Högtryck på WSP i Skellefteå – nytt kontor med plats för närmare 100 personer

Samhällsbyggnadssektorn i Skellefteå går på högvarv. En av aktörerna i branschen är globala analys- och teknikkonsulten WSP med 55 000 medarbetare. Imorgon fredag invigs WSPs nya kontor i Skellefteå med utrymme för upp emot 100 medarbetare.

Byggnaden som det nya kontoret i Skellefteå ligger i har renoverats för att uppfylla WSPs krav på hållbarhet och attraktiv kontorsmiljö, anpassat för digitala möten och social samvaro. Bilden får användas fritt i samband med denna artikel. Foto: Ola Westerberg.

Ett 60-tal ingenjörer och samhällsutvecklare jobbar på WSP i Skellefteå idag, men siktet är inställt på att växa. WSP jobbar med bland annat projektering av konstruktion, installation, mark och landskap men även med byggledande tjänster, rådgivning, planering av infrastruktur samt miljötjänster. Som samhällsutvecklare har de ett finger med i spelet i de flesta projekt runt om i stan med nya bostadsområden, industrier, vägprojekt och byggnader såsom Sara kulturhus.

– Det är mycket som händer i regionen nu, till exempel ger etableringen av Northvolt många ringar på vattnet. Detta tillsammans med klimatomställningen och återstarten efter pandemin ger stor efterfrågan på våra tjänster, särskilt i norra Sverige. En utmaning för oss, precis som för många andra i branschen, är att knyta till oss ny kompetens. Vår målsättning är att, liksom i hela landet, växa i Skellefteå, säger Håkan Danielsson, vd WSP Sverige som besöker Skellefteå under kontorsinvigningen.

Det nya WSP-kontoret ligger centralt, vägg i vägg med stadshotellet, en byggnad som tidigare inhyste Skellefteå kommuns Bygg- och Miljökontor. Faktum är att delar av byggnaden projekterades av WSP (dåvarande J&W och Bert Ekvall AB) redan när det byggdes för 40–50 år sedan. Nu har byggnaden renoverats för att uppfylla WSPs krav på hållbarhet och attraktiv kontorsmiljö, anpassat för digitala möten och social samvaro. Patrik Rönnmark är kontorsansvarig.

­ – Vi är glada över att vi kunnat bidra till att en gammal byggnad fått förlängd livslängd och nytt liv. Det är viktigt för oss på WSP och dessutom det mest hållbara.

Patrik Rönnmark, kontorsansvarig WSP Skellefteå
patrik.ronnmark@wsp.com

Patrik Rönnmark, kontorsansvarig WSP Skellefteå. Bilden får användas fritt i samband med denna artikel. Foto: Ola Westerberg.

WSP är ett av världens ledande konsultbolag och rådgivare inom samhällsutveckling. Vi utvecklar allt ifrån städer och transportsystem till vattenförsörjning och höga hus. Med 55 000 medarbetare i över 40 länder samlar vi experter inom analys och teknik, för att framtidssäkra världen. I Sverige har vi omkring 4 200 medarbetare.

Sex av tio svenskar känner sig ensamma – vanligast bland unga vuxna och i storstäderna13.7.2022 07:35:00 CEST | Pressmeddelande

Semester och högtider är tillfällen då känslan av ensamhet ökar. Enligt en undersökning av analys- och teknikkonsultföretaget WSP känner sig sex av tio svenskar ensamma ibland eller ofta, ensamheten är mest utbredd i större städer. Under pandemin var den upplevda ensamheten i Sverige ännu högre samtidigt har fler insett vikten av gemensamma platser där vi kan ses och interagera.