AF Gruppen SverigeAF Gruppen Sverige

HMB bygger framtidens energismarta hus

180 hyresrätter i Järfälla kommun, nordväst om Stockholm, ska bli nästintill självförsörjande på el tack vare tekniska innovationer och en optimerad arkitektur.
Arkitekturen i Tallbohov Electric Village är anpassad för solceller både på tak och fasader. Materialen har valts för att minska koldioxidutsläppen. Bild: Strategisk Arkitektur.

HMB Construction bygger fastigheterna på uppdrag av Tornet Bostadsproduktion, inom ramen för forskningsprojektet Tallbohov Electric Village som stöds av Boverket.

Projektet går ut på att utveckla en metod för flexibel energiförsörjning, som med hjälp av AI väljer det energislag - solenergi, berg-/fjärrvärme eller köpt el - som för stunden ger lägst klimatavtryck, och förutser behov av lagring och förbrukning av energi. Dessutom utreds möjligheterna att lagra energi från solcellerna i form av vätgas för att kunna använda den under mörka årstider.

Genom att sprida kunskapen om de nyskapande lösningarna förstärks samhällsnyttan av projektet.

- Vi gläds över att få bidra till ett innovativt projekt som ligger i framkant inom klimat och hållbar livsstil, säger Krister Karlsson, vd för HMB Construction.

Markarbetena inleds under våren och de första 180 lägenheterna beräknas vara klara för inflyttning sommaren 2023. Kontraktssumman är på 237 MSEK, exkl moms.

Totalt planeras för 300 lägenheter i Tallbohov Electric Village.

HMB Construction är ett av sju dotterbolag i AF Gruppen Sverige. HMB bygger i Stockholm, Mälardalen, Dalarna, Västmanland, Uppland och Gästrikland. Bolaget omsätter 1,4 miljarder SEK (2019).

AF Gruppen är en av Norges ledande bygg- och industrikoncerner med 4 500 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen. Koncernen omsätter 22,6 miljarder NKR (2019) och är noterad på Oslo Børs.

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, HMB Construction, Kanonaden Entreprenad och Pålplintar.

HMB Construction är ett av Sveriges 30 största byggföretag med kontor i Falun, Gävle, Eskilstuna, Uppsala, Västerås och Stockholm. 2019 omsatte HMB 1,4 miljarder SEK och hade 312 årsanställda.

afgruppen.se
hmbcon.se