Hushållen lägger mer pengar på nyheter
"Det här är historiska siffror som visar att publiken vill betala för kvalitetsjournalistik i hela landet: allt fler av våra läsare vet att innehåll från Spotify, Netflix eller den lokala morgontidningen kostar och att det är värt det. Utvecklingen mot en ökad andel läsarintäkter i förhållande till reklamförsäljning kommer att fortsätta, men den förutsätter förstås att våra mediehus inte bara fokuserar på sin egna exklusiva värdeskapande journalistik utan att de också ökar sin räckvidd för att locka fler läsare och potentiella prenumeranter till sajter och appar", säger Thomas Mattsson, tf vd för TU.
Samtidigt som de digitala konsumentintäkterna växer starkt så minskar prenumerations- och lösnummerintäkterna från den tryckta tidningen med 4 procent, jämfört med föregående år.
Eftersom en mycket stor andel av morgonpressens konsumentintäkter kommer från köp av tryckta tidningar stannar den samlade tillväxten vid 2 procent. Totalt köptes det tryckta och digitala morgontidningar för ungefär 5,8 miljarder kronor 2020.
Morgonpressens annonsintäkter uppgick förra året till 2,7 miljarder kronor. Det är en minskning med 21 procent jämfört med 2019 års intäkter.
Mer info:
Thomas Mattsson 070-728 82 53 thomas.mattsson@tu.se
Tobias Lindberg 076-527 46 40 tobias.lindberg@tu.se
Kontakter
Thomas MattssonTf VD
Tel:070-728 82 53thomas.mattsson@tu.seTobias LindbergAnalys- och opinionsansvarig
Tel:076-527 46 40tobias.lindberg@tu.seLänkar
Om
Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!
TU – Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.seInformation om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Ukrainian Media Fund flyttar till Norden och blir Ukrainian Media Fund Nordic18.12.2024 11:24:16 CET | Pressmeddelande
Ukrainian Media Fund får det nya namnet Ukrainian Media Fund Nordic när ansvaret för verksamheten får nordiskt ledarskap och huvudkontor i Danmark.
Offentlighetspriset 2024 tilldelas Sveriges geologiska undersökning (SGU)11.12.2024 11:46:05 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas Offentlighetspris går i år till Sveriges geologiska undersökning, för att som första svenska myndighet erbjuda helt öppna och kostnadsfria data.
TU välkomnar AI-kommissionens tydliga ställningstagande för upphovsrätten26.11.2024 13:17:16 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarna (TU) välkomnar AI-kommissionens förslag om utveckling av en nationell språkmodell samt kommissionens slutsats att upphovsrätten behöver säkerställas med en långsiktigt hållbar licensmodell.
Morgonpressens intäkter fortsätter att falla - värst för landsortspressen13.11.2024 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare faller med två procent under 2024 års tredje kvartal, jämfört med samma period 2023. Fallet orsakas av fortsatt minskande annonsintäkter och landsortspressen utvecklas sämst. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Årets Dagstidning 2025 – juryn är utsedd8.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Jurygrupperna är klara inför 2025 års upplaga av den stora mediebranschtävlingen Årets Dagstidning som arrangeras av Tidningsutgivarna. Bland jurymedlemmarna finns TV4:s programdirektör Viveka Hansson, Sveriges Radios vd Cilla Benkö och Niklas Bondesson, docent i marknadsföring på Stockholms universitet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum