HSB väljer WSPs systemstöd DeDU för fastighetsförvaltning

Bostadsbolaget HSB med sina 26 lokala HSB- föreningar runt om i landet kommer övergå till ett gemensamt systemstöd för ärendehantering, drift samt planering av underhållsåtgärder. WSP kommer att bistå HSB i övergången av systembytet och dessutom leverera själva systemstödet som går under namnet DeDU.

– Det här är en stor och också strategiskt viktig affär för oss på WSP. Vi är mycket glada och stolta över att vi får vara med på resan där HSB redan gjort ett genomgripande processarbete för att samordna och modernisera hanteringen av drift och underhåll, där HSBs kunder hela tiden står i fokus, säger Andreas Lahham, uppdragsledare på WSP.

HSB har utvärderat sitt val noga. Förutom ett omfattande förberedande arbete har HSB genomfört en pilot av WSPs system i tre regionföreningar.

– WSP har bred kunskap inom både teknik och fastigheter, vilket vi nu fått bekräftat genom vårt inledande arbete. Med WSP får vi en kunnig och pålitlig partner i det långsiktiga arbete som vi nu står inför med såväl integrering och utveckling som implementation, säger Dominique Grubestedt, uppdragsledare och affärsutvecklare på HSB Affärsstöd.

WSPs systemstöd DeDU nås via en app för användaren som oftast är en fastighetsskötare, drifttekniker, reparatör eller förvaltare. Stort fokus ligger på återkoppling till kund av löpande ärenden och utförda underhållsåtgärder.

För mer information, vänligen kontakta:
Andreas Lahham, uppdragsledare
andreas.lahham@wsp.com

Bilden får användas av tredje part. Foto: Erling Baasen Eide

Resa kollektivt säkrare än matbutiker menar pendlare - ny forskningsrapport om attityder i kollektivtrafiken under pandemin11.1.2021 06:45:00 CETPressmeddelande

Antalet resenärer i kollektivtrafiken har minskat dramatiskt sedan Covid-19 började spridas. Men pandemin har inte bara påverkat antalet resenärer, utan också känslorna hos de som reser. Stämningen i kollektivtrafiken har blivit mildare, och en sorts gemensam respekt har vuxit fram. Samtidigt har en del osäkerhet kring tidigare självklara beteenden uppstått, exempelvis vilket agerande som är rätt då en medpassagerare behöver hjälp.

Elnät, vattenledningar och vägar närmar sig sitt bäst före-datum – oron i branschen är stor9.12.2020 07:13:00 CETPressmeddelande

En ny rapport från analys- och teknikkonsultföretaget WSP visar att det finns en stor oro i samhällsbyggnadsbranschen för flera av våra gemensamma samhällstillgångar. Störst är oron för vatten- och elförsörjning, både på lång och på kort sikt. Det är hög tid att ansvariga myndigheter sätter sig in i hur statusen ser ut för våra samhällsbärande funktioner och hur de påverkar varandra om de inte fungerar, menar de organisationer som intervjuas i rapporten. Annars riskerar vi att få stora problem på lång sikt.