Högre pensioner för vanligt folk

Socialdemokraterna vill stärka den allmänna pensionen. Vanliga löntagares pension ska på sikt vara 70 procent av slutlönen.

Att kunna gå i pension efter ett långt arbetsliv är något som många ser fram emot. Men om inget görs kommer allt fler i framtiden se att pengarna inte räcker till. På grund av att avgifterna har varit för låga och att vi lever allt längre har pensionen som andel av slutlönen successivt sjunkit.

Den socialdemokratiskt ledda regeringen har gjort stora satsningar för att förbättra för pensionärerna. Den S-ledda regeringen har sänkt skatten för 1,7 miljoner pensionärer och tagit bort pensionärs­skatten helt för alla med inkomster upp till 17 000 per månad. S har också slagit fast att den orättvisa pensionärsskatten ska avskaffas helt till 2020, att garantipensionen och bostads­tillägget ska höjas och att den som har slitit ett helt liv med låg lön ska få höjd pension med upp till 600 kronor i månaden genom ett nytt tillägg till pensionssystemet. Det allmänna tandvårdsbidraget har dubblats för alla över 65 år och besök i öppenvården är nu kostnads­fritt för alla över 85 år. Men mer behöver göras och därför vill S stärka den allmänna pensionen.

Socialdemokraterna sätter nu upp målet att den samlade pensionen för vanliga löntagare på sikt ska vara 70 procent av slutlönen. För att nå målet krävs ett stegvis längre arbetsliv men även högre avgifter.

- Alla som har jobbat ett helt liv har rätt till en bra pension, inte bara höginkomsttagare som kan spara privat eller har en bra tjänstepension. Nu riskerar många pensionärer att bara få runt hälften av slutlönen i pension i framtiden. Så ska vi inte ha det i Sverige, säger partiordförande Stefan Löfven.

I den ursprungliga pensionsöverenskommelsen från 1994 bestämdes att pensionsavgiften skulle ligga på 18,5 procent av lönen, men efter justering blev den i praktiken 17,21 procent. Socialdemokraternas utgångspunkt är att återställa avgiften till vad den var tänkt att vara genom att höja ålderspensions­avgiften. Det skulle för en genomsnittspensionär ge över 1000 kronor mer i pension per månad i dagens penningvärde.

Förstärkningen ger både höjda pensioner på sikt och ett mer robust pensionssystem direkt eftersom risken minskar för att den så kallade bromsen behöver slå till och sänka pensionerna om samhälls­ekonomin blir sämre.

- Det här ökar tryggheten för både dagens och framtidens pensionärer. Sverige står inför en folkomröstning om välfärden. Vi socialdemokrater vill bygga ett starkt samhälle som kan ge vanligt folk en rimlig pension och en bra välfärd, säger Magdalena Andersson.

Socialdemokraterna går till val på att den allmänna pensionen ska stärkas och kommer att driva förslaget i Pensionsgruppen.

Kontakt:

Jonatan Holst, pressekreterare till Stefan Löfven, +46 72 227 85 35

Gösta Brunnander, pressekreterare till Magdalena Andersson, +46 72 544 28 66

Socialdemokraterna i Sverige och Finland: Stärk EU:s hybridförsvar och inför striktare sanktioner för Ryssland22.4.2024 17:38:23 CEST | Pressmeddelande

Socialdemokraterna I Sverige och Finland presenterar nya förslag för att stärka EU:s hybridförsvar och ställer gemensamma krav på nya sanktioner för att strypa Putins krigskassa. Detta gjordes efter ett gemensamt besök vid finsk-ryska gränsen av Magdalena Andersson, partiordförande för svenska Socialdemokraterna och Antti Lindtman, partiledare för finska Socialdemokraterna.