Humanitär hjälp måste fram i Sudan

Sammandrabbningarna fortsätter i Khartoum och andra sudanesiska städer. Det sker kraftiga skottlossningar och explosioner i tätbefolkade bostadsområden och nära civil infrastruktur. Sjukhusen i Khartoum och andra delar av landet är stängda eller på väg att få slut på medicinska förbrukningsvaror och mat. Sjukhusen har varit utan el och vatten i flera dagar. De kan inte längre tillhandahålla viktiga tjänster.
Flera tusen människor har skadats i stridigheterna i Sudan. Volontärer från Sudanesiska Röda Halvmånen har ryckt ut med första hjälpen och bistår med evakuering av skadade och vidare transport.

Över hundra människor har dödats och minst tusen skadats i stridigheterna. Det är nu så farligt att röra sig i staden att det är svårt för anställda att faktiskt ta sig till och från sjukhusen. Röda Korset vädjar till parterna att säkerställa att humanitära organisationers arbete kan fortsätta, så att de som behöver hjälp får det. Hälsoinstitutioner och sjukvårdspersonal ska skyddas. Detsamma gäller transport av sjuka eller skadade.

– Vi nås också av upprörande rapporter om civila offer och kroppar som ligger på gatorna i Khartoum. Avlidna måste tas om hand och behandlas med värdighet. Vi kräver omedelbar obegränsad humanitär tillgång, säger Patrick Youssef, ICRCs regionchef för Afrika.

Han fortsätter:

– Vår första prioritet är att få fram medicinsk hjälp till sjukhus och att reparera vatten- och elledningar så att skadade kan få vård. Men utan nödvändiga säkerhetsgarantier kan vi varken leverera hjälp eller göra en fullständig bedömning av de humanitära behoven. De senaste dagarnas utveckling har varit fasansfull för civila som fastnat i korselden.

Sedan striderna bröt ut har ICRC fått ta emot många samtal från desperata människor som ber om hjälp med evakuering. Man har sökt skydd i sina hem eller är strandsatt på offentliga platser utan mat och vatten.

Volontärer från Sudanesiska Röda Halvmånen har i viss utsträckning kunnat ge första hjälpen på kliniker och sjukhus i huvudstaden, men det råder brist på nästan allt. ICRC ryckt ut och levererat utrustning för krigsskadade till sjukhus i Al Fasher och Zalingei i Darfur.

– Min största rädsla är att sjukvårdssystemet kollapsar fullkomligt och att konsekvenserna därefter blir katastrofala, säger Osama Abubakr Osman, kommunikationschef för Sudans Röda Halvmåne.

Civila offer har också rapporterats i Darfur och situationen har varit extremt spänd. Den humanitära situationen är redan prekär, med över tre miljoner människor på flykt.

Upptrappningen av våldet kommer efter år av stridigheter, instabilitet och ekonomisk kris som har gjort det omöjligt för miljontals sudaneser att uppfylla sina grundläggande behov. Den senaste veckans sammandrabbningar kommer utan tvekan att göra en redan komplex humanitär nödsituation ännu värre.

ICRC funnits på plats i Sudan sedan 1978 och har som främsta uppgift att bistå krigets offer. Idag består hjälparbetet bland annat av att stötta sjukhus och hälsokliniker med utrustning och förnödenheter, att förbättra människors tillgång till rent vatten och att stödja myndigheterna med rehabiliteringstjänster för personer med funktionshinder.

Nomineringarna till Röda Korsets Journalistpris 2024 är klara27.3.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande

Sedan 2006 har Svenska Röda Korsets journalistpris belönat en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning – som under föregående år ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Idag har 14 bidrag gått vidare i nomineringen till Svenska Röda Korsets journalistpris 2024.

Ny mätning: tuffare ekonomiskt läge för barnfamiljer20.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny Sifo-undersökning bekräftar civilsamhällets beskrivning: ett tufft ekonomiskt läge för barnfamiljer med små ekonomiska marginaler. Undersökningen gjord på uppdrag av Röda Korset, Hyresgästföreningen, Majblomman och Rädda Barnen visar att 4 av 10 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har behövt låna pengar för att kunna betala grundläggande utgifter de senaste sex månaderna. 1 av 5 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har inte haft råd att äta sig mätt vid något eller flera tillfällen de senaste sex månaderna. Läget för de mest utsatta familjerna är allvarligare än förra året.

Inbjudan till pressbriefing om barnfamiljers ekonomiska svårigheter7.3.2024 09:59:51 CET | Pressinbjudan

Välkomna till pressbriefing den 19 mars! Hyresgästföreningen, Majblomman, Rädda Barnen och Röda Korset bjuder in för att presentera en ny Sifo-undersökning om barnfamiljers ekonomiska situation idag. Undersökningen presenterar siffror på barnfamiljers svårigheter med vardagsekonomin och föräldrars möjligheter att förse sina barn med fritidsaktiviteter, mat, kläder och hur de ser på den ekonomiska situationen. Men också för att berätta hur trycket på våra verksamheter ökat i samband med det tuffa ekonomiska läget.