Ida Gabrielsson vald till vice partiordförande

Vänsterpartiets partistyrelse har valt verkställande utskott, partisekreterare och vice ordförande. Till vice ordförande valdes Ida Gabrielsson.

Ida gabrielsson, fotograf Jessica Segerberg, högupplöst bild finns på Vänsterpartiet.se

Vänsterpartiets partistyrelse, som valdes vid kongressen den 30 oktober - 1 november, har lördag den 21 november valt verkställande utskott, partisekreterare och vice ordförande.

Till vice ordförande valdes Ida Gabrielsson. Ida är född i Sandviken och är sedan 2018 riksdagsledamot. Hon är talesperson för socialförsäkringsfrågor, och har tidigare bland annat lett Vänsterpartiets framtidskommission och varit förbundsorförande för Ung Vänster.

- Det känns väldigt roligt och viktigt att få jobba med ett växande Vänsterparti som kan nå ut bredare än idag, säger Ida Gabrielsson.

- För mig just nu är det enormt viktigt att laga sjukförsäkringen så att den funkar för oss alla, om och när vi blir sjuka, säger Ida,som i utskottet nu lagt fram det förslag som regeringen länge haft på bordet och sagts sig vilja gå fram med. Flera andra partier har slutit upp så nu gäller det bara att S står kvar vid sitt ord för majoritet.

Till partisekreterare valdes Aron Etzler och till biträdande partisekreterare Hanna Gedin. Nya ledamöter i VU förutom Ida Gabrielsson är Ulla Andersson, som är Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson, Ali Esbati som är arbetsmarknadspolitisk talesperson och Maria Forsberg, politisk sekreterare för Vänsterpartiet i Eskilstuna och lärare.

Omvalda ledamöter i VU är Nooshi Dadgostar, Aron Etzler och Hanna Gedin.

Vänsterpartiets verkställande utskott

Nooshi Dadgostar, partiordförande

Ida Gabrielsson, vice partiordförande

Aron Etzler, partisekreterare