I coronatider får studenter möjlighet att träna utomhus

I en tid av social isolering på grund av coronapandemin riskerar den redan överrepresenterade gruppen för psykisk ohälsa, unga och studenter, att må allt sämre. Stockholms studentbostäder bygger därför utomhusgym till sina hyresgäster för att göra det möjligt för studenterna att träna på ett säkert sätt.

Att lyckas med sin sociala tillvaro och att aktivera sig är svårt i tider av pandemi. Situationen kan ge en negativ effekt på den fysiska och psykiska hälsan hos unga som redan innan pandemin var en överrepresenterad grupp vad gäller psykisk ohälsa. Stockholms studentbostäder vill motarbeta det genom att bygga utomhusgym till sina hyresgäster. Utomhusgymmen ska underlätta för studenterna att komma ut och röra på sig men även skapa möjlighet att träffa varandra, när restriktionerna tillåter.

– Den sociala hållbarheten är särskilt viktig just nu men även på sikt och därför känns det riktigt bra att kunna erbjuda våra studenter en trygg plats att komma ut och träna på tillsammans, när restriktionerna tillåter. När vi nu lever i en pandemi behöver vi tänka till lite extra för att göra det vi kan för att de studenter som bor hos oss mår bra, säger Ingrid Gyllfors, vd på Stockholms studentbostäder.

I dagsläget står ett utomhusgym klart på Lappkärrsberget och snart är ytterligare ett färdigställt i Solna. Gymmen är öppna dygnet runt och är tillgängliga för alla hyresgäster att använda. De är strategiskt placerade nära bostadshusen så att det ska kännas tryggt för studenterna att använda gymmen.

Stockholms studentbostäder korad till Årets klättrare för andra året i rad7.5.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Stockholms studentbostäder, SSSB, har korats till vinnare för andra året i rad i kategorin ”Årets klättrare” i den årliga kundundersökningen Nöjd Studbo. Stiftelsen tilldelas priset för ett lyft av NKI, Nöjd Kund Index, med 2 procent till 75. Det är ett högt resultat som indikerar att hyresgästerna överlag är mycket nöjda med sin hyresvärd. Priset delades ut den 6 maj under Studentbostadsföretagens Nöjd Studbo-dag.

Stockholm misslyckas med att locka studenter som inte redan bor i Stockholm21.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Stockholms studentbostäders undersökning Studentbarometern (1000 universitetsstudenter som respondenter, undersökningen är genomförd av Origo Group) visar att Stockholm har svårt att locka studenter från hela landet. En svårtillgänglig bostadsmarknad och få studentaktiviteter pekas ut som en central del av problemet. En del av lösningen är att bygga fler studentbostäder i campusnära lägen.

Stockholms studentbostäder bidrar med 30 000 kronor till arbetet för studenters psykiska hälsa12.12.2020 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Under hösten arrangerade Stockholms studentbostäder loppet Students moving 4 health med syftet att uppmärksamma och bidra till arbetet för studenters psykiska hälsa. För varje student som sprang loppet skänkte Stockholms studentbostäder 50 kronor till organisationen Tilia. Nu står det klart att totalsumman på 30 000 kronor kommer att användas till digitala workshops om stress och prestation.