AF Gruppen SverigeAF Gruppen Sverige

HMB får nytt uppdrag från Familjebostäder i Stockholm

HMB Construction, dotterbolag i AF Gruppen, ska bygga ytterligare 112 lägenheter för Familjebostäder i Farsta söder om Stockholm. Riktpriset är 275 MSEK, exkl moms.

Drevviken ligger i ett vackert område med ekbackar ovanför sjön Drevviken, norr om Stockholm. Illustration: Arkipol.

I Drevvikshöjden, mellan Farsta och Sköndal, bygger Familjebostäder i Stockholm ca 600 hyreslägenheter, förskola och lokaler i totalt fem etapper.

Etapp 4 omfattar 112 lägenheter, inklusive 19 ungdomslägenheter, med planerad inflyttning under 2023. I etappen ingår förskola och garage.

Fastigheternas energiförsörjning kommer från solceller, bergvärme och fjärrvärme med en årlig energiförbrukning som är lägre än 55 kWh/m2. Byggnaderna projekteras och produceras för att uppfylla Miljöbyggnad Silver.

- Vi är glada över att få bidra till Familjebostäders mål om minst 500 nya hyresrätter varje år och ser fram emot det fortsatta samarbetet, säger Krister Karlsson, vd i HMB.

HMB Construction vann upphandlingen för hela projekt Drevvikshöjden i slutet av 2017. Projektering och kalkylering sker etappvis, och Familjebostäder har option på att avropa varje etapp.

HMB bygger för närvarande Drevvikshöjdens första två etapper. Etapp 3 påbörjas under våren och följs av etapp 4 i höst. För etapp 5 pågår projekteringen av anbudshandlingar. Projekten genomförs som en totalentreprenad i samverkan.

HMB Construction är ett av sju dotterbolag i AF Gruppen Sverige. HMB bygger i Stockholm, Mälardalen, Dalarna, Västmanland, Uppland och Gästrikland. Bolaget omsätter 1,4 miljarder SEK (2019).

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, HMB, Kanonaden Entreprenad, Pålplinta och Betonmast. Vi är en del av AF Gruppen, en av Norges entreprenör- och industrikoncerner med 5700 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen.

Verksamheten i AF Gruppen omfattar Projektutveckling, Bygg, Anläggning, Miljö & Energi, Offshore och Sverige. Bolaget omsätter 22,6 miljarder NKR (2019) och är noterat på Oslo Børs.