Holger Bloms sjölejonterrass blir Baltic Sea Science Center

Hur skulle Skansen kunna utnyttja den gamla Sjölejonterrassen som stått oanvänd i många år? Läget mellan Skansen-Akvariet, Galejan och det gamla elefanthuset var för centralt belägen för att stå tom. Zoologiska avdelningens chef Tomas Frisk funderade tillsammans med Skansenchefen John Brattmyhr. De kontaktade Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet och tillsammans började tankarna på ett kunskapsområde om Östersjön, miljön och en plats för lärande att ta form. Arkitekten Katarina Wahlström på KAWA, och landskapsarkitekterna Topia, fick uppdrag att ta fram en programskiss för området.

Fotonummer DIA 13614 CC-BY
Den då moderna sjölejonterrassen fotad den 29 maj 1965 Foto: Ingemar Gram (1908-1986), Stockholmskällan, Stockholms stadsmuseum Fotonummer DIA 13614 CC-BY

Redan på det här stadiet blev det tydligt att det fanns en potential för att ge området ett attraktivt innehåll med ytor för pedagogisk verksamhet och det blev startskottet för det som nu är kunskapscentret Baltic Sea Science Center. Med en skiss från KAWA gjorde Skansen en presention för stiftelsen BalticSea2020 som bestämde sig för att gå in som huvudfinansiärer. Projekteringen av ramhandling kunde påbörjas hösten 2015.

Efter upphandling kontrakterades Sh bygg för en totalentreprenad i samverkan med Skansen. KAWA och Topia anlitades av Sh bygg, tillsammans med övriga konsulter, för fortsatt projektering till bygghandling.

-Det har varit fantastiskt att få vara med och skapa ett projekt med ett så intressant och viktigt innehåll och det på en av Sveriges mest besökta publika platser, säger arkitekten Katarina Wahlström. Det är också intressant att få vara med från grunden och skapa innehållet för anläggningen tillsammans med Skansen, Kunskapsrådets forskare och sakkunniga inom akvarier och Östersjöfrågor. Det har varit ett spännande arbete med helheten i fokus från design av rum för utställning och pedagogisk verksamhet till akvarieutformning.

-Byggnadsutformningen har utgått från det specifika innehållet och den yttre gestaltningen är anpassad till omgivningen. Det har verkligen varit ett spännande och givande samarbete under hela processen.

Förutsättningar för byggprojektet var att det skulle in på den tidigare anläggningen Sjölejonterrassen, mellan Skansen-akvariet och tivoliområdet Galejan, en anläggning med dammar, trappor och terrasser som var i eftersatt skick och avstängt under längre tid. Det är en så kallad infilltomt i en kulturhistorisk miljö, och huset skulle rymma mycket verksamhet och komplex och ytkrävande teknik på en relativt liten yta.

Den kulturhistorisk miljön från 1960-talet är en del av parkanläggningen på Nedre Solliden som skapades av Holger Blom och som även består av det gamla Elefanthuset och Tropikhuset, numera Aphuset. Det är en tomt med stora nivåskillnader, ca 10 m höjdskillnad, med gångstråk som löper runt tomten.

-Vi har utformat centret så att man kan hitta olika vägar att uppleva den på. Tomten ligger i en slänt där vi ritat byggnaden som ett 3D-pussel, som på olika sätt ansluter mot omgivningen. De olika nivåerna bygger vidare på den tidigare anläggningens struktur med olika terrasseringar och skapar fem olika nivåer varav en ligger under mark.

-När det gäller den yttre gestaltning har vi utgått från den befintliga anläggningens betongarkitektur. I utformningen tar vi upp de grova materialen, platsgjuten betong och trä, som kommer gråna med tiden, tillsammans med glas som nutida tillägg. Vi bygger vidare på ett enkelt, men nutida formspråk.

-Vi har tagit utgångspunkt i en del byggnadselement från den tidigare anläggningen som varit viktiga och tongivande för utformningen. Ett exempel är portikmuren där entrén till akvariet är placerad.

Byggnaden kan materialmässigt delas horisontellt i tre olika delar med en sockelvåning av platsgjuten brädgjuten betong, en uppglasad mellanvåning som vetter mot ett gårdsrum och två övre delvis utkragande husvolymer av trä med en mellanliggande terrass. Hela byggnaden omfattar ca 2000 m2.

Fotonummer DIA 13614 CC-BY
Östersjön på Skansen. Baltic Sea Science Center at Skansen. Ill: Topia/KAWA
Utställning. Exhibition. Illustration Topia Landskapsarkitekter/KAWA
Platsen utanför Kust- och Pedagogiska huset. Outside the Baltic Sea Science Center. Illustration Topia Landskapsarkitekter/KAWA
Tomas Frisk, chef Zoologiska avdelningen. Foto: Johan Kindbom/Skansen
John Brattmyhr, Skansenchef./CEO.  Foto: Johan Kindbom/Skansen
John Brattmyhr, Skansenchef./CEO. Foto: Johan Kindbom/Skansen
Katarina Wahlström, arkitekt på KAWA

Handarbetets Vänner Skola i designsamarbete med Klässbols och Skansenbutiken15.4.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Studerande hämtar inspiration från friluftsmuseet Skansen för att ta fram en limiterad kollektion linnehanddukar. Den 1 maj presenterar Skansenbutiken en ny kollektion med handdukar i hellinne, formgivna av textilstuderande vid HV Skola och tillverkade av Klässbols Linneväveri. Klassen har skapat fyra nya mönsterbilder och vävt de första teknikproverna för hand. Inspiration till motiven har de hittat i Skansens miljö. Hela kollektionen vävs upp hos Klässbols Linneväveri och lanseras hos Skansenbutiken i en första upplaga om 20 exemplar av varje handduk. De studerande går sitt sista år på Högre Textil Hantverksutbildning på HV Skola. Med sina intryck från Skansen som utgångspunkt har klassen tillsammans med Klässbols Linneväveri utforskat uttryck i vävstol, experimenterat med bindningar och tagit fram en unik design där form och funktion står i fokus. – Som studerande har det varit en fantastisk möjlighet att få designa en handduk som vävs upp på ett kvalitetsväveri som Klässbols. Att s

Skansens vd träffade facebookgruppen Rädda Skansen – deras stöd har resulterat i en fotobok15.1.2021 13:39:31 CET | Pressmeddelande

I slutet av mars 2020 blev det känt att Stiftelsen Skansen var nära konkurs. På mindre än 24 timmar slöt trogna Skansenanhängare upp i Facebookgruppen Rädda Skansen och förvandlade kris till gemenskap. Nu har Skansens vd träffat en av administratörerna för att tacka för deras insatser, och fick samtidigt ta emot det första exemplaret av gruppens fotobok.