Hushållen lägger mer pengar på nyheter

Förra året ökade de svenska morgontidningarnas digitala konsumentintäkter med 45 procent. Det är den största ökningen som branschorganisationen Tidningsutgivarna, TU, uppmätt sedan försäljningsmätningarna av de digitala abonnemangen och plustjänsterna började 2016.

"Det här är historiska siffror som visar att publiken vill betala för kvalitetsjournalistik i hela landet: allt fler av våra läsare vet att innehåll från Spotify, Netflix eller den lokala morgontidningen kostar och att det är värt det. Utvecklingen mot en ökad andel läsarintäkter i förhållande till reklamförsäljning kommer att fortsätta, men den förutsätter förstås att våra mediehus inte bara fokuserar på sin egna exklusiva värdeskapande journalistik utan att de också ökar sin räckvidd för att locka fler läsare och potentiella prenumeranter till sajter och appar", säger Thomas Mattsson, tf vd för TU.

Samtidigt som de digitala konsumentintäkterna växer starkt så minskar prenumerations- och lösnummerintäkterna från den tryckta tidningen med 4 procent, jämfört med föregående år.

Eftersom en mycket stor andel av morgonpressens konsumentintäkter kommer från köp av tryckta tidningar stannar den samlade tillväxten vid 2 procent. Totalt köptes det tryckta och digitala morgontidningar för ungefär 5,8 miljarder kronor 2020.

Morgonpressens annonsintäkter uppgick förra året till 2,7 miljarder kronor. Det är en minskning med 21 procent jämfört med 2019 års intäkter.

Mer info:

Thomas Mattsson 070-728 82 53 thomas.mattsson@tu.se