I sommar blir vattenkraften i Västmanland konst

Sommaren 2023 visas utställningen Fallhöjdens magi i anslutning till Kolbäcksån i Västmanland – på fem olika platser. "Det handlar om vattenkraften och kretsloppet. Utställningen består av fem platsspecifika bild- och ljudverk längs Kolbäcksån", säger Kajsa G. Eriksson, konstnär och f.d. professor på HDK-Valand, Göteborgs universitet.

Alltihop började med att konstnären Kajsa G. Eriksson, som också är f.d. professor på HDK-Valand vid Göteborgs universitet, besökte Kulturlabbet Västmanland hösten 2021. Detta för att ett filmprojekt, som Kajsa och Vague Research Studios hade arbetat med, skulle visas i Västerås.

– Filmprojektet handlade om energi, el och hållbarhet och när jag då var i Västerås, så fick jag möjlighet att besöka Turbinhuset. Det är en av Sveriges allra första kraftstationer och har spelat en enorm roll för Västerås utveckling. Det var bland annat på grund av den här kraftstationens elproduktion som ASEA valde att etablera sig i staden. I Turbinhuset upplevde jag en konkret fysisk koppling mellan samhälle, elektricitet och natur. Jag blev väldigt fascinerad.

Den fascinationen ledde fram till att Kajsa tillbringade en vecka i Västmanland sommaren 2022, då hon åkte runt till olika platser relaterade till vattenkraft och fallhöjd.

– Det blev en slags turné och en intensiv vecka runt Kolbäcksån, med guider från Ekomuseum Bergslagen, Strömsholms Kanal och Mälarenergi. Under dessa dagar gjorde jag research till det konstprojekt som nu presenteras sommaren 2023 med titeln Fallhöjdens magi. Det är ju vattnets fallhöjd vid vattenkraftverken som skapar förutsättningarna för elproduktionen. Här finns så mycket av vår historia. Vattenkraften drev den industritekniska utvecklingen och är en av förklaringarna till att Sverige är ett så rikt land. Vid vattendragen i Västmanland blir det väldigt tydligt.

– Utgångspunkten i Fallhöjdens magi är vår industritekniska historia, naturen och kretsloppet. Men utställningen tar också fasta på det estetiska runt vattnet – som vattenspeglar och dammluckor – och ett kulturarv där myter och sagolika berättelser ingår. Poängen med projektet är att skapa övergångar mellan teknik, natur och kultur.

Fem platser utmed Kolbäcksån
Fallhöjdens magi består av fem platsspecifika bild- och ljudverk utmed Kolbäcksån i Västmanland och är en poetisk berättelse om kraft och kretslopp. De fem platserna är:

• Västanfors hembygdsgård, Fagersta
  • Ängelsberg (bryggan nedanför järnvägsstationen, vid sjön Åmänningen) Fagersta
  • Virsbo, parkeringsficka mitt emot Folkets hus, Surahammar
  • Skantzen, vid parkeringen, Hallstahammar
  • Västerkvarns kraftstation, Hallstahammar

– Besökare kan uppleva ett verk, två eller alla – det är upp till var och en, säger Kajsa G. Eriksson. Det går också att ta del av berättelserna via webben, men naturligtvis tillförs en extra dimension när man är på plats.

Koordinater och ljud finns på webben
På varje plats finns en platsspecifik bild som är målad på mässing. I anslutning till bildverket finns en QR-kod, som pekar mot Vague Research Studios webb  där det går att hitta ljudet till det aktuella bildverket – en berättelse på cirka 7 minuter. På webbplatsen finns även exakta platskoordinater till samtliga fem verk.

Fallhöjdens magi visas under perioden 5 maj till 30 september och är ett projekt av Vague Research Studios i samarbete med Art space – Ekomuseum Bergslagen, Strömsholms Kanal och Mälarenergi med stöd av Region Västmanland.
Vague Research Studios är en plats för experimentella och konstnärliga samarbetsprojekt.

Bildtexter och fotocred:
- Tre bilder på konstnären. Kajsa G. Eriksson är konstnär, f.d. professor på HDK-Valand, Göteborgs universitet och en av grundarna till Vague Research Studios. Här vid Sörkvarnsforsen i Kolbäcksån, nära Hallstahammars kraftstation. Foto: Pia Nordlander (På en av bilderna samtalar Kajsa med Ulf Andersson, chef för vattenkraften inom Mälarenergi).
- Två bilder på Västerkvarns kraftstation. Fallhöjdens magi handlar om kraft och kretslopp och består av fem platsspecifika bild- och ljudverk längs Kolbäcksån. Ett av verken finns vid Västerkvarns kraftstation i Hallstahammar. Foto: Mälarenergi.

För frågor om utställningen vänligen kontakta konstnären Kajsa G. Eriksson, e-post kajsageriksson@gmail.com

Mälarenergi AB
721 32 Västerås

021-395000https://www.malarenergi.se/

Mälarenergi producerar och levererar el, värme, vatten, kyla och energitjänster som möjliggör ett hållbart samhälle där alla får plats. Vi är ungefär 750 medarbetare som, tillsammans med kunder och partners, arbetar målmedvetet mot vår vision: En värld där vi tillsammans lever och verkar helt utan klimatpåverkan. Koncernen omsätter cirka 3 miljarder kronor och ägs av Västerås stad.