ID. Buzz-produktion är igång: Upp till 130 000 enheter per år från Hannover

Volkswagen Transportbilar (VWCV) inleder en ny era i sin fordonstillverkning vid huvudfabriken i Hannover. Produktion av nya helt eldrivna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo startade nyligen och de första bilarna kommer att levereras till kunder i slutet på året. Man arbetar systematiskt med anpassningar för elektrifieringen av anläggningen och för att säkra framtiden för Volkswagen Transportbilar, i linje med koncernens GRIP 2030-strategi. I framtiden finns planer på att kunna bygga upp till 130 000 enheter per år av den nya elektriska folkabussen.

En helt ny produktionslina har byggts upp för ID. Buzz

Södertälje/Hannover, 17 juni 2022. Med produktionsstarten av ID. Buzz blir Volkswagen Transportbilars fabrik i Hannover den tredje tyska produktionsanläggning för ID-fordon.

- ID. Buzz är en milstolpe i elektrifieringen av märket och fabriken i Hannover, säger Josef Baumert, medlem i VWCV Brand Management Board för Produktion och Logistik.

- Om bara åtta år kommer mer än 55 procent av våra fordon i Europa att vara batteridrivna. ID. Buzz har en ledande strategisk roll i detta.

I år planerar VWCV att producera totalt cirka 15 000 ID. Buzz. Baumert tillägger:

- När vi utvecklar vår portfölj kommer vi efter 2023 att producera upp till 130 000 enheter av ID. Buzz och ID. Buzz Cargo vid vår Hannover-fabrik.

Tre fordonskoncept, en anläggning, flexibel produktion

Sedan maj i år har VWCV tillverkat tre modeller vid fabriken i Hannover. De bygger på tre olika plattformar och kan ha tre olika drivsystem: ID. Buzz som batteridriven elbil, nya Multivan som laddhybrid och med konventionell drivning i de olika versionerna av T6.1 med förbränningsmotor. På fabriken tillverkas fordonen delvis på en och samma lina.

- Vår produktionsmetod är mycket komplex, men den gör det möjligt för oss att reagera flexibelt på kundernas efterfrågan, säger Baumert.

Varumärket går framåt med en automatiserings- och digitaliseringsstrategi

Nya produktionsutrustning och processer i fabriken gör att för karosstillverkningen av ID. Buzz har automationsgraden ökat till 92 %. Det är 15 procentenheter högre jämfört med T6.1. Yrkesutbildade arbetare hanterar stora delar av anläggningarna med hjälp av datorer och mobila enheter som smarta klockor. Operatörer och maskinerna har ständig kontakt.

De nya ABB robotsystemen rapporterar möjliga problem i god tid, vilket gör att dom kan lösas under drift. Baumert summerar utvecklingen inom produktionen så här:

- Hannover är på väg att bli en ”smart fabrik”.

Större andel av egenproducerade delar i ID. Buzz

Volkswagen Group Components ansvarar för produktionen av hela fram- och bakaxeln på ID. Buzz och ID. Buzz Cargo i närliggande Barsinghausen. På samma plats tillverkar Group Components också redan motordelar till bilar på MEB-plattformen, samt hårdvaran till en flexibel snabbladdningsstation som används i uppbyggnaden av infrastruktur för snabbladdning av elfordon.

Från 2024 kommer MEB-batterisystemet för ID. Buzz, som för närvarande levereras från komponentanläggningen i Braunschweig, att sättas samman direkt i Hannover-fabriken.

En helt ny produktionslina har byggts upp för ID. Buzz
Nu tillverkas tre modeller i Hannover: Helt eldrivna ID. Buzz, nya Multivan (även som laddhybrid) och T6.1-serien
Innan produktionsstarten av ID. Buzz har 4.000 anställda genomgått utbildningar för den nya produktionslinan och för att hantera de elektriska komponenterna
92 % av arbetet med att sätta samman ID. Buzz-karossen görs helt automatiserat
500 nya ABB-robotar hjälper till att bygga ID. Buzz
Det nya måleriet effektiviserar processen för de populära tvåtonslackeringarna
Fabriken skruvar upp produktionstakten i Hannover-fabriken, från 810 till 900 fordon per dag
Idag erbjuder fabriken i Hannover också praktikplatser inom elektronik
Via datorer och smarta klockor kan personalen övervaka produktionen
Sedan nyligen är produktionen av ID. Buzz igång i Volkswagen Transportbilars fabrik i Hannover
Om några år förväntas ID. Buzz att produceras i 130.000 enheter per år
ID. Buzz och ID. Buzz Cargo är byggd på Volkswagens MEB-plattform och erbjuds endast i ett helt elektriskt utförande

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter och senare under 2022 - ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

Pickupen som förbättrats inom alla områden: Världspremiär för nya Volkswagen Amarok7.7.2022 14:32:40 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 7 juli 2022 – Volkswagen Transportbilar presenterar nya Amarok. Världspremiären för den helt nya versionen av Sveriges mest populära pickup mellan 2012 och 2020, när tillverkningen av föregångaren upphörde, har precis gått av stapeln. Utvecklad i Tyskland och Australien och med tillverkning i Sydafrika, nya Amarok är en "världsbil" och en premium-pickup för Europa och många andra länder, till exempel Australien och Mellanöstern. De genomtänkta funktionerna, över 20 nya assistanssystem, mobila onlinetjänster, motorer som är både effektiva och har högt vridmoment, fyrhjulsdrift, skräddarsydda tillbehör och en tydlig Volkswagen-design gör nya Amarok till en av de mest mångsidiga och välbalanserade pickuperna i världen. Nya Amarok kommer ut på de första marknaderna kring årsskiftet, och i Sverige framåt sommaren 2023.

Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till27.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.

Nya Amarok visar upp sig - Karaktärsfull och högteknologisk pickup från Volkswagen Transportbilar26.4.2022 09:34:34 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 26 april 2022 – I år kommer Volkswagen Transportbilar presentera en helt ny generation av sin bästsäljande pickup Amarok. Med ännu vassare köregenskaper, både på och utanför de asfalterade vägarna, och med det senaste inom assistanssystem. Nya Amarok är utvecklad och designad i Tyskland och Australien, och kommer att byggas i Sydafrika. Siktet är inställt på att försvara sin premiumposition inom pickupens B-segment.