HMB bygger nytt centrumkvarter i Knivsta

HMB Construction, dotterbolag i AF Gruppen, ska bygga ett nytt centralt bostadskvarter i Knivsta, söder om Uppsala på uppdrag av Genova och Redito.

Visionsbild: Falugruppen.

Kvarteret består av 133 bostäder med hyresrätt och blir det första av tre kvarter i Segerdal, som ska bli den stadskärna som Knivsta saknar idag. Kontraktssumman är 210 MSEK, exklusive moms.

Projektet har utvecklats av Genova Property Group och Redito och projekterats av HMB, som nu även får totalentreprenaden.

Kvarteret består av två huskroppar som byggs kring en gemensam innergård. En blandning av små och större bostäder ska passa både ungdomar, familjer och seniorer. Entrévåningen består av både lokaler och bostäder med uteplatser och grönytor. Utöver bostäderna byggs torg, gågator och gröna stråk. Kvarteret planeras stå klart under 2023.

- Vi har samarbetat med Genova i två tidigare projekt, bland dem det uppmärksammade bostadshuset Balneum i Gröndal i Stockholm, och ser fram emot att bidra till ytterligare ett lyckat projekt, säger Krister Karlsson, vd för HMB Construction.

Till projekt Segerdal hör ytterligare två kvarter, där HMB idag är involverat i projekteringen.

Knivsta kommun är en av Sveriges snabbast växande kommuner med ambitionen att utveckla Knivsta från ett pendlarsamhälle till en småstad med en egen attraktionskraft. Kommunens vision är att Knivsta till 2025 ska växa från dagens drygt 18 000 till 25 000 invånare.

HMB Construction är ett av Sveriges 30 största byggföretag med kontor i Falun, Gävle, Eskilstuna, Örebro, Västerås, Uppsala och Stockholm. HMB har 330 medarbetare och omsätter 1,4 miljarder SEK (2020).

HMB är en del av AF Gruppen Sverige, en av de snabbast växande byggkoncernerna på den svenska marknaden. Koncernen omfattar sex bolag med ca 800 medarbetare och en omsättning på 4 miljarder SEK.

Visionsbild: Falugruppen.

+46 31 762 40 00https://afgruppen.se/

AF Gruppen är en ledande bygg- och industrikoncern med 5 700 medarbetare i Norge, Sverige, Storbritannien och Litauen. Koncernen omsätter 27 miljarder NOK (2020) och är noterad på Oslo Børs.

AF Gruppen Sverige består av HMB Construction, Kanonaden EntreprenadAF Bygg Syd, AF Härnösand ByggreturerAF Prefab Mälardalen och AF Projektutveckling.

OBOS och AF Gruppen deltar i utvecklingen av Skeppsbron i Göteborg7.7.2021 08:44:12 CEST | Pressmeddelande

Skeppsbron i Göteborg är ett unikt stadsutvecklingsprojekt intill Göta älv i centrala Göteborg. Visionen är att Skeppsbron ska bli göteborgarnas nya mötesplats vid älven och återförena staden med vattnet. AF Projektutveckling har nu tecknat ett intentionsavtal med OBOS Nya Hem för att tillsammans genomföra projektet som omfattar omkring 125 bostadsrättslägenheter. Byggstart för kvarteret beräknas ske 2025.

AF Gruppen och Aker Solutions skapar ett ledande globalt företag för avveckling och återvinning inom offshore1.7.2021 10:47:11 CEST | Pressmeddelande

Idag har AF Gruppen och Aker Solutions signerat ett intentionsavtal (LOI) för att slå samman de två företagens existerande offshore decom-operationer till ett 50/50-ägt bolag med målet att skapa en ledade global aktör för miljövänlig återvinning av offshoreinstallationer. Genom att etablera en renodlad, fokuserad aktör som kan återvinna globala offshoreinstallationer, kan parterna ge ett betydande bidrag till en hållbar, grön omställning av offshoresektorn.