Hösten på IKEA

Hösten på IKEA handlar om att ta in naturen och den speciella känslan av utomhus. Looken kontrasterar den rustika, industriella stilen med naturliga element och mysiga texturer som är typiska för den skandinaviska designen. Vi omfamnar enkelheten. Paletten är influerad av naturens färger: gråa och sandiga toner och svart som kombineras med mossgrönt och varma jordiga accenter.

Trä är något som går igenom hela looken med det blonda som vi hittar hos björk och tall. Keramik, metall och mjuk bomull – och material som plyschsammet som ger en liten känsla av lyx. Inspirerade av traditionella svenska mönster, modern finsk design och promenader i svampskogen låter vi hösten stiga in till oss.

BEHJÄRTAD och ÄROFULL först ut i Ilse Crawfords och IKEAs nya samarbete.

Nu kommer de första nyheterna i Ilse Crawfords och IKEAs samarbete; BEHJÄRTAD är doftljus i keramik som skapar en inbjudande stämning inomhus med hjälp av element från naturen. Doften av brasa och tallskog fångar fint säsongen och förstärker atmosfären med keramikkrukor i mörkbrunt.
Placera dem tillsammans med värmeljus i ÄROFULL Värmeljushållare som i sin enkelhet adderar det lilla extra för en mysig kväll.

Säljstart: Oktober 2021 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus.

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken
Läs mer: Pressmaterial (Pdf)

Kalendarium:

Säljstart:  Nyhet:  Pressinformation: Pressbilder:
Augusti 2021 HÖSTKVÄLL Kollektion

Pressmeddelande Bildbank
Juli 2021 SYMFONISK - Tavelram med wifi-högtalare. Sortiment Pressmeddelande Bildbank

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Vintern hos IKEA3.9.2021 09:10:01 CEST | Pressmeddelande

Vintern på IKEA hämtar även den inspiration från natur och tradition. Neutrala toner tillsammans med detaljer i skogens gröna skapar en lugn och mysig stämning. I dekorationerna återfinns material som papper gjort på restprodukter från annan produktion och växtdelar samt kannor tillverkade av hantverkare av vår partner inom socialt entreprenörskap, Doi Tung. På IKEA tycker vi att vardagen ska kännas lite mer speciell den här tiden på året. Tänd fler ljus inomhus, lys upp balkongen och trädgården. Lys upp vardagen för din granne också! VINTER 2021 Bringare och mugg i stengods är handgjord av duktiga hantverkare hos vår sociala entreprenör Doi Tung i norra Thailand. Ett initiativ som ger utsatta människor möjlighet till en hållbar inkomst. Bringaren och muggen har en rustik, ojämn utsida och en blank insida med vinterns gröna glasyr. - De är perfekta till julglöggen, men du kan såklart använda dem året om. För mig var det viktigt med en grov utsida och att den glaserade insidan skulle ha

IKEA bjuder in till sin första festival någonsin – en digital världsturné   1.9.2021 13:10:30 CEST | Pressmeddelande

För att hylla livet hemma bjuder IKEA in till en global 24-timmarsfestival. Torsdagen den 16 september förvandlar konstnärer, designers, DJs, kockar och många flera sina hem till virtuella scener och öppnar dörren till helt nya upplevelser. På deltagarlistan finns namn som MØ, Kaytranada, Loraine Jame, Kanis, Christer Fuglesang, Paul Svensson och Ilse Crawford.