. Bild: Arkipol.

Familjebostäders bostadsområde Drevvikshöjden, mellan Farsta och Sköndal, går nu in i femte och sista etappen, som omfattar 64 lägenheter samt två lokaler.

När denna etapp är färdigställd 2024 har HMB byggt sammanlagt 600 lägenheter för Familjebostäder på Drevvikshöjden.

- Vi uppskattar samarbetet med Familjebostäder och är glada över att kunna vara med och öka utbudet av bostäder i Stockholm. Drevvikshöjden blir ett viktigt tillskott, säger Krister Karlsson, vd HMB Construction.

Fastigheterna projekteras för en låg förbrukning av energi från solceller, bergvärme och fjärrvärme. Drevvikshöjden projekteras enligt Miljöbyggnad Silver.

HMB Construction vann upphandlingen för hela projekt Drevvikshöjden i slutet av 2017. Projektering, kalkylering och avrop har skett etappvis. Projekten genomförs som en totalentreprenad i samverkan.

+46 31 762 40 00https://afgruppen.se/

HMB Construction är ett av Sveriges 30 största byggföretag med kontor i Falun, Gävle, Eskilstuna, Örebro, Västerås, Uppsala och Stockholm. HMB omsätter 1,4 miljarder SEK (2020) och har 330 anställda.

HMB är en del av AF Gruppen, ledande bygg- och industrikoncern med 5 700 medarbetare i Norge, Sverige, Storbritannien och Litauen. Koncernen omsätter 27 miljarder NOK (2020) och är noterad på Oslo Børs.

AF Gruppen Sverige består av HMB ConstructionKanonaden EntreprenadAF Bygg SydAF Härnösand ByggreturerAF Prefab Mälardalen och AF Projektutveckling.

OBOS och AF Gruppen deltar i utvecklingen av Skeppsbron i Göteborg7.7.2021 08:44:12 CEST | Pressmeddelande

Skeppsbron i Göteborg är ett unikt stadsutvecklingsprojekt intill Göta älv i centrala Göteborg. Visionen är att Skeppsbron ska bli göteborgarnas nya mötesplats vid älven och återförena staden med vattnet. AF Projektutveckling har nu tecknat ett intentionsavtal med OBOS Nya Hem för att tillsammans genomföra projektet som omfattar omkring 125 bostadsrättslägenheter. Byggstart för kvarteret beräknas ske 2025.

AF Gruppen och Aker Solutions skapar ett ledande globalt företag för avveckling och återvinning inom offshore1.7.2021 10:47:11 CEST | Pressmeddelande

Idag har AF Gruppen och Aker Solutions signerat ett intentionsavtal (LOI) för att slå samman de två företagens existerande offshore decom-operationer till ett 50/50-ägt bolag med målet att skapa en ledade global aktör för miljövänlig återvinning av offshoreinstallationer. Genom att etablera en renodlad, fokuserad aktör som kan återvinna globala offshoreinstallationer, kan parterna ge ett betydande bidrag till en hållbar, grön omställning av offshoresektorn.