Hyresnivån i Stockholm behöver höjas med 3,5 procent under 2020

Hyresrätten spelar en viktig roll för dynamiken på arbetsmarknaden och för Stockholms möjlighet att agera motor för landets ekonomiska tillväxt. Ska denna dynamik fungera måste hyresutvecklingen tillåtas att följa den samhällsekonomiska utvecklingen. Enligt Fastighetsägarna Stockholm behöver den allmänna hyresnivån i Stockholmsregionen i så fall höjas med 3,5 procent under 2020.

Hyresrättens position på Stockholms bostadsmarknad har försvagats under lång tid. I början av 1970-talet var cirka 90 procent av innerstadens lägenheter hyresrätter, mestadels privatägda. Idag har andelen fallit till lite drygt 30 procent.

- Utvecklingen är till stor del en följd av grundläggande problem i den svenska förhandlingsmodellens sätt att fungera på hyresmarknaden. Det saknas såväl en enighet om vad de årliga förhandlingarna ska baseras på som en fungerande opartisk tvistelösning. Dessa frågor adresseras i Januariavtalet så det finns hopp om att vi snart får en ändring på detta, säger Nathalie Brard, chef hyresmarknad på Fastighetsägarna Stockholm.

Under de senaste åren har den allmänna hyresnivån knappt tillåtits följa inflationen. Vilket innebär att hyrorna har fallit i reala termer. Eftersom hyran är hyresvärdens enda intäkt påverkar det den långsiktiga möjligheten att bygga nya hyresrätter och att underhålla befintliga hyresrätter.

- Enligt lagstiftningen ska hyresutvecklingen spegla bostadskonsumenternas värderingar. Det innebär i praktiken att de årliga hyreshöjningarna måste spegla utvecklingen av hushållens disponibla inkomster. Det är ju den som avgör våra möjligheter att uttrycka våra värderingar i ekonomiska sammanhang, säger Nathalie Brard.

Enligt Riksbankens septemberprognos förväntas hushållens disponibelinkomster öka nominellt med 3,5 procent under 2020.

- Det faktum att hyresnivån under lång tid har varit för låg för att kunna försvara hyresrättens position, motiverar visserligen en något högre höjning under 2020. Den osäkra makroekonomiska miljön gör dock att vi ser en utveckling i linje med den förväntade utvecklingen av disponibelinkomsterna som rimlig, säger Nathalie Brard.

Bra återhämtning för Södertälje – stadskärnan omsatte 1,4 miljarder kronor18.1.2023 10:51:09 CET | Pressmeddelande

Södertäljes stadskärna omsatte 1,4 miljarder kronor efter att ha ökat sin totala omsättning med 2,5 procent under det andra pandemiåret 2021. Hem och fritid är den största branschen i stadskärnan och står för en dryg tredjedel av stadskärnans totala omsättning. Hem och fritid var också den bransch som ökade mest, 6,6 procent. Näst bäst utveckling hade dagligvaruhandeln som ökade sin omsättning med 3,5 procent. Det visar årets Cityindexrapport, som årligen tas fram i samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Hyrorna klara för 18 000 hushåll i Malmö13.1.2023 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Syd och Hyresgästföreningen har avslutat de årliga hyresförhandlingarna i Malmö. Här kommer hyrorna att höjas med 5 procent under 2023. I september drog förhandlingarna om 2023 års justering av den allmänna hyresnivån i gång runt omkring i landet. Förhandlingarna skulle baseras på en färsk överenskommelse mellan bostadsmarknadens parter, den så kallade treparten. Enligt överenskommelsen ska förhandlingarna baseras på flerårssnitt avseende utvecklingen av fem faktorer som på olika sätt speglar utvecklingen av den allmänna ekonomin och fastighetsrelaterade kostnader. – Vi har haft ambitionen att följa Trepartsöverenskommelsen, men vi och Hyresgästföreningen har tolkat den på olika sätt och därför är inte denna överenskommelse baserad på Trepartsöverenskommelsen, säger Carl-Lennart Lagerström, vice vd och affärschef, Fastighetsägarna Syd. Den nya hyran gäller från den 1 januari 2023 och berör 18 000 hushåll i Malmö. – Vi välkomnar att det i nästa års förhandling kommer at