Humordag när Göteborg firar 400 år – Henrik Schyffert, Ina Lundström, Dockhumor, Claes Eriksson, Per Fritzell med flera lockar till skratt i Kajskjul 105 den 2 juni

Några av Sveriges mest kända komiker släpps loss på Göteborgs Jubileumsfestival. Den 2 juni kl.16.00 tar de över scenen i Kajskjul 105. Det blir standup med göteborgarna Ina Lundström, Peter Apelgren och Niklas Andersson men också med Petrina Solange, Henrik Schyffert och Ann Westin. Sveriges mest älskade och erfarna dockspelare Björn Carlberg och Petter Lennstrand bjuder på Dockhumor. Dagen inleds med Claes Eriksson och Per Fritzell från Galenskaparna och After Shave.
Henrik Schyffert, Petrina Solange, Dokhumor, Ina Lundström, Claes Eriksson och Per Fritzell. Foto: Morgan Norman, David Möller, Göran Wallgren, Nicke Johansson och Jan Ellsinger.

– Vi öppnar Jubileumsfestivalen med att hylla humorn med olika uttryck. Det blir en eftermiddag och kväll med många skratt, säger Jessica Winnberg, producent på Göteborg & Co för Göteborgs Jubileumsfestival.

Programmet inleds med Claes Eriksson och Per Fritzell från Galenskaparna och After Shave, två av Sveriges mest kända och folkkära komiker som har underhållit publiken i över 40 år med tv-serier som Macken och scenshower på hemmascenen Lorensbergsteatern och på turné. De följs av Dockhumor med hyllade Björn Carlberg och Petter Lennstrand kända för bland annat Operation Klotty, Allram Eest och Höjdarna. 2022 var de ute på turné med sin föreställning Dockhumor 2. Kvällen avslutas sedan med en standupkavalkad.

• Henrik Schyffert är komikern som har underhållit svenska folket under många års tid. Han har gjort massor med standup, men också filmer och radio- och tv-program som Hassan, NileCity, Percy Tårar och Torsk på Tallinn.
  • Efter att ha jobbat som journalist sadlade Ina Lundström om till att bli såväl poddare (succén ”Flashback forever”) som ståuppare, och kan idag beskrivas som något av ambassadör för Göteborg.
  • Peter Apelgren var under många år en av hjärnorna bakom folkkära radioprogrammet Rally och har sedan dess växlat ståuppshower med programlederi, konstskapande, föreläsningar och manusförfattande.
  • Niklas Andersson må ha döpt en föreställning till ”Medelmåttan från Hisingen” men han har i själva verket varit en av landets främsta komiker i snart två decennier.
  • Ann Westin är den forna mentalskötaren och undersköterskan från Biskopsgården som tre gånger har utnämnts till Årets kvinnliga komiker på Svenska standupgalan.
  • Petrina Solange, som tilldelats Årets kvinnliga komiker tre gånger, grundade ståuppklubben Under jord i Malmö och hennes föreställning ”Nu är jag här” visas nu på SVT Play.

Detta händer också under Göteborgs Jubileumsfestival, 2–5 juni

Festivalen, som har fri entré och är öppen för alla åldrar, äger rum på ett 70 000 kvadratmeter stort område i centralt belägna Frihamnen. Tre scener, spännande matutbud, aktiviteter och upplevelser på ytan som motsvarar elva fotbollsplaner där den största tältscenen har plats för lika stor publik som Scandinavium.

Hittills släppta artister är bland annat Hooja, Sigrid, Sarah Klang, Jackie Mere och Jens Lekman & Burnstein Orchestra. Timo Räisänen, Maia Hirasawa, Stefan Andersson, Ebbot Lundberg, Yukimi Nagano från Little Dragon, Vic Vem och Katarina Hemlin gästar Göteborgs Symfonikers invigningskonsert. Way Out West programsätter en av kvällarna, det blir Gala- och Festföreställning som kungaparet närvarar vid och ostindiefararen Götheborg återvänder efter ett års seglats med salut. Det blir också cirkus i världsklass med Cirkus I love you. Fler programpunkter kommer släppas framöver.

Om Göteborgs Jubileumsfirande 2023

Göteborg firar 400 år och bjuder in till Göteborgs Jubileumsfirande 2 juni–3 september 2023. Allt grundar sig i en stadsutvecklingsresa utifrån göteborgarnas idéer och tusentals initiativ som nu kulminerar i ett fantastiskt firande för alla. Firandet inleds med en fyra dagars Jubileumsfestival i Frihamnen med musik mat, dans, humor, teater, bad, lek och massa aktiviteter och överraskningar – med fri entré för alla. Under sommaren fortsätter firandet på flera platser i Göteborg och avslutas med en finalhelg fylld av upplevelser. Läs mer!

Ann Westin. Foto: Robert Eldrim.
Claes Eriksson. Foto: Jan Ellsinger.
Dockhumor. Foto: Göran Wallgren.
Ina Lundström. Foto: Nicke Johansson.
Niklas Andersson. Foto: Robert Eldrim.
Per Fritzell. Foto: Jan Ellsinger.
Peter Apelgren. Foto: Robert Eldrim.
Petrina Solange. Foto: David Möller.

Göteborg fyller 400 år 2021 och det vill Göteborgs Stad fira genom att utveckla Göteborg till en ännu bättre plats att besöka, leva och verka i. Med anledning av covid-19 förändrades jubileumsuppdraget genom ett beslut i kommunfullmäktige 10 september 2020. Det innebär att 2021 arrangeras ett formellt, historiskt firande av den officiella födelsedagen 4 juni och ett jubileumskalendarium samlar och uppmärksammar aktiviteter som genomförs av olika jubileumsaktörer under hela året. Samverkan kring angelägna frågor i stad och region fortsätter och det stora publika jubileumsprogrammet planeras att genomföras 2023 tillsammans med göteborgare och besökare från hela världen. Göteborgs 400-årsjubileum projektleds av Göteborg & Co som är en del av Göteborgs Stad.

Nobelpristagaren i fysik 2023, Anne L’Huillier, inviger Vetenskapsfestivalen i Göteborg21.2.2024 08:17:15 CET | Pressmeddelande

Den 16 april inviger fransk-svenska nobelpristagaren Anne L’Huillier Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Hon kommer att presentera sin forskning inom attosekundfysik och vad den kan användas till. Med på scen är Stefan Helmreich, professor i antropologi vid MIT, och tillsammans ska de samtala om årets tema: vågor. Invigningen sker på Auktionsverket Kulturarena tisdagen den 16 april kl. 17.