TU - Medier i Sverige

Hushållen lägger mer pengar på nyheter

Dela

Förra året ökade de svenska morgontidningarnas digitala konsumentintäkter med 45 procent. Det är den största ökningen som branschorganisationen Tidningsutgivarna, TU, uppmätt sedan försäljningsmätningarna av de digitala abonnemangen och plustjänsterna började 2016.

"Det här är historiska siffror som visar att publiken vill betala för kvalitetsjournalistik i hela landet: allt fler av våra läsare vet att innehåll från Spotify, Netflix eller den lokala morgontidningen kostar och att det är värt det. Utvecklingen mot en ökad andel läsarintäkter i förhållande till reklamförsäljning kommer att fortsätta, men den förutsätter förstås att våra mediehus inte bara fokuserar på sin egna exklusiva värdeskapande journalistik utan att de också ökar sin räckvidd för att locka fler läsare och potentiella prenumeranter till sajter och appar", säger Thomas Mattsson, tf vd för TU.

Samtidigt som de digitala konsumentintäkterna växer starkt så minskar prenumerations- och lösnummerintäkterna från den tryckta tidningen med 4 procent, jämfört med föregående år.  

Eftersom en mycket stor andel av morgonpressens konsumentintäkter kommer från köp av tryckta tidningar stannar den samlade tillväxten vid 2 procent. Totalt köptes det tryckta och digitala morgontidningar för ungefär 5,8 miljarder kronor 2020.  

Morgonpressens annonsintäkter uppgick förra året till 2,7 miljarder kronor. Det är en minskning med 21 procent jämfört med 2019 års intäkter.   

Mer info: 

Thomas Mattsson 070-728 82 53 thomas.mattsson@tu.se

Tobias Lindberg 076-527 46 40 tobias.lindberg@tu.se

Kontakter

Länkar

Om

TU - Medier i Sverige
TU - Medier i Sverige
Kungsgatan 62
111 22 Stockholm

08-692 46 00https://tu.se/

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

TU – Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
 

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ TU - Medier i Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från TU - Medier i Sverige

TU föreslår mediestödsreform – vill avskaffa driftsstödet, öka redaktionsstödet och slopa momsen12.4.2021 09:40:40 CEST | Pressmeddelande

Tidningsutgivarna (TU) presenterar i dag flera konkreta förslag om hur statens press- och mediestöd om totalt 932 miljoner kronor kan användas effektivare. Bland annat vill TU ersätta driftstödet med ett kvalificerat momsundantag för nyhetsmedier. ”Vi vill se en utveckling mot mer indirekta stöd som är teknik- och affärsmodellsneutrala”, säger styrelseordförande Victoria Svanberg.

TU föreslår mediestödsreform – vill avskaffa driftsstödet, öka redaktionsstödet och slopa momsen11.4.2021 21:04:34 CEST | Pressmeddelande

Tidningsutgivarna (TU) presenterar på måndagens DN Debatt flera konkreta förslag om hur statens press- och mediestöd om totalt 932 miljoner kronor kan användas effektivare. Bland annat vill TU ersätta driftstödet med ett kvalificerat momsundantag för nyhetsmedier. ”Vi vill se en utveckling mot mer indirekta stöd som är teknik- och affärsmodellsneutrala”, säger styrelseordförande Victoria Svanberg.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum