Hon blev Årets byggkvinna 2021

Emmalena Andersson, plåtslagare och byggchef, kan nu även titulera sig Årets byggkvinna 2021. Emmalena har i sin roll som plåtslagare och byggchef bidragit till en bättre arbetsmiljö på såväl plåtföretaget som hon är verksam i som i branschen. Hon arbetar med viktiga områden som psykosocial hälsa, mobbing och trakasserier för att skapa en bättre bransch. Utöver det arbetar hon nära utbildningsorganisationer för att säkra kompetensen till byggbranschen.
Emmalena Andersson, plåtslagare och byggchef är utsedd till Årets byggkvinna 2021.

– Emmalenas brinnande engagemang för att skapa en arbetsmiljö där alla känner sig välkomna, trivs och kan utvecklas gör henne till en inspirerande förebild i byggsektorn. Hon är därmed också en värdig vinnare av Årets byggkvinna 2021, vilket vi hoppas ska leda till att fler kvinnor får upp ögonen för vår bransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.

– Det känns ofattbart, omvälvande. Jag har inte riktigt tagit in allt än, att jag vunnit ett sådant här fantastiskt pris. Det är en känsla av hoppande lycka och jubel, blandat med att jag inte förstår. Detta är såpass stort att det kommer ta en stund, att smälta. Priset betyder mycket för mig men även andra, då det visar hur viktigt det är att jobba med frågorna kring arbetsmiljö, jämställdhet och hela vår kultur i företagen. Det jobbet jag gör, gör skillnad. Tänk att jag fått vinna ett så fint pris och vara först ut någonsin. Genom att jobba med något jag brinner för. Ingen, och då menar jag Ingen. Skall behöva må dåligt på sin arbetsplats. Kunskap och erfarenhet från olika individer/kulturer/kön behövs, för att bygga ett samhälle för alla olika individer. I detta finns dom kvinnorna jag hjälpt och stöttat på olika sätt och det räckte för mig att se lyckan. Tänk nu Detta, jag är så glad och överväldigad! Alltså tack, tack, tack Sverige och byggsektorn! Så roligt!!, säger Emmalena Andersson, plåtslagare och byggchef på Plåtslageri1 samt nu även Årets byggkvinna 2021.

– Det här är första året som vi utser Årets Byggkvinna och det stora engagemanget från branschen visar varför priset är viktigt. Vi har skapat en plattform där vi får chansen att lyfta fram kvinnliga förebilder, som både utvecklar branschen och inspirerar andra kvinnor till att söka sig hit; en plats där vi kan hylla insatser och uppmärksamma talanger. Över 1 300 personer har engagerat sig i Årets byggkvinna, så statistiken talar för sig själv, säger Sandra ”Byggsandra” Mobaraki, bygginspiratör och influencer, som också är medgrundare till priset.

Juryns motivering Emmalena har gjort en imponerande resa från det att hon började arbeta som plåtslagare i ung ålder till att idag arbeta med frågor som utvecklar hela byggsektorn. Hon arbetar bland annat aktivt med att förbättra arbetskulturen, vilket är en av branschens viktigaste frågor. Vi imponeras av hennes driv och ser fram emot att följa hennes fortsatta resa.

Utmärkelse för mest inspirerande resa
Melkam Tebeje kom till Sverige för tre år sen med en etiopisk ingenjörsexamen i bagaget - höggravid och nygift. Under denna tid har hon varit mammaledig, studerat och lārt sig ett nytt språk, jobbat extra, praktiserat och landat på Veidekke som byggledare. Med energi och glādje har hon tagit sig an ett nytt land, ett nytt språk, nya mānniskor och ett nytt jobb som hon ālskar. Sådana som hon behövs som förebilder i byggbranschen!

Jury – Årets byggkvinna 2021
Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen
Sandra ’Byggsandra’ Mobaraki, bygginspiratör och influencer
Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads
Kajsa Hessel, ordförande Byggcheferna
Valle Karlsson, förbundsordförande SEKO
Jonas Steen, ordförande SME-utskottet, Byggföretagen
Folkets röst

Melkam Tabeje, arbetsledare på Veidekke, får utmärkelsen "Mest inspirerande resa".

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.